Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DV-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

petterpuffen

Aktiv medlem
Vet inte om det här är rätt foto för min fråga rör alltså digital videokamera. Ska köpa en, men kan i princip ingenting om det. Den ska vara liten och smidig så man kan ta med den på semestern, ha inspelning på band eller DVD (så man inte behöver ladda över till datorn hela tiden). Det är dock viktigt med relativt bra bildkvalitet, 3 sensorer för färgerna nödvändigt?

Har ni några fina tips på bra produkter jag kan kolla upp är jag evigt tacksam!
 
Jag har beställt en Sony DVD camera som jag skall hämta i morgon. Den bränner en DVD direkt och kan läsas i datorn eller annan DVD spelare.
Sony har nog de bästa i den klassen tror jag. Kolla deras hemsida.
 
petterpuffen skrev:
Vet inte om det här är rätt foto för min fråga rör alltså digital videokamera. Ska köpa en, men kan i princip ingenting om det. Den ska vara liten och smidig så man kan ta med den på semestern, ha inspelning på band eller DVD (så man inte behöver ladda över till datorn hela tiden). Det är dock viktigt med relativt bra bildkvalitet, 3 sensorer för färgerna nödvändigt?

Har ni några fina tips på bra produkter jag kan kolla upp är jag evigt tacksam!

Hej Petter Axelsson

först ska du fundera på om du oftast fotograferar rörliga föremål eller inte. Jag har själv både en systemkamera och en digital videokamera, men i formatet Digital-8. Insåg efter många stillbilder på rörliga föremål att det blev inte bra, videokamera var att föredra och då gärna digital så att man kan redigera i datorn. När du redigerar i datorn kan du även plocka bilder ur filmen.

Det andra du bör tänka på är den optiska kvaliteten i kameran som styrs av hur många gångers optisk förstoring kameran ger innan den digitala förstoringen tar vid. Jag tror inte du vinner så mycket på att ha 3-kanals färgsensor med dagens dåliga upplösning i de flesta videokameror.

Den är i regel begränsad till 0,8 megapixel även om det står 1,7 megapixel på kameran, om du inte köper en HDTV-kamera som kan klara 3 megapixel i verkligheten.Idag är förmodligen band att föredra och jag vet att DV-banden är väldigt billiga, mycket billigare än mina digital-8 band.

Fundera på vilken bildhantering du föredrar och vilken kvalitet du vill ha.

/Mikael
 
Re: Re: DV-kamera

mike islandman skrev:
Det andra du bör tänka på är den optiska kvaliteten i kameran som styrs av hur många gångers optisk förstoring kameran ger innan den digitala förstoringen tar vid. Jag tror inte du vinner så mycket på att ha 3-kanals färgsensor med dagens dåliga upplösning i de flesta videokameror.

Den är i regel begränsad till 0,8 megapixel även om det står 1,7 megapixel på kameran, om du inte köper en HDTV-kamera som kan klara 3 megapixel i verkligheten.Idag är förmodligen band att föredra och jag vet att DV-banden är väldigt billiga, mycket billigare än mina digital-8 band.

Fundera på vilken bildhantering du föredrar och vilken kvalitet du vill ha.

/Mikael

Sensorstorlek och därmed pixelstorlek är av högsta betydelse för fin bildåtergivning. 3CCD gör verklig skillnad. Även på 1/6" sensorer. Sen är frågan om en Panasonic med 3CCD på 1/6" slår en Canon MVX4i med 1 1/2.8" sensor? Sen är ju självklart optiken lika viktig som i en vanlig kamera...

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/391392/prices
 
Tack så hemskt mycket för era tips!

Jag har sneglat lite på Sony HDR-HC1. Prismässigt är det i högsta laget, men ändå okej. Skulle kunna vara ett alternativ. Jag tycker den också är lite väl stor. Skulle gärna komma undan med en mer kompakt kamera...

Jag har en digital systemkamera och en kompakt digitalkamera för stillbilder, så det behovet är redan tillfredsställt.

Några fler konkreta tips på kameror? Jag vill kunna ha den med mig smidigt, på typ semester eller till vardags, så en hyfsat liten kamera med tillfredsställande bildkvalitet...
 
Senast ändrad:
Är smidigheten allt skulle jag kanske satsa på denna JVC. Den har fått både ris och ros, men verkar ha riktigt bra bildkvalitet för sin storlek. (3x1/4.7")

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/329879/prices

Själv var jag i samma situation som du och bytte därför Min Canon XM-2 mot en Sony DCR HC1000, en 3CCD kamera med 3x1/4.7" i mycket smidigt format. Tyvärr har den utgått till förmån till Sonys HDV minsting. Tror dock att Panasonic har kvar sin motsvarighet NV-GS400, (3x1/4.7")

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/209164/prices

En kamera som fått mycket fin kritik. Annar finns ju alltid Sonys DCR-PC1000, (3x1/6")

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/315629/prices

En kul 3CCD kamera i riktigt kompakta mått.

Panasonic ska snart komma med en riktig mini 3CCD, (3x1/6")
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/494175/prices

Dyr, men väger ca: 250g...

Lycka till med valet..
 
Senast ändrad:
Vad du än väljer så se för guds skull till att du inte köper en Sony med den fullständigt idiotiska lösningen där man stoppar i DV-banden underifrån. Har du kameran på stativ måste du alltså ta bort den från stativet och skruva bort plattan för att byta band. Oerhört dum konstruktion som de fortfarande tycks envisas med.

Jag rekommenderar Panasonic eller Canon, möjligen JVC, i både konsument-, prosumer och numera även proffsklassen, men det kanske också beror på att jag gillar progressiv bild och det gör inte Sony.

Inom HDV har man dock inte mycket att välja på just nu, men å andra sidan kanske det är overkill?
 
Ligger i samma situation som Petter. Ska köpa en videokamera, men kan ingenting om ämnet.

Vill få filmerna på DVD så smidigt som möjligt i ett format som kommer finnas kvar i några år (såklart!). Är det DV-kamera som gäller då? Eller är en som bränner direkt på DVD bättre?

Vanlig kamera har jag så stillbilder med videokamera kommer inte att användas.

Kommer att användas på semester, högtider m.m.

Max 5000kr, men helst om det finns någon hyfsad runt 3000kr. Begagnat är ett alternativ.

Har ni några bra alternativ?

MVH Dan
 
thewalrus skrev:
Ligger i samma situation som Petter. Ska köpa en videokamera, men kan ingenting om ämnet.

Vill få filmerna på DVD så smidigt som möjligt i ett format som kommer finnas kvar i några år (såklart!). Är det DV-kamera som gäller då? Eller är en som bränner direkt på DVD bättre?

Vanlig kamera har jag så stillbilder med videokamera kommer inte att användas.

Kommer att användas på semester, högtider m.m.

Max 5000kr, men helst om det finns någon hyfsad runt 3000kr. Begagnat är ett alternativ.

Har ni några bra alternativ?

MVH Dan

Det beror på. Vill du redigera filmerna i datorn först?

Jag redigerar alltid mina videosnuttar då man ofta filmar otroligt mycket mer vi varje tillfälle än man egentligen borde. Skulle jag ej redigera filmerna så skulle nog inte någon orka titta på dem.

Det finns massor av OK kameror runt 4000:-

http://se.pricerunner.com/sound-and...a_304=&a_301=&a_306=&a_2629=&saved_products=0

Nästan ingen DV-kamera är direkt dålig. Och visst kan man hitt bra kameror begagnat..

http://www.blocket.se/view/6194062.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0
 
Tror inte det kommer bli så mycket redigering på datorn. Ett annat problem är att jag inte har firewire (har läst att man begöver det). Kan man fixa det på någon billigt sätt?

Är det något speciellt märke som är ledande? Något annat man måste tänka på (megapixlat, AS m.m.)
 
Ett FW-kort till datorn kostar ca: 200:- Megapixlar är endast intressant om man ska använda kameran till stillbild. Man kan kolla om kameran har en väl fungerande bildstabilisering. (viktigt med tanke på de flesta kamerors zoomomfång) Man kanske ska känna om reglagen sitter bekvämt, i alla fall zoom + rec.. En annan viktig sak på billiga kameror är att kolla upp hur mycket mekaniskt ljud den inbyggda micen tar upp från kameran. Detta är en sak som i längden kan bli riktigt irriterande....

Dessutom kan det vara kul om kameran kan filma i widescreen-läge...
 
Konkret nu då.

Vilket är det ultimata tipset?

specifikationer:

- liten (menar då att den inte drar iväg uppåt 15 cm på längden)
- inte spara på minneskort (vill kunna spela in mycket utan behöva ladda över filmen, alltså band eller dvd)
- stillbildskvalitet är oviktig
- videobildkvalitet är viktigt (så bra som bara går för en såpass liten kamera i den prisklassen. Ska kunna dra upp den på projektorn utan att skämmas)
- gärna widescreen-läge
- prisklass 10-15.000 kr

Tusen tack för all hjälp!
 
Var ska man stoppa in Firewire-kortet då? Kan det vara att man inte har plats i burken för det? Har 6st USB-portar men inget FW.

Tack för tipsen!
 
Tycker att det är synd att Sony slutat med DCR HC1000

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sony/hc1000.php

Själv är jag MYCKET nöjd med vad den presterar.. Den ligger lätt i samma bildkvalitet som betydligt dyrare kameror. Ser ingen skillnad mot film från min XM-2a. Den optiska bildstabiliseringen är mycket bra, även om optiken inte riktigt kan mäta sig mot en XM-2a. Den är bara 15cm och mycket smidig.Den filmar också i äkta widescreenläge. Själv betalade jag 14000:- för den. Vissa utländska webshoppar verkar fortfarande ha den kvar till bra pris.

Den skulle kan jag verkligen rekommendera. Dessutom går det att byta band ppå den moterad på ett stativ..;)

Panasonic har ju sin motsvarighet (som ska vara lika bra) i NV-GS 400. Jag upplevde dock den som större, plastigare och mindre smidig i handhavande än Sonyn.
 
thewalrus skrev:
Var ska man stoppa in Firewire-kortet då? Kan det vara att man inte har plats i burken för det? Har 6st USB-portar men inget FW.

Tack för tipsen!

Det finns kameror med USB 2.0 och tror att det är vanligt på små DV-kameror och det är nästan lika snabbt som Firewire eller IEEE 1394 vilket är ett annat namn på Firewire och Sony tror jag kallar det för I-link (måste titta på kameran).

Har du en hyfsat modern dator med USB 2.0 aktiverat så behöver du inte köpa något separat Firewire-kort.

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.