Annons

Dum fråga? SAR-värde

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Jag har en kanske dum fråga; har datorer (bärbara datorer) något SAR-värde? Mobiler har ju ett SAR-värde (mobilstrålning) men har inte bärbara datorer det också?
 
Jag har en kanske dum fråga; har datorer (bärbara datorer) något SAR-värde? Mobiler har ju ett SAR-värde (mobilstrålning) men har inte bärbara datorer det också?
SAR är ett mått på hur mycket energi per kilogram en kroppsdel absorberar vid exponering av strålning från en radiosändare, så tekniskt sett har i princip alla laptops följaktligen ett SAR-värde.

Jag tror dock att värdet blir så lågt att det inte är relevant att redovisa det.
 
SAR är ett mått på hur mycket energi per kilogram en kroppsdel absorberar vid exponering av strålning från en radiosändare, så tekniskt sett har i princip alla laptops följaktligen ett SAR-värde.

Jag tror dock att värdet blir så lågt att det inte är relevant att redovisa det.

Varför blir värdena låga iför en laptop? Den innehåller ju precis samma radiomoduler som en telefon. Det är WiFi, bluetooh, 4G, 3G, osv ...

Petter ...
 
En aspekt kan vara placeringen av antennen, jag läste på någon (amerikansk) websida att apparater där man inte förväntas ha antennen närmare än 20cm från kroppen så fordras ingen SAR-testning, så om antennen t.ex. är placerad i överkant på laptopskärmen så behövs ingen mätning.

Men visst måste ju laptops och surfplattor stråla också.
 
Det är egentligen nte alls irrelevant. En Laptop med WWAN-modul har ju samma uteffekt som en mobil.

Jo, men effekten avtar med kvadraten (eller rent av kubiken?) på avståndet.
Så om man mäter SAR på en mobil som man förväntas hålla mot skallen avstånd typ 10mm till antenn i värsta fall med en laptop som man har på kanske 500mm avstånd så blir SAR värdet typ 1/2500 eller 0,4 tusendelar av den på en mobil...
 
Det kanske inte är så många som går med en LapTop tryckt mot örat?

" Telefonens SAR-värde, Specific Absorption Rate, är ett mått på den energi som kroppen tar upp när mobilen hålls mot huvudet och sänder med högsta styrka, vilket den gör mycket sällan vid normal användning."
 
Jag har en kanske dum fråga; har datorer (bärbara datorer) något SAR-värde? Mobiler har ju ett SAR-värde (mobilstrålning) men har inte bärbara datorer det också?

Beror lite på vad du menar med "SAR-värde". Alla elektrisk utrustning sänder ut mer eller mindre effekt på olika frekvenser.
Det finns reglerat hur och när man måste ange ett SAR-värde. Beroende på sändareffekt och användningsområde.

Om just din laptoptillverkare behöver ange ett SAR-värde så ska dom ha gjort det i användarmanualen eller ha det tillgängligt på t.ex. en hemsida.
 
Tycker man att det finns någon risk för andra delar av kroppen än huvudet?
Man kan ju t.ex. sitta i soffan med en surfplatta på benet rätt länge ibland.
 
Det kanske inte är så många som går med en LapTop tryckt mot örat?

" Telefonens SAR-värde, Specific Absorption Rate, är ett mått på den energi som kroppen tar upp när mobilen hålls mot huvudet och sänder med högsta styrka, vilket den gör mycket sällan vid normal användning."

En laptop mäter man i kroppsposition, som om du t.ex. sitter ner med laptopen i knät.
 
Tack för alla svar!

Jag tycker ju bärbara datorer också bör stråla (och surfplattor!). Visserligen har jag inte de så nära huvudet som en telefon, men jag sitter i varje fall betydligt närmare än med en stationär. Däremot är det ju lika dåligt att ha telefon i fickan som att ha bärbar dator i knät?
 
Tack för alla svar!

Jag tycker ju bärbara datorer också bör stråla (och surfplattor!). Visserligen har jag inte de så nära huvudet som en telefon, men jag sitter i varje fall betydligt närmare än med en stationär. Däremot är det ju lika dåligt att ha telefon i fickan som att ha bärbar dator i knät?

"Stråla" får det att låta radioaktivt, "sända" är lite mer korrekt.

Du ska kunna använda dina prylar som dom är tänkta att användas utan att behöva vara orolig, dom är testade och uppfyller gällande standarder.
 
"Stråla" får det att låta radioaktivt, "sända" är lite mer korrekt.

Du ska kunna använda dina prylar som dom är tänkta att användas utan att behöva vara orolig, dom är testade och uppfyller gällande standarder.

SAR är ju ett mätverktyg för mobilstrålning, inte mobilsändning. :p

Orolig och orolig. Mobiler får ju ha max 2,0 i SAR i Europa. Men det betyder ju inte att jag vill ha en mobil med 2,0 bara för det är tillåtet. Många mobiler ligger på över 1,0 och jag brukar välja mobiler som ligger under 0,5 eller strax över 0,5. Jag vet att det finns många som inte bryr sig nämnvärt, men jag råkar göra det. Ingen vet väl de långsiktiga effekterna av utsättas för mobilstrålning, men jag tar det säkra före det osäkra.
 
Ingen vet väl de långsiktiga effekterna av utsättas för mobilstrålning, men jag tar det säkra före det osäkra.
När man började bygga järnvägar var det många som hävdade att det var farligt att resa fortare än 30 km/h. Vad jag vet är det ingen som vetenskapligt har fastställt de långsiktiga effekterna av utsättas för hastigheter över 30 km/h.
 
När man började bygga järnvägar var det många som hävdade att det var farligt att resa fortare än 30 km/h. Vad jag vet är det ingen som vetenskapligt har fastställt de långsiktiga effekterna av utsättas för hastigheter över 30 km/h.

Hmm ... hur menar du att eventuella risker med tågresor i högre hastighet än 30km/h har någon relevans för att bedöma risker med radiofrekvent elektromagnetisk strålning? :)
 
SAR är ju ett mätverktyg för mobilstrålning, inte mobilsändning. :p

Orolig och orolig. Mobiler får ju ha max 2,0 i SAR i Europa. Men det betyder ju inte att jag vill ha en mobil med 2,0 bara för det är tillåtet. Många mobiler ligger på över 1,0 och jag brukar välja mobiler som ligger under 0,5 eller strax över 0,5. Jag vet att det finns många som inte bryr sig nämnvärt, men jag råkar göra det. Ingen vet väl de långsiktiga effekterna av utsättas för mobilstrålning, men jag tar det säkra före det osäkra.

Bryr man sig om sånt så tycker jag spontant att man borde leva lite mer, no offense :)
 
När man började bygga järnvägar var det många som hävdade att det var farligt att resa fortare än 30 km/h. Vad jag vet är det ingen som vetenskapligt har fastställt de långsiktiga effekterna av utsättas för hastigheter över 30 km/h.

Det finns ju rätt mycket som visat sig vara jävligt farligt oxo efter ett tag.
(exempelvis DDT)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.