Advertisement

Annons

DVD märke

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigellis

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av vilket DVD märke/fabrikat, som är bland de bättre för lagring av bilder. Det finns ju en väldig massa olika typer av DVD-skivor.
 
En som ger ett bra resultat tillsammans med din brännare.
Olika skivor ger olika bra resultat med olika brännare och ett så bra resultat som möjliget är att föredra då det blir större chans att det går att läsa skivorna efter ett tag. (Eller mindre risk att de inte går att läsa kanske man ska säga. :)
 
Pertis skrev:
Jag har en NEC 3500.
Har du en aning om vilket märke som lämpar sig bäst till den.

Nej, desvärre inte.
Jag använder Verbatim i min ND-2500A för tillfället. Men det är, tyvärr, inte så lätt som att säga "Verbatim" heller då olika skivor från samma tillverkare kan ha olika dye (själva lagret man bränner på). Maxell, Sony mfl har olika dye beroende på vilken batch, även om det är samma modell tex.
Ska man ge ett generellt tips så undvik "billighetsskivorna" och köp kvalitetskivor. Verbatim brukar använda bra dye's tex. Ritek brukar åxå vara ganska bra. Undik Princo, Bulqpaq och liknande.

På denna sida http://www.videohelp.com/ så kan folk lämna in "rapporter" om hur bra skivor funkar tillsammans med olika brännare och spelare osv. Det kan kanske vara till hjälp?

Det finns åxå program för att testa hur bra kvaliteten på bränningen blivit, men jag har inte något namn i minnet just nu.
 
Tack för svaret.
Då håller jag mej till kända märken för att minska risken för problem.
Skall också titta på länken du tipsade om.
 
Hej

en kompletterande undran, - eller + på DVD, vilket anses ha framtiden för sig, man vill ju kunna läsa skivorna i framtiden ju!

Roine
 
Sticker ut hakan och rekommenderar DVD +R, bra märken är Verbatim, Premium/Platinum, Ritek

Kolla in:

http://www.wesellcd.com

Har en NEC 2510 brännare(och en Philips ..och en Aopen brännare :)

Har brännt cirka 400 Verbatim med 100% lycka :)

// Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.