Annons

DV-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
mike islandman skrev:
Det finns kameror med USB 2.0 och tror att det är vanligt på små DV-kameror och det är nästan lika snabbt som Firewire eller IEEE 1394 vilket är ett annat namn på Firewire och Sony tror jag kallar det för I-link (måste titta på kameran).

Har du en hyfsat modern dator med USB 2.0 aktiverat så behöver du inte köpa något separat Firewire-kort.

/Mikael

En stor skillnad på USB 2 och firewire är hur pass konstant överföringshastigheten är. USB skiftar hela tiden och kan därför inte strömma DV, Firewire överför en konstant datamängd. Detta passar mycket bättre till strömmning av DV.
 
Har USB2. Så du menar att det räcker?

Hur överförs filmen från en DV-kamera med band. Spelar man upp bandet och spelar in på datorn? Eller finns det någon fil man bara för över?

Som ni märker så kan jag ingenting om detta! ;)
 
thewalrus skrev:
Har USB2. Så du menar att det räcker?

Hur överförs filmen från en DV-kamera med band. Spelar man upp bandet och spelar in på datorn? Eller finns det någon fil man bara för över?

Som ni märker så kan jag ingenting om detta! ;)

Hej

själv har jag en digital-8 kamera med band som rymmer 1 timme vilket motsvarar ungefär 12 Gb( väldigt mycket videofilmning krävs för att fylla ett band). Jag spolar tillbaka bandet och kopplar en firewire-kabel till datorn och laddar över materialet med pinnacles program Studio-DV som känner av scenförändringar och delar upp filmen i små scener, allting i realtid d.v.s. 1 timma inspelat tar 1 timme att ladda över.

När man redigerat klart kan man välja vilket format man ska spara sin film i t.ex VCD, SVCD eller DVD som jag använder. Du bränner ner filmen på en DVD-skiva som senast när jag köpte märkesskivor kostade ca 5 kr med fordral på postorder.


/Mikael
 
Det är väldigt FÅ kameror som stödjer högkvalitativ överföring av material från DV-band till dator via USB2. Det är en sprillans ny standard och jag tror inte ens man kan se i databladen om en kamera stödjer det eller inte (oftast inte m ao). Dessutom måste du ha ett redigeringsprogram som stödjer denna standard och det enda jag sett hitintills är Adobe Premiere Elements 2.

Däremot stödjer många kameror, bland andra Sonys, överföring via USB enligt ett äldre protokoll men då med mycket lägre upplösning och inte i "native DV format". Hela idén med DV-kamera faller ju om man inte kan föra över originaldatan från bandet till datorn utan kvalitétsförlust. Bara för att kameran har USB innebär det INTE att man kan föra över datan på samma sätt som via firewire. USBn är oftast till för att tömma minneskortet.

Alla programvaror för videoredigering och alla kameror stödjer överföring via firewire. Det är bara att acceptera och köpa ett billigt FW-kort på Clas Ohlson eller liknande.
 
Detta kanske är "off topic" men jag har en massa band filmade på SONY Digital -8, som jag tog 1999 på en resa, någon som kan/vill hyra ut en sådan kamera så jag kan lägga över det till DVD. Jag bor i Göteborg, hör av dig iså fall, har även funderat på att köpa en billigt.

/Magnus
 
Magnuz skrev:
Detta kanske är "off topic" men jag har en massa band filmade på SONY Digital -8, som jag tog 1999 på en resa, någon som kan/vill hyra ut en sådan kamera så jag kan lägga över det till DVD. Jag bor i Göteborg, hör av dig iså fall, har även funderat på att köpa en billigt.

/Magnus

hej

gå in på sonys hemsida och se om de fortfarande tillverkas, för de brukar inte längre vara så dyra att köpa nya eftersom bandens storlek gör att de aldrig kan bli lika små som en DV-kamera.

För att lägga över det till DVD-formatet behöver du ett redigeringsprogram som t.ex pinnacles Studio-DV för att göra om filen. Jag bränner ner mina digital-8 inspelningar på DVD efter redigering, har nämnt det här förut. Kom ihåg att 1 timme inspelat Digital-8 motsvarar ungefär 12 Gb på hårddisken och dessutom behöver du utrymme för den nya filen du ska bränna ner och varje DVD-skiva rymmer bara 4,5 Gb.

/Mikael
 
mike islandman skrev:
... Kom ihåg att 1 timme inspelat Digital-8 motsvarar ungefär 12 Gb på hårddisken och dessutom behöver du utrymme för den nya filen du ska bränna ner och varje DVD-skiva rymmer bara 4,5 Gb...

Dock så krymper filen (en filmad timma) till ca 2.5 Gb när man komprimerar till mpeg2, så kallad DVD-kvalitet. Och det är normalt endast denna som man vill lagra på skiva. Fast vill man ha okomprimerad backup så blir det till att lagra hela kalaset.
 
Jag fick denna fina videokamera igår och jag kan bara säga att skärpan är otroligt bra.
En Sony DVD-Videokamera DCR-DVD403E. Band är gårdagen och DVD skivor lever lite längre!
Man kan redigera klart skivan i kameran oxå. BRA!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag fick denna fina videokamera igår och jag kan bara säga att skärpan är otroligt bra.
En Sony DVD-Videokamera DCR-DVD403E. Band är gårdagen och DVD skivor lever lite längre!
Man kan redigera klart skivan i kameran oxå. BRA!

Det finns tyvärr en svaghet med alla skivor som CD- eller DVD-skivor de blir lätt repiga, eftersom de saknar det skyddande hölje som banden har. De har däremot kortare söktider för snuttar mitt i filmen.

/Mikael
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag fick denna fina videokamera igår och jag kan bara säga att skärpan är otroligt bra.
En Sony DVD-Videokamera DCR-DVD403E. Band är gårdagen och DVD skivor lever lite längre!
Man kan redigera klart skivan i kameran oxå. BRA!

Kul att du tycker så och grattis till kameran. Jag väntar dock att byta medium från DV tills det finns bättre backup lösningar. Än så länge känns det tryggt att spara råmaterialet direkt på DV-bandet..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.