Annons

Dx modell med FX objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fundering!

Har idag en Nikon D7000, och vill nu uppgradera med nåt ljusstarkare än det jag har idag i objektiv väg. Men min fundering är om jag kan köra FX objektiv på mitt kamerahus. Jag är rätt ny i fotovärlden. Och det jag kollat på som är ljusstarka passar just bäst till fullformat. Hade tänkt mig ett relativt billigt men inte snor billigt heller. Vill både ha ett fast Tele och en zoom..

Nån som är bättre än mig att på detta och vill ge lite hjälp.... Tack
 
Har en fundering!

Har idag en Nikon D7000, och vill nu uppgradera med nåt ljusstarkare än det jag har idag i objektiv väg. Men min fundering är om jag kan köra FX objektiv på mitt kamerahus. Jag är rätt ny i fotovärlden. Och det jag kollat på som är ljusstarka passar just bäst till fullformat. Hade tänkt mig ett relativt billigt men inte snor billigt heller. Vill både ha ett fast Tele och en zoom..

Nån som är bättre än mig att på detta och vill ge lite hjälp.... Tack

All FX optik passar på DX så det är inga problem!
 
Har en fundering!

Har idag en Nikon D7000, och vill nu uppgradera med nåt ljusstarkare än det jag har idag i objektiv väg. Men min fundering är om jag kan köra FX objektiv på mitt kamerahus. Jag är rätt ny i fotovärlden. Och det jag kollat på som är ljusstarka passar just bäst till fullformat. Hade tänkt mig ett relativt billigt men inte snor billigt heller. Vill både ha ett fast Tele och en zoom..

Nån som är bättre än mig att på detta och vill ge lite hjälp.... Tack

Som andra påpekat, FX-objektiv på DX fungerar utmärkt. Motsatsen, DX-objektiv på FX är inte farligt på något sätt, men de flesta DX-objektiv har svårt att lysa ut (projicera) över en hel FX-sensor vilket leder till mörka eller helt svarta hörn. Om man då inte kör kameran i DX-läge så den automatiskt beskär bilden. Men de finns faktiskt några få DX-objektiv som fungerar överraskande bra på FX, som lilla AF-S DX 35/1,8. Eller AF-S 12-24/4 som fungerar rätt bra i området 15-24.

Om du tittar på teleobjektiv (både fasta och zoomar) så upptäcker du snart att det är ganska ont om DX-versioner där. Det är framför allt med normal- och vidvinkelobjektiv (fasta och i synnerhet zoomar) man får fördelar med att göra speciella DX-versioner. Så de flesta fasta teleobjektiv och telezoomar är gjorda som FX. Bland de få undantagen är 55-200/3,5-5,6 och 55-300/3,5-5,6 samt Sigmas 50-150/2,8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.