Annons

DX vs FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Ramla in här av misstag men jag ska försöka ge dig en förklaring över FX och DX. :)

FX är fullformat och är 24×36mm och har samma storlek som en bild på filmrulle.
DX är halvformat och är 18×24mm, det vill säga halva storleken.

Alla digitala systemkameror från nikon med en siffra i betäckningen så som D2, D2s, D2x, D3, D3s, D3x men även undantaget för budgetversionen D700 så har de alla en FX sensor, alla andra digitala systemkameror har en DX sensor.

Tänk dig att bilden som kommer igenom objektivet är en cirkel.
FX är gjorda för att fylla FX sensorn hörn till hörn med circel som kommer genom objektivet, samma sak gäller DX objektiven för DX kameror förutom att de ska passas för en mindre sensor storlek.
DX objektiv på en FX fungerar inte eftersom kanterna på bilderna kommer att bli svarta eftersom bilden från objektivet är gjord för halva storleken på sensorn.
FX objektiv fungerar utmärkt på DX kameror förutom att bilden från objektivet har ett överflöde och en förstoring (också kallad "crop factor") på 1,5-1,6 måste multipliceras på bränviden för att få den riktiga värdet.
Så om du har en DX kamera, multiplicera alltid 1,5-1,6 på alla objektiv för att få det riktiga värdet, ett 50mm objektiv på en DX kamera motsvarar 50*1,5=75mm på en FX kamera.
Här är hur en bild genom objektivet blir på en FX och en DX kamera.
 
Ramla in här av misstag men jag ska försöka ge dig en förklaring över FX och DX. :)

FX är fullformat och är 24×36mm och har samma storlek som en bild på filmrulle.
DX är halvformat och är 18×24mm, det vill säga halva storleken.

Alla digitala systemkameror från nikon med en siffra i betäckningen så som D2, D2s, D2x, D3, D3s, D3x men även undantaget för budgetversionen D700 så har de alla en FX sensor, alla andra digitala systemkameror har en DX sensor.
[/URL]

Nikon D2-serien har väl ändå inte FX-sensor?
 
Ramla in här av misstag men jag ska försöka ge dig en förklaring över FX och DX. :)

Det gick sådär, tycker jag.

FX är fullformat och är 24×36mm och har samma storlek som en bild på filmrulle.
DX är halvformat och är 18×24mm, det vill säga halva storleken.

En 35 mm filmrulle, eller 135 som filmtypen också kallas. Det finns andra filmstorlekar och har funnits ännu fler. En annan vanlig benämning är småbild, som är lite mer logisk med tanke på mellan- och storformat.

Edit: F ö handlar det om den bildstorlek som vanligen brukar exponeras på en sådan film. Man kan mycket väl (och det har förekommit) exponera andra bildstorlekar på en sådan film så länge den ryms mellan perforeringen och får plats på filmens längd. ;)

Alla digitala systemkameror från nikon med en siffra i betäckningen så som D2, D2s, D2x, D3, D3s, D3x men även undantaget för budgetversionen D700 så har de alla en FX sensor, alla andra digitala systemkameror har en DX sensor.

Här blev det ordentligt fel.
De enda modellerna som har "FX"-sensor hos Nikon är D700, D3, D3s och D3x. Den nyss annonserade D4 har också sådan sensor.

Övriga modeller av Nikon digitala spegelreflexsystemkameror har den sensorstorlek de kallar DX (brukar äv kallas APS-C ibland). Nikon J1 och V1 är också systemkameror och har en mindre sensor. Hos övriga tillverkare finns fler storlekar, t e x 4/3. Pentax har 645D som har större sensor än småbild...

Tänk dig att bilden som kommer igenom objektivet är en cirkel.
FX är gjorda för att fylla FX sensorn hörn till hörn med circel som kommer genom objektivet, samma sak gäller DX objektiven för DX kameror förutom att de ska passas för en mindre sensor storlek.
DX objektiv på en FX fungerar inte eftersom kanterna på bilderna kommer att bli svarta eftersom bilden från objektivet är gjord för halva storleken på sensorn.

Det är väl ungefär vad det rör sig om, fast jag skulle snarare säga att objektivet projicerar bilden som en cirkel i sensorplanet.

FX objektiv fungerar utmärkt på DX kameror förutom att bilden från objektivet har ett överflöde och en förstoring (också kallad "crop factor") på 1,5-1,6 måste multipliceras på bränviden för att få den riktiga värdet.

Nej, brännvidden är densamma och det gör ingen skillnad för resultatet om du sätter dit ett DX eller FX-objektiv på en "DX"-kamera. Utsnittet/bildvinkeln kommer att skilja sig jämfört med "FX"-kameran, men det har ingenting alls med att göra om du sätter dit ett FX- eller DX-objektiv. Brännvidd är brännvidd, punkt!

Så om du har en DX kamera, multiplicera alltid 1,5-1,6 på alla objektiv för att få det riktiga värdet, ett 50mm objektiv på en DX kamera motsvarar 50*1,5=75mm på en FX kamera.
Här är hur en bild genom objektivet blir på en FX och en DX kamera.

Som sagt ovan...
Däremot kan man multiplicera med 1,5 för att få reda på vilken brännvidd som hade gett samma utnsitt/bildvinkel på en småbildskamera.
 
Stod också och valde mellan Nikon 55-300 och Nikon 70-300 till min D5100. Hittade ett begagnat 70-300 i nyskick för 3500 som jag slog till på. Är hur nöjd som helst, inga problem alls!

Såg att de fanns ett 70-300 här på forumet till salu för 3000kr.
 
Brus vid höga iso?

Lånar tråden lite...

Hur mycket skiljer det i brusighet mellan FF och Dx när man använder höga iso? (säg 1600-6400)
(jag fotar en hel del norrsken och ibland så rör dom sig ganska fort)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.