ANNONS
Annons

Dubbelexponering med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Hur gör man en lyckad dubbelexponering med Nikon D70? Jag vill ha så att samma föremål/person blir klonat och finns med på två olika ställen på bilden. Nåt speciellt man ska göra i kameran eller gör man allt i datorn?

Ett annat alternativ du skulle kunna testa är att använda en extern blixt.
Jag var ute en kväll, kamera på stativ, 30 s exponeringstid. Sen sprang jag runt som en galning och blixtrade på ett träd bakom huset. Lustig effekt.
Samma sak går ju att göra på en person.

Trracer skrev:
Se till att exponera de 2 bilderna exakt lika och ha kameran på stativ. Resten får du göra i datorn.

Ok, vad är det man gör i datorn sedan då? Just för att få det att se ut tex som om samma person finns med på två ställen på samma bild, måste man klippa ut den ena "personen" och hålla på eller finns det nåt smartare snabbare sätt?

Du får ju "sudda ut" bakgrunden på personen. Lägg bilderna över varandra och sudda där personen finns :)

Orky skrev:
Du får ju "sudda ut" bakgrunden på personen. Lägg bilderna över varandra och sudda där personen finns :)

Hur gör man rent praktiskt i PS för att lägga ihop 2 bilder med identisk bakgrund och med flyttade föremål i förgrunden?

Snabbt å enkelt:
2 bilder i varsitt lager. Bilderna bör ha samma exponering (kör kameran manuellt alltså). Sudda fram det du vill ska förändras...

TordSonander skrev:
Ett annat alternativ du skulle kunna testa är att använda en extern blixt.
Jag var ute en kväll, kamera på stativ, 30 s exponeringstid. Sen sprang jag runt som en galning och blixtrade på ett träd bakom huset. Lustig effekt.
Samma sak går ju att göra på en person.

Kan du förklara i detalj vad du gjorde? Varför sprang du runt som galning om du blixtrade på ett träd? Och varför blev det lustig effekt om du blixtrar på ett fast föremål med kameran på stativ? Kan du bidra med ett bildexempel möjligtvis?

Orky skrev:

Ok, så det är det sättet alltså, misstänkte nästan det men hade hoppats på att det skulle finnas ett snabbare sätt, men men... :) Tack för svaret i alla fall

tritub skrev:
Hur gör man rent praktiskt i PS för att lägga ihop 2 bilder med identisk bakgrund och med flyttade föremål i förgrunden?
Lite längre: Bild 1 som Lager ett, bild 2 som lager 2. Lägg en mask på lager 2. Välj "Radiant fill tool" (på samma knapp som färgpytsen). Beroende på hur bilderna ska "flyta ihop" välj någon av förinställningarna i verktygsraden och färgskalan som heter "background to foreground" (svart till vitt). Drag med verktyget längs med hela masken.

Detta är svårt att förklara i ord :) Men om du genomfört ovanstående ser du effekten och fattar galoppen, sedan är det bara att prova sig fram. Fördelen här är att du får en mjuk osynlig övergång mellan bilderna (om dom skulle vara olika exponerade eller inte riktigt synkade geomtriskt)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto