Annons

Durst M600 och SIXPLA

Produkter
(logga in för att koppla)

Halvorsen

Medlem
Efter ett besök på Pingstkyrkans lokala loppis vart jag ägare till en Tysktalande italienare. En Durst M600 för futtiga 100,-

Efter idogt forskande har jag konstaterat att det enda jag behöver för att kunna köra mellanformat är en objektivplatta av modell SIXPLA för att kunna pilla i ett objektiv med längre brännvidd. Då man är av födseln sparsam tänkte jag göra en ny objektivplatta.

SIXPLA är den platta som hör till 75-80mm optik, den ser ut som en flattallrik.

Min fråga till detta kompetenta forum är: Är det som har en SIXPLA som kan mäta hur långt in som objektivet “bottnar” från underkanten mätt, vore även tacksam om någon visste stigningen på en 39mm gänga för objektiv.
Finns det flera som är intresserade kan jag kolla om min kontakt kan göra fler plattor

//Halvorsen
 
Jag har en M601. Till denna har jag tre objektivplattor. En för 50 mm optik, 39 mm gänga. Där sitter optiken försänkt.
Sedan har jag två plana plattor för mellanformat, en för 25 mm gänga och en för 39 mm optik. Det borde inte vara omöjligt för dig att få tag i en sådan mellanformatsplatta till din apparat om det är en sådan du saknar. Men troligen är det ännu billigare att köpa en hel apparat med optik -för någon mellanformatsoptik - 75 till 80 mm har du väl inte fått med på köpet om plattan saknas?
 
Varför jag ville veta måtten och gängstigningen var att jag har optik med 39mm gänga från en tidigare apparat, den platta som jag har är med 25mm gänga.
Plattor till M601 (SIRIOPLA) passar inte till M600 enligt mina efterforskningar (olika diametrar).

Nu vet jag stigningen, 1mm, det som saknas är alltså djupet.

//Halvorsen
 
Jag är sedan en vecka en lycklig ägare av ovanstående modell. Till den har jag även den eftersökta sixpla.

Jag kan mäta upp den åt dig senare idag om du vill.

mvh

Jacob
 
Här är en ritning, lite tafflig då jag inte kommer så bra överens med de CAD-program som finns att ladda ned gratis.

Kom på att du hade 39-gänga på ditt objektiv. Min platta är flat men med 25-gänga.

Är inte så bevandrad så jag vet om de ser likadana ut men här är ritningen.

Alla mått är i mm.

61,6 måttet torde nog vara 62 men det är av minde betydelse. Resten av måtten är jag säker på (så säker man kan bli med ett skjutmått).
 

Bilagor

  • sixpal_2.pdf
    7.1 KB · Visningar: 102
Så där, nu är ritningen lite bättre och mer lätt att förstå.

I .pdf-filen är vinken fel, skall vara 46 grader men nåt hände när den converterades från .dwg.

Lägger upp båda.

Såg en tråd på en annan sida om samma problem.
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00CZoI&tag=

Hoppas det löser sig.

Kan du göra en Sixpla med 39-gänga billgit får du gärna höra av dig.
 

Bilagor

  • sixpal3.pdf
    16.9 KB · Visningar: 80
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.