blozzor
Aktiv medlem
Vilken valde du?
Varsågod!
/Hannes
Det lutar åt 70-300mm, ska ta mig en liten funderare innan jag slår till
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken valde du?
Varsågod!
/Hannes
Ramla in här av misstag men jag ska försöka ge dig en förklaring över FX och DX.
FX är fullformat och är 24×36mm och har samma storlek som en bild på filmrulle.
DX är halvformat och är 18×24mm, det vill säga halva storleken.
Alla digitala systemkameror från nikon med en siffra i betäckningen så som D2, D2s, D2x, D3, D3s, D3x men även undantaget för budgetversionen D700 så har de alla en FX sensor, alla andra digitala systemkameror har en DX sensor.
[/URL]
Ramla in här av misstag men jag ska försöka ge dig en förklaring över FX och DX.
FX är fullformat och är 24×36mm och har samma storlek som en bild på filmrulle.
DX är halvformat och är 18×24mm, det vill säga halva storleken.
Alla digitala systemkameror från nikon med en siffra i betäckningen så som D2, D2s, D2x, D3, D3s, D3x men även undantaget för budgetversionen D700 så har de alla en FX sensor, alla andra digitala systemkameror har en DX sensor.
Tänk dig att bilden som kommer igenom objektivet är en cirkel.
FX är gjorda för att fylla FX sensorn hörn till hörn med circel som kommer genom objektivet, samma sak gäller DX objektiven för DX kameror förutom att de ska passas för en mindre sensor storlek.
DX objektiv på en FX fungerar inte eftersom kanterna på bilderna kommer att bli svarta eftersom bilden från objektivet är gjord för halva storleken på sensorn.
FX objektiv fungerar utmärkt på DX kameror förutom att bilden från objektivet har ett överflöde och en förstoring (också kallad "crop factor") på 1,5-1,6 måste multipliceras på bränviden för att få den riktiga värdet.
Så om du har en DX kamera, multiplicera alltid 1,5-1,6 på alla objektiv för att få det riktiga värdet, ett 50mm objektiv på en DX kamera motsvarar 50*1,5=75mm på en FX kamera.
Här är hur en bild genom objektivet blir på en FX och en DX kamera.