Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dubbelexponering med D70
- Trådstartare recman
- Start datum
recman
Aktiv medlem
Trracer skrev:
Se till att exponera de 2 bilderna exakt lika och ha kameran på stativ. Resten får du göra i datorn.
Ok, vad är det man gör i datorn sedan då? Just för att få det att se ut tex som om samma person finns med på två ställen på samma bild, måste man klippa ut den ena "personen" och hålla på eller finns det nåt smartare snabbare sätt?
Xman
Medlem
recman skrev:
Jag tror han menar att du "lägger ihop" de båda bilderna på varandra i t.ex. Photoshop. Det gäller därför att bakgrunden blir exakt lika på båda bilderna om det ska bli skarpt.
recman
Aktiv medlem
Xman skrev:
recman skrev:
Jag tror han menar att du "lägger ihop" de båda bilderna på varandra i t.ex. Photoshop. Det gäller därför att bakgrunden blir exakt lika på båda bilderna om det ska bli skarpt.
Jo, men gör man det genom att jobba med "Opacity" så kommer ju bakgrunden att lysa igenom personerna, vilket jag inte vill.
tritub
Aktiv medlem
Orky skrev:
Du får ju "sudda ut" bakgrunden på personen. Lägg bilderna över varandra och sudda där personen finns
Hur gör man rent praktiskt i PS för att lägga ihop 2 bilder med identisk bakgrund och med flyttade föremål i förgrunden?
timofej
Aktiv medlem
TordSonander skrev:
Ett annat alternativ du skulle kunna testa är att använda en extern blixt.
Jag var ute en kväll, kamera på stativ, 30 s exponeringstid. Sen sprang jag runt som en galning och blixtrade på ett träd bakom huset. Lustig effekt.
Samma sak går ju att göra på en person.
Kan du förklara i detalj vad du gjorde? Varför sprang du runt som galning om du blixtrade på ett träd? Och varför blev det lustig effekt om du blixtrar på ett fast föremål med kameran på stativ? Kan du bidra med ett bildexempel möjligtvis?
recman
Aktiv medlem
Orky skrev:
Du får ju "sudda ut" bakgrunden på personen. Lägg bilderna över varandra och sudda där personen finns
Ok, så det är det sättet alltså, misstänkte nästan det men hade hoppats på att det skulle finnas ett snabbare sätt, men men... Tack för svaret i alla fall
jkene
Aktiv medlem
Lite längre: Bild 1 som Lager ett, bild 2 som lager 2. Lägg en mask på lager 2. Välj "Radiant fill tool" (på samma knapp som färgpytsen). Beroende på hur bilderna ska "flyta ihop" välj någon av förinställningarna i verktygsraden och färgskalan som heter "background to foreground" (svart till vitt). Drag med verktyget längs med hela masken.tritub skrev:
Hur gör man rent praktiskt i PS för att lägga ihop 2 bilder med identisk bakgrund och med flyttade föremål i förgrunden?
Detta är svårt att förklara i ord Men om du genomfört ovanstående ser du effekten och fattar galoppen, sedan är det bara att prova sig fram. Fördelen här är att du får en mjuk osynlig övergång mellan bilderna (om dom skulle vara olika exponerade eller inte riktigt synkade geomtriskt)