Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dubbelexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

vee

Aktiv medlem
går det att dubbelexponera bilder i en 7hi? i kameran alltså..
och därigenom få längre slutartider än 30s?
hur gör man?
 
Jo, men finns det inte ett läge för det på kameran....?

Min är på lagning just nu, så jag kan inte kolla, men jag har absolut för mig att det finns... å andra sidan så har jag inte fått nåt kaffe än idag så man vet aldrig...

/Micke
 
Det finns tyvärr ingen funktion för det på kameran, jag hittade ingen och frågade därför här förut...men det kom fram att det inte fanns. Har letat som en galning i manualen osv.

MVH Björn Westergren
 
Det stämmer, men endel vill ju skapa bilden i kameran och inte efterredigera och då blir det värre.

MVH Björn Westergren
 
Det är sant... Men då får man nog använda en analog kamera :D Eller finns det digitala med dubbelexp?
 
Det har jag aldrig hört talas om. Vill man vara "renlärig" och inte göra del av detta arbete i datorn får man också acceptera film.

Digitalt foto innebär ju alltid att bilden med nödvändighet passerar datorn. Så om man fotar digitalt har man ju accepterat detta.

Nu blev jag sugen på att testa en digital dubbelexponering.... :))
 
Senast ändrad:
En "dubbelxponering" i kameran skulle rimligen i så fall innebära att det måste finnas en funktion i kamerans dator (för en sådan sitter det där inne...) som enligt någon algoritm adderar två bilder pixel för pixel. Det låter som ett väldigt knöligt sätt att göra något som blir enklare och bättre att göra i en annan dator än den som sitter i kameran.
 
Jag har en Pentax Optio 430?! oxå och med den går det går att dubbelexponera direkt i kameran med.

Men som sagt, håller mig helst till analog kamera oxå, använder mest dimagen till att ljusmäta med.

MVH Björn Westergren
 
Visst! Analogt är kul och där är det ett enklare förfarande att dubbelexponera även om man har större koll på resultatet om man gör det digitalt i datorn.

Analogt och digitalt är bra på olika sätt. Jag tycker dom är jättefina komplement till varandra.

Är din Pentax Optio digital? Har du länk till den?
 
Enligt: http://www.dpreview.com/

"..the Optio 430 allows you to take two images and combine them. You have a choice of combination method: Brighter image priority, Darker image priority, Average exposure..."

Alltså bildbehandling i kamerans dator. Har du provat det, hur blir resultatet ? Har du möjlighet att lägga upp en bild ?

Men ska detta bli riktigt användbart i kameran skulle man väl på samma sätt som med en "vanlig" kamer kunna göra flera exponeringar efter vanandra. Eller kan man med Pentaxen lägga till ytterligare en bild till resultatet av en tidigare samamnslagning av två bilder ?
 
Digitalt och Analogt kompletterar varandra superduperbra. Får docj se hur mycket användning jag har för Dimagen när jag köpt en "riktig" ljusmätare.

Pentax Optio 430

Det är inte exakt denna modell, tror att detta är modellen över min, köpte min för ett år sedan kanske för runt 10000:-

Det är en 4mp digitalkamera, skitkass enl. mig men bra att ta snapshots med. Höll på att slå ihjäl Dimagen när jag såg att det inte gick att dubbelexponera med den men att det gick med mn Pentax *ler*

MVH Björn Westergren
 
Resultatet blir inge vidare om man inte redigerar bilden i efterhand i Photoshop eller liknande. Dock så fungerar det mycket bra att ta bilden då du ser första bilden som genomskinlig och sedan hur du ska placera nästa bild (nån som förstod?!)

Jag kan lägga upp ett resultat ikväll på min hemsida, skickar ut länk ikväll om minnet inte sviker.

MVH Björn Westergren
 
Lägger här upp en bild för att visa hur resultatet blir, fantasin flödade som vanligt när jag kom hem efter jobbet så jag kom inte på nått att fota men ni får ha överseende med det *ler*

Dubbelexponering i kameran

Jag har ställt nivåerna i Photoshop, inget annan ändring gjord.

Nån som har en idé vad jag kan testa att fota som syns lite bättre?

MVH Björn Westergren
 
anledningen till min fråga var att jag har för mig att jag läste nånstans, kanske i forumet, att man med 10d eller d10 eller va den nu heter kan dubbelexponera bilder.. och därigenom ha möjlighet till längre slutartider..
 
Jag har för mig att man inte behöver dubbelexponera med en 10D då man kan ställa mycket långa exponeringstider eller att "bulb" fungerar utmärkt.

MVH Björn Westergren
 
ok.. har aldrig ens sett en 10d irl så det var bara något jag läst och tänkte de kanske kunde vara till nytta nån gång..
 
vee skrev:
anledningen till min fråga var att jag har för mig att jag läste nånstans, kanske i forumet, att man med 10d eller d10 eller va den nu heter kan dubbelexponera bilder.. och därigenom ha möjlighet till längre slutartider..

Fuji S2 Pro är en digital systemkamera med tvättäkta, gammaldags multiexponering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.