** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

DxO Photolabs Elite

Produkter
(logga in för att koppla)
Skrev fel det är en mkIII. Jag gjorde inte så många tester med DXO optics utan tog bort programmet när jag såg att Craw kunde lyfta upp skuggor på ett helt annat sätt på mina nikonfiler. Jag fick ingen bandning utan det handlade om hur mycket det gick att lyfta om reglaget drogs i botten. Använder det inte så ofta men när jag vill kunna lyfta upp t.ex. skuggor på en fågel (t.ex. en flygande fågel som delvis är solbelyst) eller lyfta skuggor från en bakgrund där skuggorna är störande så är det bra om programmet fixar det. Jag kanske ska ladda ner och testa det nya photolabs för jämförelse men tänkte bara höra om någon redan gjort det.

Ok så kan det ju vara. Ingen konverterare är bäst på allt och det är mycket möjligt att inget revolutionerande hänt mellan Optics Pro 11 och Photolabs 1.1. Jag tror det är same same och inte different.

efter några hundra nya med DxO

Extremredigerar normalt inte mina bilder utan de är nog mer än 90% klara från kameran. Har skrivit förut här att jag gillar skarpt bl a Clearview och micro kontrast i DxO programmet.

Även att jag var mycket positiv till DxO bilderna från D500:an men har nu efter några 100-tal nya bilder noterat att även bilderna från D800:an lyfte rejält sedan jag bytte. Fast bilden nog var skarp även exporterad från LR fanns det en slags svårförklarad "vekhet" i bilden som nu istället har blivit något bättre och som kanske kan förklaras som "krispigt". Utan att veta så tror jag det är micro kontrasten som gör det.

För mig blev inte bara bilderna bättre utan skulle tom kunna sträcka mig så långt så att jag även tyckte att min Nikon D800:a blev uppdaterad

Bild som jag tog härom dagen kanske kan antyda vad jag menar...
https://4.bp.blogspot.com/-icb5SkM1...jF-KfRRty2gCLcBGAs/s1600/_DSC7235_DxO2500.jpg

Extremredigerar normalt inte mina bilder utan de är nog mer än 90% klara från kameran. Har skrivit förut här att jag gillar skarpt bl a Clearview och micro kontrast i DxO programmet.

Även att jag var mycket positiv till DxO bilderna från D500:an men har nu efter några 100-tal nya bilder noterat att även bilderna från D800:an lyfte rejält sedan jag bytte. Fast bilden nog var skarp även exporterad från LR fanns det en slags svårförklarad "vekhet" i bilden som nu istället har blivit något bättre och som kanske kan förklaras som "krispigt". Utan att veta så tror jag det är micro kontrasten som gör det.

För mig blev inte bara bilderna bättre utan skulle tom kunna sträcka mig så långt så att jag även tyckte att min Nikon D800:a blev uppdaterad

https://4.bp.blogspot.com/-icb5SkM1...jF-KfRRty2gCLcBGAs/s1600/_DSC7235_DxO2500.jpg

Fin bild men vad jag kan se lider den av en del artefakter tyvärr, kolla runt träden t.ex.

"Lofling" har nog lite rätt i det men det kan man nog rätta till med lite mindre skärpning.

Microcontrast är väldigt användbart. När jag fixar digitalt födda bilder så brukar jag öka microkontrasten lite men när jag skannat in dia exv. så händer det att dessa ibland blir väl korniga och "råa" och speciellt himlar kan bli svåra att få stil på men då har jag upptäckt att ner mot -40 i microkontrast läker ihop detta. Kör man på för mycket microkontrast så blir även digitala bilder kornigare/brusigare.

Kan bara hålla med om vad du skriver om dina D800-bilder. Jag har ju A7r med likadan 36 MP-sensor och man kan få verkligt fin detaljering med den kombon. En uppgradering av en RAW-konverterare kostar för mina son ju är DxO och Capture One kostar ju inte mer än 6-700 spänn och ofta ger det mycket större mervärden än en ny kamera bildkvalitetsmässigt och ändå snackar folk bara nästan uteslutande om kameror.

Aaaahh.. Lens sharpness finns när jag fotar med EF100-400L men så fort jag sätter dit 1.4x teleconvertern så försvinner verktygsfältet!! :-O Så var det inte i Optics Pro 11. Dags att mejla Sergey på supporten :-D
Jag har inbillat mig att Lens Sharpness gör ett bättre jobb än unsharp mask men det kanske är samma sak innerst inne
Edit - har mejlat supporten, återkommer när jag får svar :)

Senast ändrad:
Prova med 'Global' 0.68, 'Details' 75, 'bokeh' 0. Det brukar fungera hyfsat på EF24-70/4L och EF100-400L, men kanske inte på andra objektiv :)

Problemet löst!
Jag hade visst råkad installera modulen för
“Canon EOS 5D Mark III + Canon EF100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM II with EF 1.4x II” utöver den rätta “Canon EOS 5D Mark III + Canon EF100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM II with EF 1.4x III” som jag hade sen tidigare..
Efter bortstädning av onödiga moduler funkar Lens Sharpness fint igen :) Undrar vad människor ägnade sin tid åt innan det fanns datorer :-D
Erik

Edit:
Alla objektiv (/telekonverter) moduler är inte uppmätta på sånt sätt att de stödjer Lens Sharpness och isåfall försvinner verktygsfältet. Ungefär så svarade supporten..

Senast ändrad:
Närmare bestämt så här (i viss mån nonsense eftersom båda modulerna jag använde inkluderade TC åtminstone av namnet att döma..):
""All of the modules used in DxO PhotoLab are created using extremely precise measurements of actual output files from very specific camera and lens configurations. The modules you are using were created without the use of the teleconverter, and therefore the code in the modules does not support the use of the teleconverter. This is why the pictures taken with just the camera and lens combination is working for you. For the teleconverter pictures, you can make manual adjustments to your photos, but the automatic adjustments, as well as certain core corrections, such as Lens Sharpness will not be available. In order for these features to be available, a camera+lens module that includes the teleconverter will need to be added to the program.
You can request that this module be considered by entering in your shooting configuration on our suggestion form""

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar