Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbla namn gör foruminlägg smått obegripliga

Produkter
(logga in för att koppla)

Star2

Avslutat medlemskap
Medlemmarna i forumet på Fotosidan har som bekant TVÅ namn: ett nick och ett personnamn som visas uppe till vänster i varje inlägg.
För icke-inloggade visas nicket.
För inloggade visas istället personnamnet (samt nicket inom parentes).

Det systemet verkar uppmuntra medlemmar till att i texten referera till andra medlemmar med deras PERSONNAMN. Vilket medför att texten ofta blir omöjlig att följa för icke-inloggade. Är man inte inloggad blir det frågetecken: vem är det skribenten refererar till?!

Förslag:
1. Gör som i de flesta andra forum: visa endast nicket i inläggen, och visa personnamnet endast i profilen. De medlemmar som vill veta personnamnet kan då klicka på nicket.
2. Eller placera åtminstone nicket konsekvent överst, oavsett om man är inloggad eller inte. För inloggade kan då personnamnet visas undertill i parentes.

Förhoppningsvis kommer då fler att använda nicket istället när de refererar till någon.

Vad tycker andra om detta, och är det praktiskt genomförbart?

Jag håller inte med dig, Stina. (!)

Tilltalet blir mycket personligare med användande namn, i stället för signatur. Den nackdelen du anför tycker jag personligen inte uppväger denna fördel. Och jag tycker att besväret att logga in är ett mycket litet besvär. De som tjuvläser ska hållas kort! :)

Per.

nej för den som alltid är inloggad är det nema problema.

Frågan är då hur stor andel av forumsidvisningarna som utgörs av icke-inloggade och icke-medlemmar? Ska vi gissa på minst hälften?
Men om det är en marginell andel så kan man väl bortse från det hela. I annat fall tycker jag man kunde fundera på att modifiera systemet en aning.

En tanke vore annars att användarna får välja ett presentationsnamn och att det används konsekvent...

Mvh,
Richard

En tanke vore annars att användarna får välja ett presentationsnamn och att det används konsekvent...

ungefär som ett nicknamn då?
Skämt åsido, men ett alternativ är också att man kräver att nicknamnet börjar på det riktiga förnamnet (följt av något som gör namnet unikt).
Då skulle det bli "personligt tilltal", samtidigt som man kan visa det även för icke-inloggade läsare. Men det är ju för mycket jobb att ändra på nu.

Men men, jag såg att denna fråga verkar vara en "helig ko": liknande frågor har varit uppe ett antal gånger i gamla trådar från 2004 osv. Och jag vill inte oroa en helig ko så jag lägger ner frågeställningen och tar tillbaka förslagen :)

Jag tycker systemet funkar för min del. Jag vill inte att mitt riktiga namn blir sökbart i inläggen samtidigt som jag gärna står för det jag skriver med min riktiga identitet. Inloggningen är ett mindre besvär.

PS Heter det inte "If it ain´t broke, don't fix it"? ;-)

Nätet är fullt av anonyma forum där vem som helst kan skriva vad som helst utan att behöva stå för det. Fotosidan utgör ett bra undantag där våra riktiga namn håller diskussionsklimatet på en hygglig nivå. Så jobbigt är det inte att logga in. Det finns t o m en möjlighet att bibehålla inloggningen. Det är ju en community, välkommen in!

Jag tror att tanken är att vi inte ska använda egennamn i texterna i inläggen. Dessa namn står nämligen kvar även efter avslutade medlemsskap. Vilket inte alla medlemmmar önskar.

Genom att istället konsekvent använda citeringsfunktionen, så kan automatiken lätt användas för att anonymisera avslutade medlemmars innlägg.

Petter ...

Jag håller med trådskaparen. Inloggningen kan ju vara aktiv men om man alternerar mellan flera olika datorer så fungerar ju inte det.

M

Jag håller med. Förstår inte alls varför du kallar dig Gimbal och Stina kallar sig Star2.

Därför att jag kallar mig Gimbal på precis alla andra forum sedan lååång tid tillbaka, så ock när jag skapade detta medlemskap. Fast det visade sig ju vara ett misstag eftersom detta forum kopplar min nick till mitt namn. Just snyggt.

Därför att jag kallar mig Gimbal på precis alla andra forum sedan lååång tid tillbaka, så ock när jag skapade detta medlemskap.
Bara för att förtydliga: mitt inlägg var alltså ingen kritik, du får gärna använda Gimbal. Fast jag kallar dig hellre Leif, om det är okej?

Star2, att bli medlem kostar inget och varför är det så viktigt att ickeforummedlemmar ska kunna läsa och förstå allt här? På andra forum kan man inte se bilder/bilagor vilket kan vara lite irriterande men annars tycker jag att det är bra att folk är folk här. Jag är inne på kanske 50 olika forum och det här är det enda där medlemmarna är ickeanonyma, förutom det fåtal som är det ändå. Jag tycker att det blir mysigare med att alla framträder med namn.

Star2, att bli medlem kostar inget och varför är det så viktigt att ickeforummedlemmar ska kunna läsa och förstå allt här?...

Men om det ÄR så att många icke-medlemmar och icke-inloggade läser inläggen, så kan det finnas skäl att tänka om.

Själv besöker jag ofta olika webbsidor utan att vara inloggad, pga olika datorer osv.

Mitt användarnamn här (och på andra ställen där jag inte bekymrar mig om anonymiteten) är mina initialer och har så varit sedan jag började använda BBS:er i början av 90-talet. Jag förstår nog inte problematiken som trådskaparen vill lösa, men jag är å andra sidan alltid inloggad när jag är på FS (och även om jag ibland skriver dumheter så står jag ut med om Google kan hitta det - det räcker ju att någon sparat undan dumheten ändå så kommer jag inte undan).

/afe

Men om det ÄR så att många icke-medlemmar och icke-inloggade läser inläggen, så kan det finnas skäl att tänka om.

Själv besöker jag ofta olika webbsidor utan att vara inloggad, pga olika datorer osv.

Det har ju fungerat såhär ganska länge nu.
Hade det varit ett problem hade nog fotosidan fixat det vid detta laget?

Det är kanske du som borde ändra ditt användande av sidan till att logga in? :)
Sorry, men jag tycker (som många andra i tråden) att det är ett icke-problem.

Fotosidan är väl i huvudsak till för de som är medlemmar och då som inloggade för att få full funktionalitet. Forumet bör givetvis utformas så att det maximerar fördelarna för medlemmarna. Om icke-medlemmar ser användandet av namn som ett problem är det bara att bli medlemmar då det är gratis. Grundtanken med ett forum är att alla ska bidra och om man inte är registrerad kan man inte bidra alls. Vore helt fel att anpassa forumet för de som inte vill vara med i gemenskapen.

Även om man byter datorer ofta, som jag själv gör, så tar det max 2 sekunder att logga in så jag förstår inte problematiken. Att vara anonym för omvärlden men uppträda med eget namn inom forumet tycker jag är en perfekt avvägning. Skulle det ändras så att bara nick används blir forumet mera anonymt och kommer säkerligen ändra samtalstonen till det negativa och skulle mitt riktiga namn vara tillgängligt även för icke registrerade medlemmar vore det inte ett forum för mig. Så publik vill i alla fall inte jag vara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar