Om du kommer att behöva spotmätning... det är nog den funktionen som jag har haft nytta av mest när jag fotar. Anledningen är den att jag själv vill kunna bestmma hur jag skall exponera bilden och inte enbart förlita mig på kamerans automatik och mina bilder brukar bli "rätt exponerade" dvs så som jag själv vill ha dom. Visserligen fungerar både utsnittsmätning (när den mäter från en cirkel i mitten) och evaluerande mätning (där den tar hänsyn till hela bilden) bra i dom flesta situationer, men om du nu ändå skall börja plugga photo så kommer du antagligen vilja ha en som har spottmätning. Alternativet är ju så klart en extern spotmätare men det är ganska smidigt om man kan använda en inbyggd istället.
Jag tror Minoltan (vad jag har läst i olika tidningar) mycket späckad med funktioner, så där har du antagligen allt du behöver. Nackdelen med den är dock att den verkar vara lite svår att komma underfund med, åtminstonde till en början. Där är F80 mycket bra (är dock lite subjektiv eftersom jag har den själv), även om den inte har lika många funktioner. Framförallt är den mycket bra att använda i manuellt läge eftersom man har varsin ratt för bländare resp. slutare och man kan hela tiden se hur mycket den valda kombinationen avviker från medelgrått. Detta kan man dock göra med de flesta kameror i denna prisklass, men just hos F80 så har du en väldigt bra sökare och man kan se denna avvikelse upp till tre bländarsteg vilket man inte kan med canons system (2 steg, hur det är hos minolta vet jag inte). Detta är jag grymt nöjd med. Använder just kombinationen manuell iställning och spotmätning nästan hela tiden.
Annars har f75 fått riktigt bra recentioner också, framförallt vad gäller användar vänlighetetn. Den har har också spotmätning, men hur tydlig dess sökare är vet jag inte. Liten översikt över canons och nikons kameroror hittar du på fotosidan under köpa och kameraöversikt.
F80 är ju lite dyrare än eos 300v, men en begagnad (i bra skick) borde du kunna hitta för 3500-4000 kr. Den största nackdelen är dock att det inte går att använda manuella objektiv till f80 (vilket gör objektiv inköpen mycket dyrare). I så fall kan jag rekommendera en begagnad f90x som också är en mycket bra kamera, ungefär samma prisklass, kanske ännu lite dyrare (begagnad alltså).
Hoppas inte jag har förvirrat dig ännu mer... ville mest berätt hur mycket spotmätning har betytt just för mig =).