Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Du kan använda kameran för skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Hur skall man ställa in skärmen för att betrakta bilder på rätt sätt?
Det bästa är att köpa ett mätinstrument men annars rekommenderar jag att du använder Adobe Gamma.
Men, hur skall man veta att ljusstyrkan är rätt?

Det finns en standard som säger att det svarta på skärmen skall lysa med 0,30 Candela per kvadratmeter och det vita med 85 Candela per kvadratmeter.
Det motsvarar att du mäter med kameran mot svart skärmbakgrund och (med 100 ISO) får 8 sekunder och bländare 4 .
Ändra ljusstyrkan tills du ligger så nära du kan.

Mäter du mot vit bakgrund skall du få 1/30 sekund och bländare 4 1/5. (Ja det står 1/5.)
Ändra kontrasten tills du ligger så nära du kan.

Färgtemperaturen bör du ställa på 6500 Kelvin.
Gamma på 2,2 (spelar ingen roll för arbete i Photoshop).
Använd Adobe Gamma för att finjustera färgtemperaturen och skapa en profil.

Tänk på att mätaren i kameran kan avvika från ”standard”, använd gärna flera kameror, kanske kan du låna andras.

Värdena har jag fått från Minoltas omräkningstabell mellan EV och Luminans och kontrolerat mot min kalibrerade skärm.
 
Jag fick några frågor via e-post.


Det är alltså en ISO-standard som ger dessa värden för ljusstyrkan på skärmen. Jag har inte numret på den tillgängligt just nu.

Och du skall mäta med kameran dikt an mot skärmen med fokus på oändligt.

Kanske skulle man lägga in när man visar bilder att ”dessa bilder skall betraktas med en skärm inställd enligt fotosidans rekommendationer”.

Jag är ganska allvarlig.

Jag lägger in en bild här som om du betraktar den mot en svart bakgrund skall du kunna se mönstret i bilden med skärmen rätt inställd.
Med skärmen avskärmad.

Om du mäter mot ett vitt papper som du sätter mot (avstängd) skärm skall du med kameran mäta upp 1/4 sek. och bländare 4 mot papperet. Då har du rätt styrka på omgivningsljuset.

Man kan väl klicka på bilden och dra den till skrivbordet har jag för mig?
 

Bilagor

  • kal.gif
    kal.gif
    2.4 KB · Visningar: 3,183
Föresten, bilden är nog stor nog för att det skall fungera mot vit bakgrund också.
Sitter inte vid bra skärm just nu.
 
Mikael..efter att ställt in den svarta ytan till 8" f4 så kan jag bara få 1/10 f4 på vitt med max kontrast.....kass skärm ???
 
Tja, svårt att säga, är skärmen tre år gammal eller äldre?

Det motsvarar 77 candela per kvadratmeter vilket är lite för lite.

Men, det finns massa osäkra faktorer som mätarens kalibrering och sådant.

Prova gärna mot andra skärmar.
 
Kameran (EOS-5) funkar utmärkt med f16 metoden...Skärmen är typ 2 år gammal och inte av högsta kvalité (ADI 19")...har aldrig varit riktigt nöjd med den. Får bära upp min gamla 15" från källaren ;)

Tack för tipset Mikael..lysande!
 
Jag satt och skrev på ett nytt inlägg som delvis är förlegat nu, men jag lägger ut det ändå.

Jag känner mig inte helt nöjd med mitt tidigare svar till dig, jeppe.

Du får alltså bl. 4 och 1/10.
Jag vill säga att det är inga problem, som sagt finns det en del osäkra faktorer som till exempel din kameras mätare.
Jag är inte så hemma på kameror men nog är det så att exempelvis Nikon och Canon kan ge olika mätvärden?
Det är inte heller otänkbart att olika mätare reagerar olika när man mäter just mot datorskärmar, det finns indikationer på det.
Sedan beror det på vilken bländare du använder, om du använder zoomobjektiv och så vidare. Vi pratar nu om en skillnad på ungefär 1/10 steg.

Jag har också ibland fått samma värde som du när jag mätt mot kalibrerad skärm!

Nu har du mätt mot din skärm och du känner att ”oj, min skärm är kass”. Tyckte du det innan också?
Du ligger på strax under nedre gränsen enligt ISO XXX och jag tycker du kan vara lugn. Låt kontrasten stå på max om du är osäker, använd min lilla testbild för att kontrollera ljusstyrkans inställning, det är inte så exakt att använda ögonen men du får en dubbelkoll på att mätaren inte reagerar konstigt.

(Fast, skärmen kan ju vara sliten och det är dags att byta den.)


; - )
 
Måste kontrasten vara konstant?

Det är väldigt bra med standarder men inte alltid så praktiskt. I det här fallet måste det exempelvis alltid vara lika ljust i rummet.

Jag vet inte om jag gör rätt men det brukar vara bättre än inget:

Jag tar hjälp av bifogad bild som jag har lagt som en del av Windows-bakgrunden på mina datorer. Utifrån humör och bakgrundsljus gör jag följande monitorinställningar:

1. Ställ in ljusnivån så att man nätt och jämnt kan urskilja skillnaden mellan de tre nästan-svarta rutorna till vänster.

2. Ställ in kontrasten så att du inte blir bländad.

3. Om inte sebra-ränderna, när man kisar, får samma nyans som det gråa fältet märkt 2,2 (standard gamma-värde för Windows) kan man justera gamma i Adobe Gamma, i grafikkortets inställningar eller om man är så dumdristig som jag att man gör bildjobb med TFT-skärm, genom att helt enkelt vinkla skärmen!

På billigare skärmar ändras också gamma radikalt när man ändrar kontrasten. Det kan hända att den är kalibrerad till 2,2 vid 85 candela, men om den INTE är det måste man lägga in en gamma-korrektion i Miperts procedur, för felaktigt gamma kan ställa till mycket värre saker än felaktig kontrast.

Snälla, rätta mig om jag har fel för det kan jag ha...

Men genom att alltid ha sebra-ränderna som skärmbakgrund vet man vad skärmens faktiska gamma är, varje gång man startar Windows.
 

Bilagor

  • kyle.png
    kyle.png
    42.2 KB · Visningar: 2,918
Nu skall man inte snöa in på teknik men en kalibrering förutsätter att skärmen är inställd enligt vissa kriterier, annars är den inte kalibrerad. ;-)
Kameran är ett instrument man kan använda för att ha någon koll på inställningarna.

Jag var otydlig, tanken är att man skall använda Adobe Gamma för att justera gamma och skapa en profil för skärmen i kombination med inställningarna för svart och vitt med kamerans hjälp.

Många har skärmen i varierande ljus men för seriöst arbete bör man försöka jobba i en neddämpad miljö. Totalsvart rum är idéalet men i praktiken blir man så trött i skallen att färgerna kan bli fel, plus att man blir en dålig, grinig människa.
 
Jag råkade se tipset att göra skärmkalibrering med hjälp av en kamera.
Först gick det inte alls bra, tror att det blev för mycket ströljus från rummets väggar. Gjorde då ett litet program som gör hela skärmen svart eller vit och då blev värdet för vit skärm ganska OK. Svart skärm blev dock 4 sek. bländare 4.

Jag kör med en LaCie grafisk TFT-skärm och den typen av skärm kan tydligen inte fixa svart så bra…

Kolla gärna exe-filen som finns på:
http://www.miljobilder.com/filen_svartvit.htm

Man kanske kan utveckla det programmet och lägga in även Mikaels svarta ruta…

Harald
 
Jag fick en del färg- och kontrastproblem när jag övergick till en LaCie TFT-skärm. Hade dessförinnan provat att använda ”vanliga” TFT men det funkade inte p.g.a. de skärmarnas ojämna luminans.
Använde kameran för mätning av svart och vitt enl. tips från Mikael Pertmann i denna tråd. Har även justerat med hjälp av programmet Adobe Gamma.cpl

Med följande inställningar får jag en bra bild:
Hårdvarans vitpunkt 5000 K (ska ju vara 6500…)
Gamma 2.5 (ska ju vara 2.2…)
Trinitron (fast det är en grafisk TFT…)

Om jag kollar på sidan:
http://www.zonezero.com/calibration/english.html
så visar denna att gamma på min skärm är 1.7 trots att jag ställt in 2.5 i PS.
Om jag kollar gammat med den bild Filip Wahlberg lagt in i denna tråd så får jag det till 2.8

Har även snickrat på ett program, tänkt att användas på kunddatorer, som inte är utrustade med Photoshop. Det är ett s.k. FreeWare-program som alltså får användas fritt för privat bruk. Frågan är om någon har nytta av det? Det är alltså i första hand avsett för kontroll av TFT-skärmar men kan i tillämpliga delar användas även på CRT. En av fördelarna är att man får en helt vit eller svart skärm utan några skrollinjaler etc. Man kan även få andra färgnyanser t ex grått som jag brukar använda för att se om bildskärmen har något färgstick. Det syns lättast på medelgrått.
Zip-filen (ca 2.5 MB) finns här:
http://www.miljobilder.com/här_finns_ett_bildskärmskontroll.htm

Ett annat freeWare-program för test av LCD-skärmar heter LCD-test.exe (77 KB) från multiQ
http://www.multiq.se/
Finns under Service & Support (I exe-filen döljer sig en zip-fil som måste packas upp med Acrobat Reader)
Detta program undviker sorgfälligt att visa några jämnt färgade ytor eftersom multiQ:s TFT som är ”världens bästa” är helt värdelösa på att visa sådant. Däremot är det lätt att upptäcka ”döda” eller ej slocknande dioder med detta program.
 
Utskrifter

Nu när man har kalibrerat bildskärman, hur får man då utskrifter som överensstämmer med vad man ser på bildskärman, har en Epson 1290 och där finns ju lite olika inställningar??

/Malla
 
Mina värden blev, *trumvirvel* 30", bl. 1.8 (!) med svart och 1/20 bl. 4 med vitt. Mörk skärm? :-/
Inte så att det stör tycker jag, nu när jag har kalibrerat med Adobe Gamma men jag antar att jag har ställt upp mellantonerna en hel del jämfört med var de bör vara på en ok skärm. Bilderna ser rätt vettiga ut nu (ungefär som på iaf. en annan skärm jag har tittat på nyligen).

Det största problemet just nu är att Windows återgår till de gamla värdena vid varje uppstart. Jag måste starta Adobe Gamma, trycka på OK och spara profilen igen för att få en "ljus" skärm igen... Detta trots att profilen jag har sparat ligger som Windows standardprofil...

Skärmen är tillverkad oktober 1998 och använd av mig från våren 1999.

Harald: Ska man använda Acrobat Reader för att zippa upp den där filen? Och dessutom ladda ner det från www.winzip.com? ;-)
 
Inte haj på datorer..således förstår jag inte vad som ska göras för att kalibrera min skärm rätt.. hehe.

Är det tänkt att man ska kunna mäta med tex spotmätaren på den svarta rutan som Mikael laddade upp här i tråden? I så fall får jag 1/4 s på f4. Inte alls 8 sekunder alltså. Dessutom ser jag nog inget mönster heller. Om inte det ska vara en vit innerram förstås..för det tycks uppträda i den svarta rutan. Kan vara inbillning också.. ;=)


/Zim
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar