Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX 18-70: Problem fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

kavaj

Medlem
Har en Nikon D70s med kitobjektivet DX 18-70.
Grymt nöjd.

För några veckor sedan började objektivet strula och vägrar fokusera vid max utzoomning. Fokusen funkar dock så fort jag zoomar in från 18 till 24.

Wazzup med min kamera?
Bor i Göteborg. Om jag behöver lämna in den, vart ska jag vända mig?

/Hjalmar
 
Hej! Jag har haft samma problem som du. Men jag är ganska säker på att autofokusen stött på vissa problem som har med motivet att göra. Den kan nämligen inte fokusera på vissa motiv. Har du svensk brux till din D70, sä läs på sid. 73.
 
Tjena!

Jag har samma problem. Det upptäckte jag under en resa då jag fotat rätt mycket på Samoa och Fiji, och var i USA. Det var omöjligt att ta biulder i fullt läge med autofokus. Motiven var simpla landskapsbilder som jag tagit massor av tidigare. Jag har antagit att detta kan bero på att jag fått in fukt eller nått (detta är även vad Nikon-supporten sagt, de vill att jag ska skicka in det, men varnar att det kan bli dyrt) eftersom jag använt det i regnskogen.

Det verkar inte som att problemet är konstant, utan kommer och går.

Är det fler som har problem så kan man ju tänka sig att det inte beror på handhavande eller omständigheterna, särskilt om ni som haft problem inte utsatt dem för samma fuktchock som jag.

Vad säger ni? Är det värt att skicka in det eller inte?

//Johan Nyqvist, Umeå
 
Ja, jag menade 18-70. Kanske ska tillägga att jag fotar med en D70. Har uppgraderat firmwaren till den som kom i samband med D70S (det är väl den senaste?) långt innan problemet uppstod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.