mipert
Aktiv medlem
Hur skall man ställa in skärmen för att betrakta bilder på rätt sätt?
Det bästa är att köpa ett mätinstrument men annars rekommenderar jag att du använder Adobe Gamma.
Men, hur skall man veta att ljusstyrkan är rätt?
Det finns en standard som säger att det svarta på skärmen skall lysa med 0,30 Candela per kvadratmeter och det vita med 85 Candela per kvadratmeter.
Det motsvarar att du mäter med kameran mot svart skärmbakgrund och (med 100 ISO) får 8 sekunder och bländare 4 .
Ändra ljusstyrkan tills du ligger så nära du kan.
Mäter du mot vit bakgrund skall du få 1/30 sekund och bländare 4 1/5. (Ja det står 1/5.)
Ändra kontrasten tills du ligger så nära du kan.
Färgtemperaturen bör du ställa på 6500 Kelvin.
Gamma på 2,2 (spelar ingen roll för arbete i Photoshop).
Använd Adobe Gamma för att finjustera färgtemperaturen och skapa en profil.
Tänk på att mätaren i kameran kan avvika från ”standard”, använd gärna flera kameror, kanske kan du låna andras.
Värdena har jag fått från Minoltas omräkningstabell mellan EV och Luminans och kontrolerat mot min kalibrerade skärm.
Det bästa är att köpa ett mätinstrument men annars rekommenderar jag att du använder Adobe Gamma.
Men, hur skall man veta att ljusstyrkan är rätt?
Det finns en standard som säger att det svarta på skärmen skall lysa med 0,30 Candela per kvadratmeter och det vita med 85 Candela per kvadratmeter.
Det motsvarar att du mäter med kameran mot svart skärmbakgrund och (med 100 ISO) får 8 sekunder och bländare 4 .
Ändra ljusstyrkan tills du ligger så nära du kan.
Mäter du mot vit bakgrund skall du få 1/30 sekund och bländare 4 1/5. (Ja det står 1/5.)
Ändra kontrasten tills du ligger så nära du kan.
Färgtemperaturen bör du ställa på 6500 Kelvin.
Gamma på 2,2 (spelar ingen roll för arbete i Photoshop).
Använd Adobe Gamma för att finjustera färgtemperaturen och skapa en profil.
Tänk på att mätaren i kameran kan avvika från ”standard”, använd gärna flera kameror, kanske kan du låna andras.
Värdena har jag fått från Minoltas omräkningstabell mellan EV och Luminans och kontrolerat mot min kalibrerade skärm.