Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumpade priser!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra bilder säljer!

Visa kunderna att du kan göra BRA bilder.
Låt de kunder köpa billiga bilder som vill ha det.
Det är alltid bättre att konkurera med kvalitet i stället för ett lågt pris...tycker jag. Du når en betydligt roligare o bättre kund om du säljer bra bilder i stället för billiga!!

Billiga bilder kan alla göra, men riktigt bra bilder kan inte alla göra!!

/JH

"konkurenshämmande syfte"? Vad betyder det? Syfte att slå ut en konkurent, alltså? Normalt brukar ju extrapriser vara för att just främja konkurensen, och extrapriser kan i sig knappast vara olagligt. Inte hellre kampanger som kanske t o m går under inköpspriset, just för att få in en fot på marknaden ("lockvaror"),

Adrian82 skrev:
Underprissättning i ett konkurrenshämmande syfte är högst olagligt

Jo, men det gäller när någon utnyttjar sin dominans för att förhindra konkurrens. Typiskt SJ, Telia, Luftfartsverket o andra som har mer eller mindre monopol. För övrigt är det helt okej att både räkna fel och göra dåliga affärer, eller använda lockpriser...

/kg som tentat av hela Ekonomexamen...

Ett närliggande problem som jag ser är att alla aktörer inte tillhör marknaden. Finns gott om duktiga amatörfotografer som håvar inte svarta pengar och en egokick varje gång de tar ett uppdrag. De behöver inte försörja sig på sitt fotograferande och således kan de prissätta på ett sätt som inte är möjligt om man driver det som egen firma. Även om amatören kör det vitt så är villkoren högst olika för amatören och yrkesfotografen. Risken är att det på sikt bara är amatörer och ett fåtal riktigt duktiga fotografer kvar.

Det är lätt att sitta här och vara spydig och tycka att folk får tåla marknadsekonomin, men det beror främst på att man själv inte är drabbad. Det brukar bli surmulet när man pratar om Manpower som hyr programerare för 200kr/tim eller de konsultbolag som skickar projekten till Indien för samma pengar. Likaså muttrar byggarna när man talar om polska gästarbetare osv...

Så man bör nog lyfta huvudet lite högre och få en översikt av vad det faktiskt innebär och inte enbart vara ego och tycka det är okej så länge det inte drabbar en själv.

Mvh
Maverick

För att prissättningen över huvud taget ska kunna vara konkurrenshämmande förutsätts givetvis att aktören har en marknadsdominerande position (monopolmakt)

Min definition av konkurrenshämmande prissättning> Prissättning som ligger under marginalkostnaden för produkten; priset sätts i syfte att konkurrera ut andra.

Ta fallet med BK Tåg (förenklat)..

BK Tåg behöver Konkraktet för att överleva.

SJ inser detta och sätter ett pris som innebär en förlustaffär, men som samtidigt också försvårar BK Tågs överlevnad (SJ försöker bli av med konkurrenter för att åtnjuta ännu större monopolmakt i framtiden.

Mvh. Adrian

Grejen är väl att ingen klarar sej på att sälja till underpris i längden, åtminstone inte de som kör seriöst. Men i konungariket förekommer ju allehanda stödformer o annat som sätter konkurrensen ur spel. Om någon är garanterad inkomst i ett halvår eller mer, oavsett hur rörelsen går, så kan vederbörande förstås stjälpa en gammal etablerad firma i samma bransch o så står byn utan rörmokare/elektriker/fotograf.

Men just att använda ett lockpris (Nokia 7250i för 1:) e ju ett sätt att snärja kunderna. Barnfotografen på ICA som tar bilder för en tia får dels sin reklam betald av ICA och dels en billig, välbesökt plats att hålla till på.

Givetvis försöker fotografen sälja mer än bara tiokronorsbilden till de glada föräldrarna. Och säkert lyckas de inte så sällan eftersom de återkommer år efter år. Det gäller att vara kreativ i sin marknadsföring utan att för den skull lura kunderna. Då kommer Sverker.

En skolfotograf kan inte vara säker på att få sälja en enda bild. Men givetvis vet de att de får sälja tillräckligt mycket även om nån enstaka skickar tillbaka hela paketet... man måste våga chansa ;-)

Som en gör här i Sundsvall hans reklam:

4 bild serie Gratis!!!

Det som inte läggs till är att man MÅSTE komma tillbaka ett år senare och köpa en full serie 12 bilder.

/John

Sonnaren skrev:
Det blir att gå om kursen i företagsekonomi. Även om det kanske är så att någon har stulit kameran och skall leva på den kan man inte sätta kostnaden/bild =0.
Us

Men snälla Ulf - det är ju vad alla säger här på FS. Att ta en "bild" med digikamera kostar ingenting...... sen får man ju lägga till resten mao inköp av kamera (objektiv), minneskort, batterier, dator, program, scanner, skrivare, papper ev bläck osv - men en bild är 0:-, vet inte hur många gånger det påpekats.

Sen önskar jag Tina inget annat än ett stort, stort lycka till och hoppas att det går bra för henne och kollegan.

121an skrev:
Som en gör här i Sundsvall hans reklam:

4 bild serie Gratis!!!

Det som inte läggs till är att man MÅSTE komma tillbaka ett år senare och köpa en full serie 12 bilder.

/John

Det är vad jag vet olagligt att kalla något gratis om det inte är gratis..

Adrian82 skrev:
Det är vad jag vet olagligt att kalla något gratis om det inte är gratis..
Det som står i reklam och massutskick är inte bindande enligt avtalslagen. Visst, det måste vara korrekt enligt MFL, men i det här fallet räcker det förmodligen med att marknadsaktören har en förklarande avtalstext där det framgår att man binder sig till att köpa en full serie senare. Man ser denna typ av reklam precis överallt ("Tag två, få den tredje gratis").

Som anekdot kan jag nämna en verbalt rätt duktig kompis som gick in i ett varuhus och lyckades prata till sig en CD som kom med en tidning, vars framsida löd "Gratis CD!" utan att köpa tidskriften. Tyvärr tror jag inte han hade torrt på fötterna där, utan bara en bred käft.

När ni börjar briljera med era ekonomiexamina så kommer jag att tänka på ekonomipristagaren Akerlofs banbrytande artikel "The Market for Lemons" (el. möjligen Lemon cars).

Om jag inte missminner mig, det är mer än tio är sedan jag läste artikeln, så handlade artikeln om prissättning av begagnade bilar, men är lika tillämplig på tjänater.

Problemet med att köpa en begagnad bil eller en tjänst (ny!) är att kunden inte vet något om kvaliteten. Detta innebär att när kunden bjuder på en begagnad bil, eller skall köpa ett porträtt, så utgår den ifrån att det är en dålig bil. Detta innebär att även tjänster av hög kvalitet kommer att prissättas som tjänster av låg kvalitet, och bra begagnade biler prissätts lika som dåliga.

Det finns ett sätt att komma ur detta problemet. Att skapa ett ryckte om att sälja bra bilar, eller bra porträtt. Det hanlar om att bygga upp tillit till kunden. Marknadsförarna kallar detta att bygga varumärke.

Det finns ingen enkel regel för hur man marknadsför högkvalitetiva tjänster på en ny marknad. Som fotograf har du dock en bra metod, visa upp dina bra bilder och förklara att det tar tid att få en perfekt bild. Och dina bilder visar att du klarar det. Fuska aldrig, eftersom ett dålig jobb fördärvar ditt rykte mer än tusen bra jobb bygger upp det.

Sedan måste du också fundera över ditt pris och din kvalitet i förhållande till vad marknaden är beredd att betala och hur stor marknaden är för varje prisnivå. I den kommersiella verklighet vi företagare lever i måste man ibland göra avkall på sina ambitioner för att hitta en fungerande affärsmodell.

Se på dessa föraktade baby-fotografer. Jag har inte sätt resultaten, men det kan i alla fall leva på sitt fotograferande, det är mer än vad många andra kan göra. De har också fått göra avkall på ambitioner. Sedan finns det väl inget som säger att de tar sämre bilder bara för att de använder en analog Canon?

Anders

Nu visar jag upp den hemsida den fotagrafen har. kolla på hans bal och bröllops bilder

http://m1.601.telia.com/~u60121496/

lite reklam för honom men om den är bra, det tror jag inte säg vad ni tycker.

Han jobbar som proffisionel fotograf.

jag har gjort liknande jobb men jag kallar mig inte yrkes fotograf....

(nu har jag bara kassa porträtt bilder här på fs själv)

Hade det varit min hemsida du lagt ut såhär så hade du åkt på stryk.

Nu kanske jag har missat något, är dessa personer fällda i domstol för något brott?
Har dessa personer på något sätt gjort sig förtjänta av att bli nersablade av dig 121:an?

Gunnar D skrev:
Hade det varit min hemsida du lagt ut såhär så hade du åkt på stryk.

Nu kanske jag har missat något, är dessa personer fällda i domstol för något brott?
Har dessa personer på något sätt gjort sig förtjänta av att bli nersablade av dig 121:an?

Nä inte så menat men jag förstår inte hur man kan kalla sig yrkes fotograf och ha sådana bilder som marknadsför sig. Det är hans egen hemsida så det är inget jag har lagt upp.

Anledningen att jag tar upp honom är att han pressar priserna för yrkes fotograferna i stan och kör med en lite ful marknads föring som nämt tidigare.

Sedan undrar du om han har gjort sig förtjänt av att jag talar så här om honom. Personligen svar: ja då han har betätt sig extremt dåligt emot mig när jag inte ens viste vem han var. Men det är inget som gör att jag skriver detta.

Jag står för vad jag tycker är det andra som inter tycker samma ja då får det vara så vi är männsikor alla tycker olika.

Att ge någon annan stryk för att den personen har en annan åsikt kanske inte är bästa sätt...

Jag säger inte heller att jag är bättre än honom...

Senast ändrad:
121an skrev:
säg vad ni tycker...

...(nu har jag bara kassa porträtt bilder här på fs själv)

Svårt att bedöma kvaliteten på hans bilder av de små jpg-förstörda exemplen. Poseringsmässigt ser de ut som de gör i vilket fotografskyltfönster som helst, förutom Porträttstudion i Västerås som har enormt läcker skyltning. Utflyktstips för den som rör sej i Västerås...

O inte tycker jag dina bilder är så kassa heller... kunde inte låta bli att kommentera en del av dem...

kuisma skrev:
Man ser denna typ av reklam precis överallt ("Tag två, få den tredje gratis").

Nej, verkligen inte. De flesta aktar sig för att använda just ordet gratis då detta strider mot MFL om det innebär förpliktelser.

Sist jag såg det var något halvår sedan på en Pressbyrå. Jag påtalade detta och en stund efteråt var budskapet i trottoarprataren utbytt.

Tina, det finns bara en sak att göra mot konkurrens. Var bättre än konkurrenterna! Hur det skall gå till finns det uppenbarligen en massa tips på. Du skriver att ni startat i en mindre svenk stad och då kan man ju undra hur mångs studentfoton man kan ta på ett år egentligen?!
Kanske ni skall nischa er mot en annan kund, som inte är lika priskänslig. Man behöver inte haft spetsade tentor på Handels för att förstå att studentkunderna är högst priskänsliga.

Att dumpa priser är inget olagligt, du kan ALLTID hävda att den är en kampanj (begränsad tid).

I vilket fall som helst önskar jag er all lycka med den nya rörelsen. Det är vi entreprenörer som får landet att rulla framåt!

121an skrev:
Anledningen att jag tar upp honom är att han pressar priserna för yrkes fotograferna i stan och kör med en lite ful marknads föring som nämt tidigare.

Kan han leva på att fotografera så är han yrkesfotograf, oberoende på vad du tyckere om hans alster.

Detta är något som är svårt att acceptera för många, speciellt inom hantverks och konstnärliga verksamheter, att ibland så är folk beredda att betala mindre för att få en sämre produkt, i stället mycket för en bra produkt. Precis som att alla köper inte en Rolls Royce utan köper en billigare och sämre bil.

Det finns tre sätt att konkurrera. Man kan vara:
- Billigast
- Bäst
- Unik

Kan man inte vara billigast måste man alltså vara bäst (i någon mening), eller göra nåt som ingen annan gör. Som porträttfotograf är det svårt att vara unik om man inte redan har gjort sig känd för en speciell stil.
Återstår att vara bäst och att hitta kunder som är intresserade av att betala för det.
"Bäst" måste inte betyda snyggast bild, det kan vara att man levererar fort, eller är trevlig mot kunden... eller nåt annat. Och det är är där utmaningen som företagare ligger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar