Annons

Duger EOS 300/300V för studier?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej
Jag har planer på att börja studera foto nästa höst (efter gymnasiet) och undrar därför om en EOS 300 eller EOS 300V duger för fotostudier? Orsaken till att jag frågar är eftersom jag funderar på att köpa mig en sådan kamera nu. Så att jag har tid att vänja mig vid kameran och ta lite bilder så att jag har en portfolio när jag ska söka.

Ska jag slå till nu eller ska jag vänta (och spara lite pengar till) och nöja mig med den kameran som jag har nu tills nästa höst och köpa en kamera då?

Jättetacksam för all hjälp!
Johan Sjögren
 
Din nuvarande kamera är en Minolta 500si ser jag i presentationen. Vad kan en EOS 300 göra som den inte kan, som du behöver?
 
Troligen inte så mycket. Det är mest det att den kameran är ganska så sliten... Och den klarar inte ett år till så det är lika bra att skaffa en ny kamera nu.
 
sjohan skrev:
Troligen inte så mycket. Det är mest det att den kameran är ganska så sliten... Och den klarar inte ett år till så det är lika bra att skaffa en ny kamera nu.

sliten? på vilket sätt då?... fungerar den bara så är det bara att använda den....
 
jaja men det va inte frågan.. knappar osv börjar lossa och det tycker inte jag är så skoj.. och så har jag fått 5000:- för en hemsida som jag har gjort och då tänkte jag spendera dom på en ny kamera.. Klarar man av studier på folkhögskola eller liknande med en EOS 300V? Eller behöver man en bättre systemkamera för det?
 
Rent impulsivt så känns det som att ifall du har fotat slut en kamera så kan det vara bra att köpa en lite mer avancerad kamera.
EOS 300 är en jätte bra kamera men det kan vara kul att kunna ställa ISO talet manuellt och ha spotmätning. Den är dessutom ganska jobbig att fota manuellt med då den bara har ett inmatnings hjul.

Begagnad 5:a är ingen dum kamera eller en 1N som är en underbar kamera.

Men det är ju en prisfråga. Jag skulle personligen inte köpa kamera ny, finns så enort mycket begagnat.
 
sjohan skrev:
jaja men det va inte frågan.. knappar osv börjar lossa och det tycker inte jag är så skoj.. ....

knappar som börjar att lossna ...är irriterande... och EOS 300 är en mycket bra kamera.... i ditt läge bör du då funderar över vilket objektivsystem du vill satsa på utbud och priser på beg... m.m
och sedan bestämma märke och hus och gärna begagnad.... det finns många som byter till digitalt nu, så det går att göra fynd...
 
Begagnat är super, men en EOS300v är inget dåligt val. Billig o bra. Satsa hellre pengar på optiken än ett dyrare kamerahus isåfall.
 
Är det verkligen värt pengarna att få metallbajonett då? Dioptri inställnig är ju iof bra men behöver man det inte så är det ju ganska onödigt, inget man "växer i" innom överskådlig tid.
 
Det är också bättre autofocus, och lite annat på den som inte 300 har.

Självs skulle jag leta efter en eos30 eller nikons motsvarighet begagnad.... vilket var det jag gjorde. Enda jag kan sakna är spotmätning, men det är inte jätteofta jag använder det och utsnittet är hjälpligt.
 
Tack för hjälpen. Vad dioptri och spotmätning är vet jag inte ens så jag vet inte om jag behöver en sån kamera. Jag gör nog som någon sa och satsar på ett EOS300V hus (eller något begagnat lite bättre hus) och bra optik. Så kan jag ju kanske köpa ett nytt hus nästa år om det behövs.

Vilket hus förutom EOS 30 rekomenderar ni om man ska köpa ett lite bättre hus fast begagnat?
Jag har nyss blivit rekomenderad Minolta dynax 5 är den bättre?
 
Senast ändrad:
Om du kommer att behöva spotmätning... det är nog den funktionen som jag har haft nytta av mest när jag fotar. Anledningen är den att jag själv vill kunna bestmma hur jag skall exponera bilden och inte enbart förlita mig på kamerans automatik och mina bilder brukar bli "rätt exponerade" dvs så som jag själv vill ha dom. Visserligen fungerar både utsnittsmätning (när den mäter från en cirkel i mitten) och evaluerande mätning (där den tar hänsyn till hela bilden) bra i dom flesta situationer, men om du nu ändå skall börja plugga photo så kommer du antagligen vilja ha en som har spottmätning. Alternativet är ju så klart en extern spotmätare men det är ganska smidigt om man kan använda en inbyggd istället.

Jag tror Minoltan (vad jag har läst i olika tidningar) mycket späckad med funktioner, så där har du antagligen allt du behöver. Nackdelen med den är dock att den verkar vara lite svår att komma underfund med, åtminstonde till en början. Där är F80 mycket bra (är dock lite subjektiv eftersom jag har den själv), även om den inte har lika många funktioner. Framförallt är den mycket bra att använda i manuellt läge eftersom man har varsin ratt för bländare resp. slutare och man kan hela tiden se hur mycket den valda kombinationen avviker från medelgrått. Detta kan man dock göra med de flesta kameror i denna prisklass, men just hos F80 så har du en väldigt bra sökare och man kan se denna avvikelse upp till tre bländarsteg vilket man inte kan med canons system (2 steg, hur det är hos minolta vet jag inte). Detta är jag grymt nöjd med. Använder just kombinationen manuell iställning och spotmätning nästan hela tiden.

Annars har f75 fått riktigt bra recentioner också, framförallt vad gäller användar vänlighetetn. Den har har också spotmätning, men hur tydlig dess sökare är vet jag inte. Liten översikt över canons och nikons kameroror hittar du på fotosidan under köpa och kameraöversikt.

F80 är ju lite dyrare än eos 300v, men en begagnad (i bra skick) borde du kunna hitta för 3500-4000 kr. Den största nackdelen är dock att det inte går att använda manuella objektiv till f80 (vilket gör objektiv inköpen mycket dyrare). I så fall kan jag rekommendera en begagnad f90x som också är en mycket bra kamera, ungefär samma prisklass, kanske ännu lite dyrare (begagnad alltså).

Hoppas inte jag har förvirrat dig ännu mer... ville mest berätt hur mycket spotmätning har betytt just för mig =).
 
Jag fick två tankar i huvudet när jag läste din fråga.

För det första: Jag skulle kunna tänka mig att de flesta (seriösa) skolor tillhandahåller kameror till sina elever. Jag vet inte hur det brukar vara och jag har bara gått en kort kurs på Gamleby. Där fanns det i alla fall inga brister i utrustningen.

För det andra: Fotoutbildning borde innebära en hel del fotograferande i studio, vilket i sin tur innebär att din kamera behöver blixtsynk. Det finns ju inte på EOS300.
 
Det blir ju svårare och svårare att bestämma sig :) Jag vill ha alla kamerorna.

Men nu står det mellan:
Canon EOS300V
Minolta Dynax 5
Nikon F75

Vad jag har fattat så är dessa kameror ungefär samma. Bara märket som skiljer. Är det bara en smaksak vilket märke man vill ha? Jag har ju märkt att folk som en gång börjat med canon alltid fortsätter med canon och dom som börja med nikon använder nikon osv... :)

Jag lutar mest åt canon kameran men nikon kameran är också frestande. Fast den är nästan lite för dyr.
 
Jag är partisk..jag kör med minolta... har dynax 5 och den är toppen i mina ögon. Jag tycker du ska satsa på den, du har ju redan ett par objektiv så... =)

Hej hopp! /Malin
 
Kan ju iofs vara ett alternativ. Fast dom är ganska slitna dom med. Men det är ju billigare. Kan ju vara värt en tanke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.