Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dubbelexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Vill prova dubbelexponering men jag vet inte hur jag ska göra med min kamera! Har en systemkamera (Canon AE-1), men hur gör jag för att kunna trycka ner avtryckaren en gång till? Jag måste mata fram filmen för att kunna trycka igen nämnligen. Finns det nån klurig knapp som jag inte vet om? Det står inget om det i min instruktionsbok....

Det finns ingen speciell knapp på AE-1 såsom A-1 har. Du kan dubbelexponera genom att trycka in den lilla knappen som du frigör filmen med när du skall spola tillbaka. Håll den intryckt när du spänner slutaren med frammatningsarmen. Knappen sitter på undersidan av kameran. /Göran

hmm nu fattar jag inte. ska jag hålla inne knappen andra gången jag ska trycka av eller ska jag helt enkelt dra fram och sen spola tillbaka en ruta?

Håll inne knappen efter att du har tagit första bilden och håll den intryckt medan du drar fram filmen (vilket du inte gör eftersom du håller knappen intryckt), släpp sedan knappen och tryck av.

fast den dras fram ändå. jag har ingen film i nu och när jag trycker av, sen hålelr inne knappen pch matar fram ja då "snurrar" det ändå!

Menar du att "bildräknaren" dras fram, det spelar ingen roll. Om du har kameran öppen drar fram utan att kanppen är intryckt respektive är intryckt så ser du att när knappen är intryckt så rör sig inte filmframmataren, den som sitter något till vänster.
Lycka till.

Nu fattar jag! Super tack! Men en fråga till... eftersom jag ska ta två bilder på samma ruta borde jag inte underexponera då för annars blir det ju för mycket ljus eller hur?

För 2 bilder ska du underexponera ungefär 1 steg på varje. Du kan ändra så att den ena syns bättre än den andra genom att exponera den lite mer osv.

2 exp. = -1.0 steg
3 exp. = -1.5 steg
4 exp. = -2.0 steg

indefinitely skrev:
Ett steg menar du mindre bländaröppning då? (åh vad jag känner mig korkad)

hur skall man veta om man inte får fråga??
inga dumma frågor bara dumma svar brukar man säga. håller med dej att forumet är bra, vad skulle man vara utan detta???

ANNONS