Annons

Dynamik

Produkter
(logga in för att koppla)

peso

Medlem
Jag irriteras ibland över den begränsade dynamik som min digitalkamera en A610 har. Det leder till att bilder i starkt solsken inte blir så bra. Man rekommenderas att underexponera men det löser ju inte hela problemet.
Är en kamera med större sensor tex 350D bättre i det här avseendet? Har den större dynamik?
 
ju litet bättre är det med DSLR men det kan bli utfrätt med dem oxå, jag brukar underexponera litet på båda DSLRen o kompackten sedan använder jag RAW på 30D så det är litet lättare att fixa efteråt.
Bra att köra manuelt om du kan med A610, kolla bildernas EXIF info och skriv ner bländare o sluttare på rätt exponerat bilder vid olika väder o ljusförhållande.
 
Att underexponera och rätta till i RAW är ju totalt uppåt väggarna...
Du ska göra tvärtom.. överexponera men inte så att högdagarna fräts ut. sedan sänker du isåfall i RAW. Det bästa torde vara rätt exponering med något överexponering om man är osäker... tvärtom ger brus o annat otrevligt


För att svara på trådskaparens fråga så ja, en stor sensor ger betydligt bättre prestanda. kompakternas är generellt för små räknat til lantal Mega pixlar som trycks in... Många Megapixlar är i många fall på kompakter synonymt med sämre bildresultat!
 
Kalle_B skrev:
Att underexponera och rätta till i RAW är ju totalt uppåt väggarna...
Du ska göra tvärtom.. överexponera men inte så att högdagarna fräts ut. sedan sänker du isåfall i RAW. Det bästa torde vara rätt exponering med något överexponering om man är osäker... tvärtom ger brus o annat otrevligt
Jag brukar rekommendera precis det du säger kalle men samtidigt så är det ibland ett himla fipplande att hitta denna gräns när det blir utfrätt så ja brukar faktiskt exponera lite snålt när jag ligger på låga känsligheter, några direkta brusproblem får man ju inte då...

Om man däremot använder höga känsligheter (800 & mer) så blir det viktigare att hålla upp exponeringen nära gränsen.

Men självklart, har man tid på sig & kan testexponera & kika på histogram så kan man ju lägga sig på gränsen. På skolavslutningen idag så lade jag mig dock på minus 0,3 i kompensation då det är så himla svårt att hitta denna gräns.

För övrigt så borde vita kläder förbjudas!!! Åtminstone i solsken:)

//Larsa
 
"För övrigt så borde vita kläder förbjudas!!! Åtminstone i solsken:)"


Ja om man kör Digitalt :)
Jag är ganska ny med RAW och kör 30D som inte har brusproblem :)
Inte roligt att få vita föremål utfrätta som händer ibland.
 
peso skrev:
Jag irriteras ibland över den begränsade dynamik som min digitalkamera en A610 har. Det leder till att bilder i starkt solsken inte blir så bra. Man rekommenderas att underexponera men det löser ju inte hela problemet.
Är en kamera med större sensor tex 350D bättre i det här avseendet? Har den större dynamik?
Du har rätt i att en kompakt kamera har ett snävare dynamiskt omfång, ett flertal steg skiljer dom och en slr kamera. Nu är det inte bara det att kameran är sämre pga signalnivå/mindre pixlar vilket försämrar förmågan att kunna återge skuggor=brus upp till högdager. Kompaktkameror har också en annan tonkurva/kontrastkurva inlagd och du kan inte påverka den i samma utsträckning som med en slr kamera.
Gissningsvis har en bra kompakt ungefär 5 steg i dynamiskt omfång på 100iso jämfört med en slr som har 8-10. Höjer du iso talet krymper det dynamiska omfånget rejält, vilket det även gör på en SLR men inte i samma storlek.
Om du går till qp-card så kan du få en vägledning hur förhållandet ser ut mellan en stor och liten sensor,. http://www.qpcard.com/?p=up&q=test2
Kompaktkameror behövet alltså mycket mer ljus för att ge en godtagbar signalnivå, dvs återge en bild utan brus
Mikael
 
Senast ändrad:
.Z. skrev:
Jag brukar rekommendera precis det du säger kalle men samtidigt så är det ibland ett himla fipplande att hitta denna gräns när det blir utfrätt så ja brukar faktiskt exponera lite snålt när jag ligger på låga känsligheter, några direkta brusproblem får man ju inte då...

Om man däremot använder höga känsligheter (800 & mer) så blir det viktigare att hålla upp exponeringen nära gränsen.

Men självklart, har man tid på sig & kan testexponera & kika på histogram så kan man ju lägga sig på gränsen. På skolavslutningen idag så lade jag mig dock på minus 0,3 i kompensation då det är så himla svårt att hitta denna gräns.

För övrigt så borde vita kläder förbjudas!!! Åtminstone i solsken:)

//Larsa

Jao... inte alltid lätt i stressiga situationer att hamna rätt.. I know.. men lika lätt som att underexponea lite så är det lika lätt att överexponera lite.. ;) men visst vita kläder är ett gissel ibland. Att 30D har bra bruströsklar håller jag med om.. borde vara lika bra som på min 20D.. men jag lovar dig att det är inte svårt att framkalla brus på en canon även på iso 100! vill man så kan man... ;)
 
Kalle_B skrev:
Jao... inte alltid lätt i stressiga situationer att hamna rätt.. I know.. men lika lätt som att underexponea lite så är det lika lätt att överexponera lite.. ;) men visst vita kläder är ett gissel ibland. Att 30D har bra bruströsklar håller jag med om.. borde vara lika bra som på min 20D.. men jag lovar dig att det är inte svårt att framkalla brus på en canon även på iso 100! vill man så kan man... ;)
Jag kör inte Canon kalle:) Låga brusnivåer har jag dock, ungefär som dig på din 20D...

Nåt som var problematiskt i det hårda solljuset på skolavslutningen idag är dessa vita kläder som vissa har, kan vara en grupp människor med färgade kläder & bland dem en med vit skjorta, svårt att inte fräta ut den vita skjortan & få resten rätt...

//Larsa
 
macrobild skrev:
RAW Larsa RAW
Mikael
Jo jag kör RAW Mikael & visst går mycket att rädda genom det...

För övrigt så blev det rätt många lyckade bilder. Förra avslutningen så körde jag Minolta Dimage 7i i Jpeg (för trög för RAW) & då hade jag verkliga problem.

//Larsa
 
macrobild skrev:
Raw+upplättningsblixt för hudtonerna
är inte fel i dylika sammanhang.
Mikael
Japp, brukar köra en del upplättning, dock inte idag... Vågar man skriva att man glömt ladda batterierna till blixten, så var det i alla fall & bättre blev det inte när sonen knyckt extrabatterierna till nåt annat...

//Larsa, som laddat nu & ska ta hand om sonen senare:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.