Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbla namn gör foruminlägg smått obegripliga

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att denna ändring blev till det sämre. Förut var det namnet på personen bakom inlägget jag såg, och inloggninsnamnet var något som fanns där men som jag ej fäste något uppmärksamhet på. Nu är det tvärtom – jag fokuserar på inloggningsnamnet och personnamnet är något jag inte fäster uppmärksamhet på.

Jag tycker att förändringen är till det sämre.
Nu är det mycket "svårare att se" vem som skriver vad eftersom ögat automatiskt först uppfattar det översta i fetstil, som numer är ett nick...
Kanske inget stort problem, men jag tycker att det är fruktansvärt irriterande.

Medlemmarna i forumet på Fotosidan har som bekant TVÅ namn: ett nick och ett personnamn som visas uppe till vänster i varje inlägg.
För icke-inloggade visas nicket.
För inloggade visas istället personnamnet (samt nicket inom parentes).

Det systemet verkar uppmuntra medlemmar till att i texten referera till andra medlemmar med deras PERSONNAMN. Vilket medför att texten ofta blir omöjlig att följa för icke-inloggade. Är man inte inloggad blir det frågetecken: vem är det skribenten refererar till?!

Det här var ursprungsinlägget i tråden. Frågeställningen riktar in sig på ett i mitt tycke synnerligen marginellt problem. Personnamnsreferenser är ganska ovanliga, citat är det som används och där skrivs nicket, vilket är synliga för alla.

Förändringen är en försämring visuellt och känns ologisk och ogenomtänkt.

Så bra då.
Det var väl det som var meningen.
Nej, inte som jag tolkar elmfelts inlägg (min understrykning):
Ändringen är en liten detalj, och det är fortfarande så att för/efternamn är det som är mest framträdande. Så jag tycker att det är en bra kompromiss.

Och som sagt, vi vill inte ha för/efternamn i citering just för att slippa att Google indexerar det.
Och hur som helst tycker jag att ändringen är till det sämre, oavsett om det var meningen eller inte.

Sånt här tycker alltid folk olika om. Det är smaksak och det är en förändring (som i sig kan upplevas dåligt för stunden).

I alla inlägg citerar vi användarnamnet. Det också det som syns för de som är oinloggade. Nu har vi bytt plats så att användarnamnet ligger över namnet för att förtydliga kopplingen till citatet. Men det är fortfarande för-/efternamn som jag ser bäst när jag kikar. Jag tycker alltså att det är en god kompromiss.

Bilagor

• Skärmavbild 2011-10-06 kl. 12.45.18.png
    Skärmavbild 2011-10-06 kl. 12.45.18.png
    15.9 KB · Visningar: 118
Sånt här tycker alltid folk olika om. Det är smaksak och det är en förändring (som i sig kan upplevas dåligt för stunden).

I alla inlägg citerar vi användarnamnet. Det också det som syns för de som är oinloggade. Nu har vi bytt plats så att användarnamnet ligger över namnet för att förtydliga kopplingen till citatet. Men det är fortfarande för-/efternamn som jag ser bäst när jag kikar. Jag tycker alltså att det är en god kompromiss.

<bild>

Då detta forum är läsbart för alla så har elmfeldt med denna screenshot kringgått döljandet av riktiga namn för stackars ArneB. Vet inte om det spelar någon roll men tänkte att det kan vara bra att påpeka.

Då detta forum är läsbart för alla så har elmfeldt med denna screenshot kringgått döljandet av riktiga namn för stackars ArneB. Vet inte om det spelar någon roll men tänkte att det kan vara bra att påpeka.

Fast just ArneB har valt att visa hela sitt namn även för de som inte är inloggade. Om nu elmfeldt valde honom avsiktligt eller om det bara var ren tur vet jag förstås inte. Dock gäller detta bara om man klickar på användarnamnet, men ändå.

Fast just ArneB har valt att visa hela sitt namn även för de som inte är inloggade. Om nu elmfeldt valde honom avsiktligt eller om det bara var ren tur vet jag förstås inte. Dock gäller detta bara om man klickar på användarnamnet, men ändå.

Se där, det tänkte jag inte på. Inga problem då.

P

Äsch, tyckte det var bättre förr (för några timmar sedan alltså).

Nu hänger nicket under som något bihang vi inte ska använda, så då kan det väl slopas helt.
Nej just det, det används vid citat. snurrigt.

Tycker att nicket är det som ska användas hela tiden, men för den nyfikne står det riktiga namnet lättillgängligt precis under.

Senast ändrad:
Nu kan man inte längre titta på någon forumdeltagares profil om man inte är inloggad. Det kunde man ju tidigare även om man inte såg all den info som inloggade kan se.
Men man kan fortfarande, även om man inte är inloggad, se bloggares, bloggkommentatorers och artikelkommentatorers profiler. Är inte det lite inkonsekvent?

Olle

Jag ser bara nicken när jag läser via tapatalk.
Det kan vi inte göra något åt tyvärr - för/efternamn är något vi "hakat på" forumet, inte standard (som ju uppmärksammats). Att man ser för/efternamnen är ju dock så inarbetade på vårt forum sedan många år, som vi ser på synpunkterna här, så vi gör inga radikala förändringar nu. Borttagna parenteser är stort nog :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar