Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DVI vs VGA vid bildbehandling? Skillnader mm

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjejen har precis skaffat ett prisvärt datapaket från packard bell. AMD Athlon 3700+, 1,5gb RAM, 256 mb grafik mm. Så långt lovar det ju gott. Men till min förvåning har inte grafikkortet DVI-utgång. Det är ett ATI Radeon 9550 kort. Hur mycket gör det egentligen?

Kommer inte att köra större skärm än 19" och ej högre upplösning än 1280x1024. Blir det någon större skillnad vid bildbehandling?

Så till en fråga av mer allmän karaktär. I specen till datorn står det att den har 320gb hårddisk, men vid en inspektion av de 2 enheterna C och D får jag det bara till 291gb totalt. Vad händer med de andra 29 gigen? Det är alltså det totala utrymmet på disken som jag lagt ihop.

Tacksam för snabbt svar, då bytesrätten annars kan gå ut...

DVI vs. VGA beror juh helt på hurdan skärm du har till.

Sen försvinner det alltid lite "på vägen" med hårddiskar. Helt normalt mao.

/Henri

För det första är det underligt att det inte har DVI-utgång, det borde alla 9550 ha.

På de skärmar jag använt så har jag inte kunnat se skillnad på DVI och analog koppling och på 19" tvilar jag på att spelar någon roll. Det beror dock till viss del på skärmen, vissa skärmar är något bättre med DVI, andra med VGA (även om det senare numera är sällsynt)

Personligen skulle jag inte oroa mig, är bilden bra så spelar det väl ingen större roll?
Om inte annat så kan du ju köpa ett grafikkort för några hundra (De kostar inte mer om det bara är 2D du behöver) om du så småningom får för dig
att köpa en större skärm och vill ha DVI.

Det låter lite mycket att tappa 29 Gb vid installationen (man kan dock aldrig utnyttja disken till 100%). Det kan inte vara så att du har en partion för "systemåterställning"? Dell har det på vissa av sina modeller.
Fast 29 Gb låter fortfarande rätt mycket.

Kolla i diskhaneteraren (kontrollpanelen/administrativa verktyg/datorhantering ,välj "lagring" i panelen till vänster så kan du välja diskhanteraren) så ser bör du kunna se vad som pågår.

Just för tillfället kör jag med en gammal crt, men inom närmsta tiden skall en Eizo L768 införskaffas. Så hur blir det då tro?

Tobiasl skrev:
För det första är det underligt att det inte har DVI-utgång, det borde alla 9550 ha.

På de skärmar jag använt så har jag inte kunnat se skillnad på DVI och analog koppling och på 19" tvilar jag på att spelar någon roll. Det beror dock till viss del på skärmen, vissa skärmar är något bättre med DVI, andra med VGA (även om det senare numera är sällsynt)

Personligen skulle jag inte oroa mig, är bilden bra så spelar det väl ingen större roll?
Om inte annat så kan du ju köpa ett grafikkort för några hundra (De kostar inte mer om det bara är 2D du behöver) om du så småningom får för dig
att köpa en större skärm och vill ha DVI.

Det låter lite mycket att tappa 29 Gb vid installationen (man kan dock aldrig utnyttja disken till 100%). Det kan inte vara så att du har en partion för "systemåterställning"? Dell har det på vissa av sina modeller.
Fast 29 Gb låter fortfarande rätt mycket.

Kolla i diskhaneteraren (kontrollpanelen/administrativa verktyg/datorhantering ,välj "lagring" i panelen till vänster så kan du välja diskhanteraren) så ser bör du kunna se vad som pågår.

Tycker också att det låter lite märkligt med kortet, alla 9550 jag hittat på nätet har DVI-utgång. Kan dom ha kastat i nån gammal modell?

Vet att jag har en dold partition för systemåterställning, men kan den suga så mycket? Kan ta bort den tror jag, om jag istället bränner ner det på en DVD skiva.

Hårddisktillverkare tycker att större är bättre så därför så använder de k = 10^3 (1.000), M = 10^6 (1.000.000) och G = 10^9 (1.000.000.000) medan allt annat lagringsutrymmer på en dator anges som k = 2^10 (1024), M = 2^20 (1.048.576) och G = 2^30 (1.073.741.824). Operativsystemet själv brukar /oftast/ använda datorns sätt att räkna.

Tillsammans med generösa avrundningar i specifikationerna så kan det skilja rätt rejält då bara de olika sätten att räkna gör ca 7%.

320 GB är i detta fall 320 000 000 000 bytes.

Operativsystemet (troligen Windows då) visar det som 320 000 000 000 / (1024*1024*1024) bytes = 298 GiB.

Du ska absolut skaffa ett grafikkort med DVI ut om du skaffar en DVI-skärm. Skillnaden är pendlar mellan "synbart bättre" och "enormt mycket bättre" beroende på hur pass bra VGA-utgång/ingång grafikkort respektive monitor har. Det är lite som att först plåta digitalt, sen skriva ut på skrivare och scanna in igen innan man öppnar bilden i Photoshop, istället för att använda det digitala orginalet direkt :)

Tack för svaren!

Kommer förmodligen att uppgradera grafikkortet då när en Eizo-skärm införskaffas. Verkar ju bara handla om ca 500-700 spänn för ett bra kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar