Annons

Dubbla minneskort, likadana namn i album=problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

CH65

Ny medlem
Hej på er!


När vi för över bilder från ett visst datum el händelse till datorn och ska lägga dem i samma mapp så får vi problem när vi använt mer än ett minneskort. Problemet är att bilderna på minneskorten heter likadant (ex.vis DSC.001).

Vi har ett Adobe Photoshop som inte är installerat än och vi har ingen erfarenhet av det programmet heller. Vet ej om programmet har nån funktion för ovan problem.

Någon som har vetskap om hur vi löser detta?

Mvh

Christer
 
Personligen låter jag importprogrammet döpa om filerna i formen "år mån dag-nummer"
(alltså t ex 20110701-100.jpg (eller resp raw format).

Hmm inser med lite eftertanke att det enklaste borde vara att välja 'kontinuerlig numrering' i kamerans meny (förutsatt att den möjligheten finns).
 
Senast ändrad:
Enklast är att ändra i kameran så att den inte nollställer räkneverket vid byte av minneskort. Bättre att använda en räknare som stegar vidare per bild. Då får du aldrig bilder med samma namn.

Har du flera kameror låter du kameran använda exempelvis D1_löpnummer, D2_löpnummer etc och att löpnumret inte nollställs vid byte av minneskort utan räknar uppåt hela tiden. Då kan du ha flera kameror och flera minneskort utan att riskera att olika bilder får samma namn.

Sen i arkiveringsprogrammet låter du detta automatiskt ge bilderna nya namn med formen händelse_datum_tid så sorteras bilderna i rätt ordning oberoende av vilken kamera eller minneskort som användes.
 
Är övertygad om att det i alla kameror går att välja "Serie" eller motsvarande i menyn (och skulle det INTE gå att välja någonting, så kan man säkerligen utgå ifrån att det är "Serie" som kameran ifråga kör med ...). Hursomhelst, då uppkommer ju inga dubblettnummer, som sagt.
 
Enklast är att ändra i kameran så att den inte nollställer räkneverket vid byte av minneskort. Bättre att använda en räknare som stegar vidare per bild. Då får du aldrig bilder med samma namn.

Har du flera kameror låter du kameran använda exempelvis D1_löpnummer, D2_löpnummer etc och att löpnumret inte nollställs vid byte av minneskort utan räknar uppåt hela tiden. Då kan du ha flera kameror och flera minneskort utan att riskera att olika bilder får samma namn.

Sen i arkiveringsprogrammet låter du detta automatiskt ge bilderna nya namn med formen händelse_datum_tid så sorteras bilderna i rätt ordning oberoende av vilken kamera eller minneskort som användes.

Jag kör själv löpnummermodellen och tycker den funkar.

Tekniskt ser jag fördelar med 20110701-225933.RAW för då hamnar allt i kronologisk ordning men när man ska söka efter bilderna har man inget vunnit, sökverktygen (Win, LR osv) klarar ju att hitta bilderna efter exponeringdatum ändå. Vad ska man då med ett filnamn till?

Kör med löpnummer efter kamera, det blir nog bäst.
 
Råkade på liknande problem förra helgen då jag fotade ett bröllop med 2 kameror.

Jag kör Canon och får bilder döpta t.ex. IMG_1234.CR2
Givetvis så råkade det slumpa sig så att det blev överlapp mellan mina 2 kameror.

Visserligen så fixar ju oftast diverse importprogram detta genom att lägga till t.ex. _1 eller liknande om filnamnet redan finns.
Men...om man kopierar filer manuellt utan att tänka sig för i vissa operativsystem så kan man skriva över befintliga filer. ILLA!

Vän av ordning som man är så valde jag att dräpa detta problem med ExifTool.
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Detta extremt kompetenta "Perl-lib", som även finns som program för Win och Mac, är utmärkt för att döpa om filer och sortera i kataloger. Det fixar även att redigera EXIF/IPTC/you-name-it data i dina bildfiler.
(Tänk t.ex. GPS-data eller att fixa datum när klockan varit felställd i kameran...)

Det är lite meckigt att fatta i början. Men har man lite tålamod så är detta ett extremt kraftfullt verktyg för att sortera bilder på baserat på metadata i bildfilerna.

Då jag använder Lightroom för att katalogisera och justera mina bilder så kan man tycka att detta med filnamn inte spelar så stor roll. Men...om du skall ge en kund en kontaktkarta eller liknande så att dom kan välja bilder, då underlättar det mycket med bra filnamn!

Jag döper numera mina filer enligt följande mönster:
<Datum>_<Klockslag>_<Kamerans serienummer>_<orginalfilnamn>
T.ex.: 2011-07-01_233344_1234567890_IMG_1234.CR2

Filerna kommer att sorteras i kronologisk ordning, oavsett vad kameran råkar ha döpt dom till.
Väldigt praktiskt och lätt att hitta. Man har ju oftast en känsla för när man tog bilderna man letar efter.

Kamerans serienummer är praktiskt om man fotar med flera olika kameror vid samma tillfälle.
Detta kräver dock att kameran petar in denna data i bildfilerna. Canon gör det och jag misstänker att flera andra leverantörer gör det med. Annars kan det finnas annan unik metadata man kan använda. T.ex. kameramodell om man kör med olika kameramodeller.

Så...eftersom att jag nämde det eminenta ExifTool av Phil Harvey...så skall ni nu få ett litet tips.

exiftool '-FileName<${DateTimeOriginal}_${canon:serialnumber}_IMG_${canon:fileindex}.CR2' -d "%Y-%m-%d_%H%M%S" -v *.CR2

Ser det lite hårigt ut? Mjo...det kan jag hålla med om.

Men detta kommando kommer att döpa om *.CR2 i katalogen du står i enligt vad jag beskrev tidigare.
OBS...detta gäller Canon!

Slit det med hälsan. No rights reserved!

//Robban
 
det finns t o m ett 'grafiskt gränssnitt' till exiftool, vilket kanske kan upplevas som en hjälp: exiftoolGUI
 
Jag gör samma omdöpning av mina filer, men jag gör det inne i Lightroom eftersom det finns många möjligheter även där.

En bild som från början heter DSC_5346.NEF och som togs igår eftermiddag döps om till:
2011-07-01 155457 5346.NEF (d.v.s. ÅÅÅÅMMDD ttmmss sekvensnummer)

Det kan göras direkt vid import eller senare. Bara att markera ett antal bilder och trycka på F2.
 
Just det. GUI till ExifTool finns ju.
Använder inte det själv...så jag glömde nämna det. Funkar det fint? Någon som vet?

Anledningen till att jag döper om mina filer med ExifTool är att det är snabbare att bara kopiera filerna till en hårddisk ute på fältet istället för att importera/indexera/katalogisera i LR. Jag använder inte LR "ute i fält"...om jag inte råkar ha släpat med mig den "riktiga" datorn.
Sedan försöker jag ju alltid ha med mig tillräckligt med minneskort...men det är inte alltid jag har det.

Allt far in i LR när jag kommer hem. Rejäl dator, rejält disksystem.

Och...precis som nämnt...det går fint att döpa om filerna under importen i LR...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.