Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duplexfärg utan att använda duplexmode?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag brukar alltid köra med duplexmode i mina bilder, men eftersom det endast går i 8-bitars mode så vill jag helst komma ifrån det.

Nu undrar jag om det finns något annat sätt att göra det så som duplexmodet gör (man väljer en färg tex och har en kurva var den färgen ska "användas" i) Ni förstår säkert hur jag menar.

/ Marcus

duotone heter det kanske. Jag kan inte den exakta teknologin bakom, men jag tror att bilden är svartvit med ytterligare en färg.

Prova att ta en bild som är i svartvitt läge och 8 bitar och välj duplex/duotone så får du se vad som händer.

/ Marcus

Nu har jag inte 100% koll på 16-bitarsfunktionerna i Photoshop men borde inte lageroperatorerna arbeta med fullt bitdjup?

Du skrev (i den andra tråden) att bilden blev mörkare när du gjorde om den till duotone/duplex. Jag hajar visserligen inte mycket av funktionen (i Photoshop 6) men dels märkte jag ingen ljushetsändring, dels gick det att styra ljusheten med kurvan för svart.

Ja, men det kan bero på att jag inte riktigt vet vad jag gör :)

Jag har börjat att sätta att kurvan inte ska gå så högt upp.

/ Marcus

I senaste PS (8.0) så har du nåt som heter Photo filter i Adjustments. Skulle kunna lösa ditt problem. Fungerar i 16-bitars läge....

/Hans

jpersson skrev:
Nu har jag inte 100% koll på 16-bitarsfunktionerna i Photoshop men borde inte lageroperatorerna arbeta med fullt bitdjup?
Nu har jag dubbelkollat. Photoshop CS har fullt stöd för 16-bitar i lagerhanteringen, till skillnad från tidigare versioner. Skapa ett nytt lager ovanpå bilden och fyll hela det lagret med en piffig färg. Om du sedan tittar på lagerfliken så hittar du texten Normal, det är lageroperatorn. Prova till exempel att ändra den till Overlay. Duotone är ''bättre'' men du kan närma dig det resultatet om du kombinerar lageroperatorn med en lämplig kurva. Lageroperatorer är för övrigt bra till mycket.

ANNONS