Annons

Dubbelexponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flying_c

Medlem
Hej hopp. Jag är lite inne på dubbelexponering och har en undring om det smidigaste sättet.
Jag vill ha två bilder som framträder lika mycket och skulle t.ex. kunna köpa en Cokin lins, men det tänker jag inte göra. Att betala runt 170kr för en liten glasbit är underligt.

Jag har en Cokinhållare (A storlek) till mitt objektiv. Är det enkelt att helt enkelt ta två stycken svarta plattor och skjuta in i hållaren från varsitt håll. Sedan ta bort den ena plattan. Exponera. Skjuta in den till skarven och ta bort den andra. Det borde väl funka eller hur.
Men vad ska man använda för plattor. Kan man köpa otransparent glas? Elle ska man ta något annat material. Hur får man en perfekt skarv?.. glasmästaren fixar det ju om det gällar glas.. Tacksam för råd och tips.

Hmm.
Du har möjligtvis inte någon möjlighet att ställa in kameran så att den inte matar fram filmen?

gbjerne skrev:
Hmm.
Du har möjligtvis inte någon möjlighet att ställa in kameran så att den inte matar fram filmen?

Hehe..jo det är väl det som är dubbelexponering...:p

Du betalar inte 170:- för en liten glasbit utan för just 1 skiva som går att föra mellan objektivhalvorna. Nr 346. Kostar 135:- på scandinavian photo. Som hittat.(visserligen P-systemet, finns det någon som använder A??;))

Eller kan du göra som du själv säger... ta två bitar svart kartong och tejpa fast på din A-hållare och sedan tejpa fast en av dem, exponera, tejpa fast på andra sidan kant i kant och sen ta bort den första halvan....

Jo kameran klarar ju till å med att multiexponera.
Upp till 6st på samma ruta. Men det måste ju vara bättre med två stycken plattor, filtret ligger ju över hälften hela tiden. Smartare att kunna variera var det svarta ska ta vid.

Nä det får bli på mitt geniala sätt.

Flying_c skrev:
Hej hopp. Jag är lite inne på dubbelexponering och har en undring om det smidigaste sättet.
Jag har en Cokinhållare (A storlek) till mitt objektiv. Är det enkelt att helt enkelt ta två stycken svarta plattor och skjuta in i hållaren från varsitt håll. Sedan ta bort den ena plattan. Exponera. Skjuta in den till skarven och ta bort den andra. Det borde väl funka eller hur.
Men vad ska man använda för plattor. Kan man köpa otransparent glas? Elle ska man ta något annat material. Hur får man en perfekt skarv?.. glasmästaren fixar det ju om det gällar glas.. Tacksam för råd och tips.

Jag undrar om du inte blandar äpplen och päron nu. Med den processen du beskriver får du inte en dubbelexponering utan två separata enkelexponeringar som är skilda åt på samma filmruta. Det är ju en effekt som kan ge litet roliga resultat. Men varför måste du ha glas som är ogenomskinligt??? Det är enklare lättare billigare och hållbarare att ta ett stycke metall t.ex 1mm aluminium som du målar mattsvart. Klipp till det så det passar i Coquinhållaren och kör igång. En regelrätt dubbelexponering är ju två helt överlappande exponeringar på samma ruta och det behövs det inga filter till.
Us

Nej okej. Det är sant. Jag mixar äpplen å päron, kanske en och annan persika också. Det jag ska ha är alltså två enkla exponeringar. Idag är den stora dagen då jag ska orka leta upp en lämplig platta att leka med. Sprayar den bara svart så borde allt bli bra.
Jag kanske kan ändra tråden här genom att skriva att jag ämnar göra ett självporträtt. Budskapet får inte tolkas fel bara, jag är ju inte schitzofren. Något kul ska jag dock klura ut. Om det är nån som har en lustig idé så är det bara att skriva ut den här.

Jag tackar och bockar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar