Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponera med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antog att jag skulle få det svaret. Men det känns inte riktigt lika "äkta" på något vis?
 
Nä det kan jag förså, jag saknar oxo den grejen att lura ihop bilderna närman väl e på plats, det blir lixom roligare tycker jag, mer utmaning... :p

Mats
 
Klyschan det där är en klyscha!... :)
Som saknar helt grund och ståndpunkt...
Så om digitalt inte e äkta då e dom proffisionella fotograferna då alltså fejk.
och om dom e fejkade människor, så e ju oxo det dom ger ut oxo fejk. lixom digital teve, man tittar inte alls man stirrar i tomma intet, jahaa det e kanske det man gör... :p
 
Det där beror ju helt på hur man definierar äkta. Om ett antal år tror jag fler accepterat digital fotografering som "riktig".
 
vissa gillar vinylskivor, inget fel i det, men cd-skivor är precis lika äkta.

same shit, different name.
 
Sara-Bear skrev:
Jag antog att jag skulle få det svaret. Men det känns inte riktigt lika "äkta" på något vis?
Vad är en "äkta" dubbelexponering? Det räknas ju som en manipulation (enligt Fotosidan i alla fall) så spelar det någon roll om man gör det i kameran eller senare?
 
Om det inte känns äkta med en dubbelexponering gjord i datorn så kan jag förstå kommentaren om att digitalt inte är äkta öht.

Skitsamma, bara resultatet blir bra.
Det sa en fotograf jag känner och så är det bara.

/Henri
 
klyscha skrev:
Digitalt är inte äkta överhuvudtaget.
Kan tänka mig att målarna sa något liknande om traditionellt fotografi när det uppfanns.

Förresten, vad gör du här om "digitalt är inte äkta överhuvudtaget"? Kasta datorn, damma av gåspennen och skriv insändare till närmaste papperstidning (som dock produceras mha digital teknik, svårt att komma undan dessa ettor och nollor idag ...).
 
Sedär, som jag alltid brukar säga (mer eller mindre) men man blir klart visare här på FS.
Det Jag iaf har lärt mig nu är, vad ett Troll är... :p

Mats
 
maxzomborszki skrev:
?

Om man som trådskaparen tycker att det är mer äkta att göra en dubbelexponering i digitalkameran istället för efteråt så menar jag att det inte är mer äkta att göra det. Digital manipulering som digital manipulering..
 
Senast ändrad:
klyscha skrev:
Om man som trådskaparen tycker att det är mer äkta att göra en dubbelexponering i digitalkameran istället för efteråt så menar jag att det inte är mer äkta att göra det. Digital manipulering som digital manipulering..
Med tanke på ditt första inlägg, menar du att "digitalt" = "digital manipulering", eller fanns det någon annan anledning till att uttrycka sig så provokativt?

Sen kan jag hålla med Mats och Sara att det kan kännas lite mer "äkta" att göra det i kameran där man har mindre kontroll över och kan bli mer överraskad av slutresultatet. En dubbelexponering på film är också manipulering.

Är man bara ute efter den slutliga bilden spelar det ingen roll, då är det som du säger digital manipulering som digital manipulering. Är man ute efter arbetet, processen och vägen till bilden är det skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.