Annons

Duger EOS 300/300V för studier?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mjo det är ju möjligt... Skulle ju inte vara helt dumt med ett vidvinkelobjektiv. Fast jag ska nog inte låsa mig vid en kamera innan jag har kollat på dom i verkligheten. När det är såpas små skillnader funktionsmässigt så är det känslan i handen som får avgöra.

Jag ska ta mig en tripp in till Göteborg imorrn och kika runt i olika kameraaffärer på dom tre kamerorna som jag är intresserad av så får jag se vilken jag köper sen.
 
I senaste numret av Foto så jämförde de just de tre modellerna du pratar om (och även Pentax MZ-6). Då kom Minoltan på första plats, Nikon på andra, Canon tredje och Pentax sist. Kan ju vara värt att köpa tidningen eftersom det är just de modellerna du är intresserad av. Är själv spekulant på Minoltan, var nyss hos min lokala fotohandlare och testade den lite, blev VÄLDIGT sugen men jag väntar nog lite till...
 
Jag va på JapanPhoto i göteborg idag.. Dom sålde Minoltan med 28-100 och 80(tror jag)-300 objektiv och väska för 4000:-. Den va ju mycket behändigare och så än dom andra kamerorna också så det blir nog faktiskt en sådan. Jag köpte foto också så jag ska läsa lite till men det blir troligen en minolta inom kort :)
 
Snyft, ytterligare en förlorad själ :)

/GUD (Som kör Canon)

Om du ska börja plugga foto så är det kanske inte dumt att leta beggagnat marknaden. Du verkar ju ändå inne på att byta system eller i alla fall köpa helt nya objektiv och kamera. Det finns så mycket fina kameror där ute till bra priser. Leta efter en EOS 5 eller liknande, robust hus med allt du behöver för en tid framöver. Om jag skulle välja mellan en ny systemkamera i den billigaste segmentet eller en beggagnad mellanklass kamera så hade mitt val varit enkelt.

Du ska ju leva med kameran dag som natt :) Tänk igenom det väldigt noga är mitt tips. Kolla in konkurenterna och bilda dig en uppfattning vad det är du vill och kommer att vilja ha från ditt hus. Du kanske kan få låna lite pengar från din M&P så att du kan skaffa dig en bra utrustning.

Finns ingen bättre känsla än att bli med kamera, det finns heller ingen sämre känsla än att upptäcka att det är fel kamera :)
 
Snapphaneledaren skrev:
Du ska ju leva med kameran dag som natt :)

Finns det verkligen folk som gör så, förutom jag?

De flesta jag har pratat med/sett/hört talas om som går fotoutbildningar är "lagom" intresserade av foto. De tar 2-3 i veckan i skolan, efter skoldagen är slut glömmer de bort kameran helt och inte en chans i helvetet att de faktiskt skulle gå runt med en kamera på sig ute på stan...
 
sjohan skrev:
Jag va på JapanPhoto i göteborg idag.. Dom sålde Minoltan med 28-100 och 80(tror jag)-300 objektiv och väska för 4000:-. Den va ju mycket behändigare och så än dom andra kamerorna också så det blir nog faktiskt en sådan. Jag köpte foto också så jag ska läsa lite till men det blir troligen en minolta inom kort :)

Hej!
Dynax5 är en finfin kamera. Om jag var som du skulle jag kanske hitta ett paket med bara ett objektiv, eftersom du redan har ett 80-210. Och så kan du lägga pengarna du sparar på ett 50mm/1.7 istället, det är ett väldigt bra normalobjektiv, och billigt (typ 1300-1400 nytt). Det är väldigt trevligt att ha den extra ljusstyrkan ibland och dessutom är det skarpare än zoomobjektiven som kommer med paketet.

/Pia
 
minolta

Jag tycker att om du nu har en minolta så kankse du ska kolla om nya minoltor använder sig av samma objektiv som du har. Om den gör det så kan du ju satsa alla pengarna på ett bra kamerahus, eller om dom har bytt fattning så kan du ju titta efter en bättre begangnad minolta som mina objetiv passar till.
 
Skulle du köpa en ny minolta kan du använda dina gamla objektiv. (Hade själv en 500si med samma objektiv förut och har det nu på ett dynax 5 hus.)

Men om jag var du skulle jag nog fortsätta med kameran du har, den verkar ju kunna täcka dina nuvarande behov, och vänta med nyköpet tills du hunnit börja utbildningen och fått lite mer kläm på vad för kamera du behöver/vill ha. Där kan du säkert få goda köpråd också om vad som behövs för utbildningen. Eller om de t.o.m. tillhandahåller kamerautrustning.

Om du ändå köper ny kamera nu skulle jag nog också rekommendera att hellre köpa en begagnad mer avancerad, än en billigare, ny modell som egentligen inte kan så mycket mer än den du har. Dynax 5 har visserligen en hel del funktionalitet och möjligheter (mer än 500si, t.ex. spotmätning för att nämna något), men det är väl ändå möjligt att du upptäcker att det är något du saknar när du hunnit en bit på utbildningen?

Bästa sättet att ta reda på om t.ex. eos300 räcker för utbildningen du vill gå är väl att ringa skolan/någon skola och fråga? Kolla vad de rekommenderar för nivå på kameran.

Hoppas du blir nöjd hur du än gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.