Råkade på liknande problem förra helgen då jag fotade ett bröllop med 2 kameror.
Jag kör Canon och får bilder döpta t.ex. IMG_1234.CR2
Givetvis så råkade det slumpa sig så att det blev överlapp mellan mina 2 kameror.
Visserligen så fixar ju oftast diverse importprogram detta genom att lägga till t.ex. _1 eller liknande om filnamnet redan finns.
Men...om man kopierar filer manuellt utan att tänka sig för i vissa operativsystem så kan man skriva över befintliga filer. ILLA!
Vän av ordning som man är så valde jag att dräpa detta problem med ExifTool.
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
Detta extremt kompetenta "Perl-lib", som även finns som program för Win och Mac, är utmärkt för att döpa om filer och sortera i kataloger. Det fixar även att redigera EXIF/IPTC/you-name-it data i dina bildfiler.
(Tänk t.ex. GPS-data eller att fixa datum när klockan varit felställd i kameran...)
Det är lite meckigt att fatta i början. Men har man lite tålamod så är detta ett extremt kraftfullt verktyg för att sortera bilder på baserat på metadata i bildfilerna.
Då jag använder Lightroom för att katalogisera och justera mina bilder så kan man tycka att detta med filnamn inte spelar så stor roll. Men...om du skall ge en kund en kontaktkarta eller liknande så att dom kan välja bilder, då underlättar det mycket med bra filnamn!
Jag döper numera mina filer enligt följande mönster:
<Datum>_<Klockslag>_<Kamerans serienummer>_<orginalfilnamn>
T.ex.: 2011-07-01_233344_1234567890_IMG_1234.CR2
Filerna kommer att sorteras i kronologisk ordning, oavsett vad kameran råkar ha döpt dom till.
Väldigt praktiskt och lätt att hitta. Man har ju oftast en känsla för när man tog bilderna man letar efter.
Kamerans serienummer är praktiskt om man fotar med flera olika kameror vid samma tillfälle.
Detta kräver dock att kameran petar in denna data i bildfilerna. Canon gör det och jag misstänker att flera andra leverantörer gör det med. Annars kan det finnas annan unik metadata man kan använda. T.ex. kameramodell om man kör med olika kameramodeller.
Så...eftersom att jag nämde det eminenta ExifTool av Phil Harvey...så skall ni nu få ett litet tips.
exiftool '-FileName<${DateTimeOriginal}_${canon:serialnumber}_IMG_${canon:fileindex}.CR2' -d "%Y-%m-%d_%H%M%S" -v *.CR2
Ser det lite hårigt ut? Mjo...det kan jag hålla med om.
Men detta kommando kommer att döpa om *.CR2 i katalogen du står i enligt vad jag beskrev tidigare.
OBS...detta gäller Canon!
Slit det med hälsan. No rights reserved!
//Robban