Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Har haft LR och PS för raw filer från min D500 samt programmet Nikon Capture NX II för raw filer från D800:an. Capture programmet är sedan något år tillbaka tyvärr ett dött program och funkade inte för bilder från D500:an
Funktionen "färgkontrollpunkt" på svenska i Capture tyckte jag var den starka funktionen. Såg att man kunde göra en "Add in" i LR av något motsvarande som jag dock inte blev vän med. Läste att många är nöjda med DxO Photolab´s motsvarande U-point och testade.
Blev helt såld. Nästan alla bilder blev bättre när jag gjorde om konverteringen och behandlade dem. Programmets styrka förutom U-point tycker jag är
- microkontrast funktionen
- brusreducering "prime"
- kamera och objektiv profiler som läses in och automatiskt justerar bilderna
- jpg bilderna blir större vilket jag tolkar som en kvalitetsparameter
Tycker man behöver jobba på ett annat sätt gentemot LR tex. Bakvägen är nog ett sätt att beskriva det. Jag låter programmet automatiskt göra det den tycker behöver göras med bilden. Blir det "förmycket" skruvar jag ned den funktionen
Är supernöjd. I början gapade jag stort när vissa bilder "lyfte"
Ja jag har också gått den vägen just av det skälet. Snabbare och mindre jobb för ett bättre resultat än med LR. Var dock delvis beroende av LR för just adjustment brush retuschering av bl.a. porträtt där jag har SLR Lounge presets för adjustment brush för just detta.
Precis, samma erfarenhet av "microkontrast". Den har räddat många av mina annars rätt korniga inskannade dian.
Mycket bättre presetfunktion där man på ett helt annat sätt har en bra överblick av hur de olika mallarna verkligen ser ut.
En sak dock är att det ibland är svårt att fatta vad de olika specialverktygen i DxO faktiskt gör med bilderna och hur de ibland överlappar och det säger jag fast jag haft DxO i ett antal år nu men det som är en verklig styrka är ju alla profilkombod från DxO:s testverksamhet. De profilerna är ju byggda med empiri.
Jag får nog öva lite på de nya funktionerna för jag är inte helt vän med dem än för det är helt annat än LR eller Capture One för den delen.