Vandraren
Aktiv medlem
Väntar på paket från Photax så jag kan krypa in i mörkrummet o slabba igen efter många års uppehåll. Under tiden så sitter jag och teoretiserar lite över hur man får till så mycket dynamik som möjligt i en s/v kopia.
Den här killen t.ex.: http://www.colinhomes.com har ju lyckas rätt ok och ger mig en massa inspiration.
Om man tänker sig att man har ett motiv som med D-SLR skulle lämpa sig väl för HDR, hur gör man en analog motsvarighet? Min lilla teori är att underexponera och överframkalla, grundbelysa med mjukt till normalt kontrastfilter, efterbelysa högdagrar med hårt filter och om det behövs även lågdagrar, fast kanske inte med hårt filter.
Är jag helt ute och cyklar eller är jag någotsånär på spåret?
Vad har ni för tankar i ämnet?
Jag använder redan idag Acros 100 och T-Max 100 i FX-39 som ger mig de negativ jag vill ha. Jämna o fina med mycket fint korn. På kopiesidan kommer det att bli Ilford MG IV i Kodak Polymax.
/H
Den här killen t.ex.: http://www.colinhomes.com har ju lyckas rätt ok och ger mig en massa inspiration.
Om man tänker sig att man har ett motiv som med D-SLR skulle lämpa sig väl för HDR, hur gör man en analog motsvarighet? Min lilla teori är att underexponera och överframkalla, grundbelysa med mjukt till normalt kontrastfilter, efterbelysa högdagrar med hårt filter och om det behövs även lågdagrar, fast kanske inte med hårt filter.
Är jag helt ute och cyklar eller är jag någotsånär på spåret?
Vad har ni för tankar i ämnet?
Jag använder redan idag Acros 100 och T-Max 100 i FX-39 som ger mig de negativ jag vill ha. Jämna o fina med mycket fint korn. På kopiesidan kommer det att bli Ilford MG IV i Kodak Polymax.
/H