Annons

Dubbla namn gör foruminlägg smått obegripliga

Produkter
(logga in för att koppla)
få se om jag fattat rätt.

Skäl att använda dubbla namn i inläggen:
- man vill kunna tilltala varandra med varandras riktiga för- och efternamn, så det blir "personligare tilltal".
- man vill inte att de riktiga namnen ska snappas upp av google osv.

Nackdelar:
- en del skriver andras riktiga för- och efternamn i inläggen, så att de likförbannat snappas upp av google osv. Varför skriver de namnet? Därför att det står överst till vänster i varenda inlägg.
- icke-inloggade fattar nada när sådana namnhänvisningar förekommer i texten.
- när två medlemmar har samma riktiga namn, då funkar inte det "personliga tilltalet" så bra längre.

Är det rätt uppfattat?

Alternativt system:
det riktiga namnet finns i profilen - samma medlemskrav som nu alltså - men man använder nicknamnen när man kommunicerar. Man kan lära sig betrakta även nicknamnen som "personliga", dessutom är nicknamnet unikt. Och då försvinner ovanstående nackdelar (om inte någon fortsätter skriva andras riktiga namn i inläggen, förstås). Och de riktiga namnen finns kvar i profilen så att "samtalstonen" inte försämras.

Jag håller med trådskaparen. Inloggningen kan ju vara aktiv men om man alternerar mellan flera olika datorer så fungerar ju inte det.

M

Jag är kontinuerligt inloggad på flera datorer och det fungerar alldeles utmärkt. De enda gångerna jag behöver logga in på nytt är om webläsaren krashar. Tror till och med jag är inloggad på telefonen kontinuerligt (men i den brukar webläsaren nollställas rätt ofta).

/P

få se om jag fattat rätt.

Skäl att använda dubbla namn i inläggen:
- man vill kunna tilltala varandra med varandras riktiga för- och efternamn, så det blir "personligare tilltal".
- man vill inte att de riktiga namnen ska snappas upp av google osv.

Nackdelar:
- en del skriver andras riktiga för- och efternamn i inläggen, så att de likförbannat snappas upp av google osv. Varför skriver de namnet? Därför att det står överst till vänster i varenda inlägg.
- icke-inloggade fattar nada när sådana namnhänvisningar förekommer i texten.
- när två medlemmar har samma riktiga namn, då funkar inte det "personliga tilltalet" så bra längre.

Är det rätt uppfattat?
Det verkliga skälet till att välja visa verkliga namn i inlägg på forum brukar vara att det leder till en trevligare ton i inläggen. Mer anonymitet brukar leda till hetsigare diskussioner, någit som leder till mer jobb för administratörerna av forumet.

Jag är mycket tveksam till att platsbyte på namn och nick kommer påvera folks vanor att använda namn eller nick för hänvisning till andra användare. Det är inte deras inbördes placering som gör att man föredrar det ena eller det andra.

Självklart, fast fördelen med nick är förstås att det bara finns EN Gimbal på fotosidan.

Jag blandar normalt inte ihop de kamrater jag har som heter Leif, ens när de deltar i samma samtal IRL, och tycker inte att det är något som helst problem här heller. I de få fall då två personer med samma förnamn behöver särskiljas använder jag helt enkelt initial för efternamnet.

Per.

Vi läser tråden och tycker att det finns en poäng. Vi kan väl helt enkelt byta plats på dem så Nicket får mest fokus och namnet under. Att ha kvar namnet gillar jag för det ger lite känsla av det finns en människa bakom inlägget och inte ett anonymt konto.

Vi läser tråden och tycker att det finns en poäng. Vi kan väl helt enkelt byta plats på dem så Nicket får mest fokus och namnet under. Att ha kvar namnet gillar jag för det ger lite känsla av det finns en människa bakom inlägget och inte ett anonymt konto.

Cool! Ett förslag: ha nicket i fetstil och namnet i normal stil. Och lägg ev länken på nicket istället. Då framhävs nicket ännu mer, samtidigt som namnet finns kvar.

Ursäkta mig, men poängen är väl ändå att Fotosidan betonar att vi medlemmar inte agerar anonymt? Att lyfta fram ett nick framför våra riktiga namn, blir inte det lite bakvänt? Som jag ser det är forumet och sajten främst till för - och av - medlemmar. Icke inloggade och icke medlemmar har ändå frikostig tillgång för att kunna lockas att gå med.

För övrigt är det inga problem att vara inloggad på flera datorer samtidigt. Det är jag varje dag, såväl handhållna enheter som bärbara och stationära datorer. Att det är jobbigt att logga in är ett mycket svagt och irrelevant argument.

Kan bara instämma med Arne. Just för att visa att det är viktigt på Fotosidan att "det finns en människa bakom inlägget och inte ett anonymt konto" tycker jag den nuvarande ordningen är utmärkt. Personligen förstår jag inte alls vilken "poäng" det skulle finnas med att göra nicket mer framträdande.

En mer meningsfull ändring vore att göra så att det är namnet, inte nicket, som syns när man citerar ett inlägg.

En mer meningsfull ändring vore att göra så att det är namnet, inte nicket, som syns när man citerar ett inlägg.

Så har det ju varit och det gillas inte av alla eftersom det även indexeras av Google då den texten inte är dynamisk. Dvs den syns även för icke-inloggade oavsett om man ställt in att visa sitt namn för sådana eller inte.

Däremot tycker jag att ändringen som nu gjorts är helt onödigt då det problem som beskrivs är litet. De flesta citerar det inlägg de svarar på. Gör de inte det så är det oftast inte särskilt svårt att räkna ut vad som besvaras, oavsett om man är inloggad eller inte.

Så har det ju varit och det gillas inte av alla eftersom det även indexeras av Google då den texten inte är dynamisk. Dvs den syns även för icke-inloggade oavsett om man ställt in att visa sitt namn för sådana eller inte.
Att det inte gillas av alla tror jag säkert. Uppenbarligen finns det vissa som inte gillar att deras riktiga namn syns alls.

Men som jag förstår det har Fotosidans ägare grundinställningen att detta inte är en sida för folk som vill häva ur sig saker i skydd av anonymitet, utan ett ställe där man står för vad man tycker. Personligen tycker jag alltså att det är utmärkt och förstår inte alls hur det skulle vara ett problem att den som söker på google får se t ex vad jag tycker om nya Canon S100.

...poängen är väl ändå att Fotosidan betonar att vi medlemmar inte agerar anonymt? Att lyfta fram ett nick framför våra riktiga namn, blir inte det lite bakvänt?...

Man kan även se det så här:

Fotosidan värnar även sina medlemmars integritet, och exponerar därför inte personnamnet för Google osv. Därför framhäver man nicket i ett försök att få medlemmarna att skriva nick istället för personnamn när de i sina texter refererar till andra medlemmar.

Ändringen är en liten detalj, och det är fortfarande så att för/efternamn är det som är mest framträdande. Så jag tycker att det är en bra kompromiss.

Och som sagt, vi vill inte ha för/efternamn i citering just för att slippa att Google indexerar det.

Fotosidan värnar även sina medlemmars integritet, och exponerar därför inte personnamnet för Google osv. Därför framhäver man nicket i ett försök att få medlemmarna att skriva nick istället för personnamn när de i sina texter refererar till andra medlemmar.
Fast det är ju tvärtom, vilket framgår både av inlägg i den här tråden och av reglerna för Fotosidan:

...på fotosidan.se är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang.

Om man tycker att det är ett integritetsproblem att folk kan se vad man tycker kanske man ska undvika att uttrycka de åsikterna på ett öppet forum på nätet.

Det borde inte vara en omöjlighet att hantera namn i citerade inlägg lika som för "vanliga" inlägg. Dvs för inloggade medlemmar syns namnet och för ej inloggade syns nick:et.

Dock innebär det säkert en del jobb.

Vi tycker att man skall köra med sina riktiga namn och stå för vad man säger, men jag tycker ändå att det är rimligt att google inte behöver indexera allt man säger. Man kan ju ångra sig med tiden tex. Det viktiga med google tycker jag är att hitta sakfrågor inte spåra en persons inlägg.

Det är inte ofta man ser någon referera till en annans inlägg med både för- och efternamn, så det kan rimligtvis inte vara ett stort problem. Det var väl bl a därför som du inte tog upp det som ett argument från början?

Överallt på Fotosidan finns namnet som markör för vem som skrivit vad, det gäller i kommentarer om nyheter och i produktrecensioner. Profilsidan är helt inriktad på personens namn. Där framgår det också vad nicket egentligen är; en inloggningsidentitet. Inkonsekvent och leder forumet mot anonymitet.

Ändringen är en liten detalj, och det är fortfarande så att för/efternamn är det som är mest framträdande.
Om nicket är i fetstil och länk, är för- och efternamn knappast mest framträdande.

Och som sagt, vi vill inte ha för/efternamn i citering just för att slippa att Google indexerar det.
Nej, och så har det ju varit. Kvarstår då frågan varför ni frångår det personliga tilltalet i forumet.

Vi tycker att man skall köra med sina riktiga namn och stå för vad man säger, men jag tycker ändå att det är rimligt att google inte behöver indexera allt man säger. Man kan ju ångra sig med tiden tex.
Visst kan man ändra sig. Fast det är väl inget problem? Att jag tyckte en sak i fjol och tycker en annan sak i dag står jag för. Alla som loggar in på Fotosidan kan se det. Att ytterligare några kan se det genom en sökning på t ex google ändrar ingenting.

En annan möjlighet vore förstås att låta användarna redigera alla sina inlägg i evighet så att ingen kan bli påkommen med att ha ångrat sig...

Överallt på Fotosidan finns namnet som markör för vem som skrivit vad, det gäller i kommentarer om nyheter och i produktrecensioner. Profilsidan är helt inriktad på personens namn. Där framgår det också vad nicket egentligen är; en inloggningsidentitet. Inkonsekvent och leder forumet mot anonymitet.

Detta stämmer bara om man är inloggad eller om personen aktivt valt att visa namnet även för oinloggade. Högst upp där namnet står blir det nicket istället om man inte är inloggad. Google ser alltså inte namnet i profilen.

Om nicket är i fetstil och länk, är för- och efternamn knappast mest framträdande.

Det håller jag däremot med om.

Nej, och så har det ju varit. Kvarstår då frågan varför ni frångår det personliga tilltalet i forumet.

Mja, så värst stor är nog inte skillnaden i praktiken, men jag tycker inte att det tillför särskilt mycket heller.

Det borde inte vara en omöjlighet att hantera namn i citerade inlägg lika som för "vanliga" inlägg. Dvs för inloggade medlemmar syns namnet och för ej inloggade syns nick:et.

Dock innebär det säkert en del jobb.
Jo det går men kräver ingrepp i forumprogramvarans kod (inte bara sidmallar) senast jag kollade, något vi dragit oss för då det gör uppgraderings och sånt svårt (det är i princip den enda kod på Fotosidan som vi inte skrivit själva). Men jag har också stört mig lite på det, skall se om det går att få till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar