Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst M601 och M370

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej.
Någon som haft en Durst M601, jag undrar några saker. Sladden som går till lamphuset ska den vara kopplad till en omformare eller kan man plugga in den i ett väggutag? Måste isåfall byta kontakt på sladden.

Jag har haft både M601 och M605 för väldigt längesen. Har inget minne av att de hade lågvoltslampor. Är det en speciellt kontakt på sladden?

Kolla vad det står på lampan - står det 230 V?
.

Hej.
Någon som haft en Durst M601, jag undrar några saker. Sladden som går till lamphuset ska den vara kopplad till en omformare eller kan man plugga in den i ett väggutag? Måste isåfall byta kontakt på sladden.

Beror på om den är bestyckad med färghuvud (12 eller 24V, minns inte riktigt) eller inte.

/K

Hej.

Om du har en M601 med färghuvud behöver du en trafo. Är det däremot så att apparaten saknar färghuvud så behövs ingen trafo utan den går i så fall att ansluta direkt till ett vägguttag.

Det finns två huvuden till Durst 601. Ett för svartvitt med glaskondensatorer och det drivs direkt med 220 v.
Det finns också ett färghuvud för diffuserande ljus (som går att använda till svartvitt också) Enligt min bruksanvisning är det en transformator 12 w. Ser ut som en stor plåtlåda på bilden. Halogenlampan är på 12v/100w.

Durst M370

Någon som har en kondensor för 6x6 till durst m370? jag har objektiv ochh negativinläggshållare men saknar kondensorn.

Hoppas det är ok att jag stjäl lite plats i den här tråden. Jag fick tag i en just en Durst M601 häromdagen för billig penning eftersom den saknade bottenfäste och bottenplatta. Jag tänkte att jag tar objektivet till min opemus därhema, även om det vore roligt att få upp m601:an.

Så, objektivet passar inte och dursten går inte att resa upp. I övrigt funkar den tipp topp och har en extra kondensor. Så jag kan tänka mig att passa den vidare om ingen dyker upp med en bottenplatta. Den är bestyckad med en Componon 50mm f4. Lampan är på 150watt och lyser på bra. Hör av er till mig om intresse finns. Jag behöver fotopapper och div tillbehör för mörkrum. Byte är kul. Om någon har en bottenplatta så hör av er då med. Tack för mig.

Hoppas det är ok att jag stjäl lite plats i den här tråden. Jag fick tag i en just en Durst M601 häromdagen för billig penning eftersom den saknade bottenfäste och bottenplatta. Jag tänkte att jag tar objektivet till min opemus därhema, även om det vore roligt att få upp m601:an.

Så, objektivet passar inte och dursten går inte att resa upp. I övrigt funkar den tipp topp och har en extra kondensor. Så jag kan tänka mig att passa den vidare om ingen dyker upp med en bottenplatta. Den är bestyckad med en Componon 50mm f4. Lampan är på 150watt och lyser på bra. Hör av er till mig om intresse finns. Jag behöver fotopapper och div tillbehör för mörkrum. Byte är kul. Om någon har en bottenplatta så hör av er då med. Tack för mig.

Hej !

Gör ett fäste.
Jag var inte nöjd med det ursprungliga, pelaren var lite för vinglig
och tillräga på så var fästvinkeln inte gjord i rät vinkel, la lite mellan
så fixade det sej.

jag gjorde en "ram" av brädor som jag fäste i bottenplattans ytterkanter, fäste sen
pelarens topp i ramens överliggare.

Det borde gå alldeles utmärkt att göra ett nedre fäste av någon
lämplig träbit och fästa denne med ex två genomgående bultar/gängstång
i bottenplattan.

//MW

Hej !

Gör ett fäste.
Jag var inte nöjd med det ursprungliga, pelaren var lite för vinglig
och tillräga på så var fästvinkeln inte gjord i rät vinkel, la lite mellan
så fixade det sej.

jag gjorde en "ram" av brädor som jag fäste i bottenplattans ytterkanter, fäste sen
pelarens topp i ramens överliggare.

Det borde gå alldeles utmärkt att göra ett nedre fäste av någon
lämplig träbit och fästa denne med ex två genomgående bultar/gängstång
i bottenplattan.

//MW

Nice,

Det kan ju vara något kanske.. Ska definitivt testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar