Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Du får välja: Jag eller kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja...

Liiite morrande blir det om jag släpar ut unga tjejer i skogen och plåtar nakenstudier, men...:)
Annars tycker min sambo att kameran är en riktigt kul pryl.
 
bull_k skrev:
Antagligen vill hon ha giftasrätten till 20D'n ;) Men så länge hon är så underbar som hon är, så står jag ut med det....

Vi män tror alltid att det är vi som ”raggat” upp tjejen.
Det stämmer aldrig.!
Kan kännas kul att tro det, men det är aldrig sant.
Hon såg till att det blev er två.
Eller tre eller vad ni nu har för förhållande till kameran.
Grattis.
Gör vad du kan för att upprätthålla din kamerainsikt.
För att upprätthålla din kvinnoinsikt går inte.
Om hon inte vill.
Till slut finns bara ett tillstånd av antingen ointaglig lycka.
Eller ett liv av att jämka sina behov.
Jag skulle om jag upplevde den fina känsla som du gör prova ett ännu inte upplevt tillstånd som kallas fotograf med leverne i huvudsak hemma.
Skojar lite. Eller….
Hur som helst.
Älska som ni inte vore fotografer med destination okänd.
Älska som ni inte vore två fotografer med okänd destination.
Hur verkligheten än ter sig så kan man ändå älska. i all evinnerlighet.
Även om man blir tvungen om man nu vill leva som fotograf att flytta på sig.
Vilket man i kärlekens namn inte heller behöver.
Usch. Viket jäkla dravel.
Ta ingen notis och lev av kärlek varje sekund oavsett vad ”kameran/bilden” och alla andra själutnämnda profeter säger.
Mvh/-Anders
 
Jag satte kameran i handen på min sambo från första stund. Det är ju kul om man kan dela intressen.

300Dn gillade hon inte riktigt, nu har gjort min 20D till sin och sagt att jag aldrig får sälja den. Ett problem nu när jag vill byta den mot en 1D mark II (till).

Men även om förståelsen är stor och intresset delat så finns det givetvis gränser. Och väl är väl kanske det. En engagerad fotograf som jag kan lätt gå till överdrift.
 
froderberg skrev:
Jag satte kameran i handen på min sambo från första stund. Det är ju kul om man kan dela intressen.

300Dn gillade hon inte riktigt, nu har gjort min 20D till sin och sagt att jag aldrig får sälja den. Ett problem nu när jag vill byta den mot en 1D mark II (till).

Men även om förståelsen är stor och intresset delat så finns det givetvis gränser. Och väl är väl kanske det. En engagerad fotograf som jag kan lätt gå till överdrift.

Vad stoppade hon i din hand?
 
Min fru har förståelse för att det finns saker som känns viktiga för mig.
Sådant som fiske, foto, skrivande, skrävlande med mera.

Och eftersom hon är viktig för mig är jag noga med att försöka schemalägga och planera så jag får tid för det jag vill göra, på ett sätt som minimerar risken för slitningar.

Tycker du om att sitta och slappa framför TVn medan hon hushåller? Bort med det då.

Hemma diskuterar vi ofta tid, min fru ägnar mer tid än mig åt att klä barnen så jag städar mer och lagar den mesta maten.

Är fotointresset något som kommit till utöver de tidigare intressena så får nog något stryka på foten.

Min fru säger att mer sex är en bra kompensation för ett tilltagande fotointresse...
 
Min make tycker det är kul med alla mina hobbies (jag har några) och uppmuntrar dem. Men däremot har han börjat tycka det är lite för många hobbies som kostar pengar. *garvar*

Nä, kameran har aldrig varit något problem och någon konkurrent. Däremot är datorn en stor konkurrent, då jag ofta sitter vid den och antingen jobbar för att tjäna pengar, eller jobbar för att förbättra någon bild.

Det roliga är att maken kan ibland säga "ska vi inte ta och ut och åka lite så kanske du kan ta några bilder?". Han vill helt enkelt ut och köra den fina nya bilen (det är hans intresse), och det passar mig utmärkt då jag kan pilla på kameran medan han kör.

Bull_K, när ståndar bröllopet?? (kör du msn eller icq numera?)
 
Alla förhållanden bygger på givande och tagande. Jag är på miperts linje.

Att stoppa sitt eget intresse i händerna på sin partner blir nog ofta fel, jag tror var och en skall hålla kvar sina intressen och utöver det vara måna om det man har gemensamt.

Kanske sex, men sannolikt mer.
 
Re: Re: Tja...

Arleklint skrev:
Så vad blir ditt råd?

Sorry, Janne.:)
Glömde ju helt bort ett gott råd.
Jo, jag tycker att Bilal ska se till att ge sin tjej några goda tips till egna intressen!
Så slipper hon klanka ner på honom.
Hon är nog inte så sur på själva kameran eller datorn...
Snarare avundsjuk på att han överhuvudtaget HAR intressen.
Misstänker jag...alltså...:)
 
Jag tycker att du, Bilal, ska förklara för din tjej hur viktigt det är för dig med fotograferingen. Förklara i termer som hon lättare förstår genom att jämföra. Ta nåt som hon tycker mycket om och inte skulle klara sig utan. Exempel:att shoppa. Fråga hur hon skulle känna det om du sa att hon fick välja mellan shoppingen och dig. Nu var det inte världens bästa exempel kanske men hoppas du förstår vad jag menar. Nu vet jag inte heller hur många intressen hon har och hur många intressen du själv har mer än fotandet. Men det är viktigt att hon känner att du har tid för henne också. Att hon är viktigast i ditt liv och att hon kommer först i alla lägen. Du kanske kan dra ner lite iaf på fotandet om det nu är så att det går alldeles för många timmar åt det. Men visst, det är svårt. Men jag tror att med sitt ultimatum menar hon bara att hon vill ha mer uppmärksamhet. Men det är bättre att säga det då istället.

mvh Sandra
 
Jag tycker nog att de flesta inläggen är ensidiga och riktigt oförstående.
Självklart kan det vara ett gissel utan dess like att vara ihop med en fotograf, fotografer kan ofta vara självupptagna svin som bara tänker på sig själv, eller rättare sagt sitt intresse(vilket nog är värre).
Om fotografen tillbringar fjällvandringen vid baslägret för att han hittat en underbar fågel som han tillbringar hela tiden med att vänta på för att få den perfekta bilden, så självklart är det han som är semestersabbaren.
Det är ju han som bryter "avtalet" om vad som ska göras, inte hon "som inte har förståelse".
Att leva med en fotograf kan vara som att leva med ett inkontinent barn, helt plötsligt kissar de på sig och då måste man vänta på dem. De tycker att det är självklart att de ska få förståelse för att motivet är ju sååå unikt, trots att de kissade på sig för 5 minuter sedan.
Nä, mitt råd är att det är DU som ska visa hänsyn(du kanske gör det redan och i så fall ber jag om ursäkt), vet du om att du kissar på dig så kanske du borde ha blöja ibland(dvs lämna kameran hemma) så att du inte förstör vissa av de viktigare stunderna i förhållandet.
Kan du inte visa hänsyn så lägg korten på bordet och säg som det är, säg att det är hon som måste visa tolerans med ditt sjuka beteende. Ha en diskussion runt det så kanske båda kan lära känna varandra bättre.

/från en relativt frekvent nerkissad
 
..en klassiskt problem oavsett intresse... för att stjäla en travintresserads taktik...travvinst pengar in ...

i fototolkning...
älskling jag sålde en bild för femhundra igår ( i själva fallet tre bilder a 800 ) ..här får du hälften av detta för du är så snäll å står ut med mig och mitt fotande...=)

seriöst...nej ..men enligt många välfungerande...
 
bEPH skrev:

"fotografer kan ofta vara självupptagna svin som bara tänker på sig själv, eller rättare sagt sitt intresse(vilket nog är värre).///

///Nä, mitt råd är att det är DU som ska visa hänsyn(du kanske gör det redan och i så fall ber jag om ursäkt), vet du om att du kissar på dig så kanske du borde ha blöja ibland(dvs lämna kameran hemma) så att du inte förstör vissa av de viktigare stunderna i förhållandet. Kan du inte visa hänsyn så lägg korten på bordet och säg som det är, säg att det är hon som måste visa tolerans med ditt sjuka beteende. Ha en diskussion runt det så kanske båda kan lära känna varandra bättre.


Huvudet på spiken!

Det är ju liksom upp till en själv också. Sen finns det ju förståss extremt krävande människor, som inte tål någon som helst konkurrens, varesig det är från en annan person eller en - kamera...

I det här hushållet uppmuntrar vi varandra att utveckla våra egna intressen! Ibland när inspirationen inte ligger på topp, är det min sambo som pushar; "ska du inte ta med kameran?" "ska vi inte ta en sväng och se om du hittar något intressant motiv?"
Det är också han som fått mig till att kontakta de ansvariga för Flamencofestivalen, för att se om de är intresserade av att få köpa foton, att jag kanske kan få komma närmre inpå på så sätt. Och de har nappat!!

Så all credit till min sambo - och till att man hittar den där balansen som gör att det blir en självklarhet att stötta och uppmuntra!
 
Jag tycker det är skönt att vara singel. Skulle aldrig stå ut med någon som har synpunkter på vad jag gör med mina egna surt förvärvade pengar.
 
Chano skrev:
Ibland blir jag lite fundersam.

-Jag sticker ut ett par dar snygging
-Vad trevligt, ha så kul.

-Vad trevligt ??
Varje gång. Hon kunde väl åtminstone säga:
-Men du kom ju hem i dag. Du kan väl stanna hemma någon dag i alla fall.
Nä..-Ha så trevligt. Sköt om dig och sånt.
Och inte ett ljud om jag inte hör av mig och blir en dag för sen heller.
-Hade du det bra? Frågar hon.
-Ja visst, det var bra. Själv då.
-Jättebra.

Jättebra!!??

Mvh/-Anders


Hmm, det där låter knasigt som fan. Personligen kan jag inte förstå riktigt din fru. Jag skulle bli precis sjuk, orolig ifall min fru reste o kom en dag senare utan att tala om. Jag tror att det finns olika sätt att visa kärlek till någon. Det sättet jag kan är väl att tillbringa kvalitetstid tillsammans, med respekt för varandras hobbys. Du kanske vet annat sätt.

Iallafall, låt oss ändå inte jämföra fruar av amatörfotografer med fuar vars karlar drar hem kosing. Amatören jobbar på sitt jobb, kommer hem, äter, och sen ska han ut och fota 2 timmar. Proffset "jobbar över" 2 timmar.

Inte heller är det rättvist att inte tala om barn. Jag har 4 barn och min fru 2, vilket blir 5 barn i huset emellanåt. Om jag kom hem från jobbet och hade krav på att "sticka ut" och plåta lite blommor, skulle min fru då kallas "förstående"? Eller skulle jag kallas respektlös? Vore vi barnlösa skulle säkert inte frugan gnälla att jag fotade mycket. Hon gnäller inte nu heller, men jag inser ju själv att jag måste välja mina tillfällen noga.

Och så litet skämt: Det är inte så att "brevbäraren" har nyckel hem till dig, när frugan är tolerant att du är borta så länge? :)

/Z
 
Walle skrev:
Jag har löst problemet genom att få min käresta att själv bli intresserad av foto :)

Dock får jag inte plåta vad jag vill. Att plåta avklädda tjejer är det inte tal om...suck!

Detta har jag "löst" genom att vi har diskuterat vad gränsen går mellan snyggt och porr. Och att min sambo får se allt jag tar. Då litar hon på mig om jag itne smyger med ngt. Hittills har det gått bra :)

Men min sambo skojar om att hon skall starta en förening som heter Fotograf änkor, hon har hört att fotbollslandslagets respektive träffas när grabbarna åker på match eller träning.
Så då kan de sitta där och fika medans vi är ute och tar kort. :).
Men det bästa är att få den andra parten att tycka det är kul, låta henne testa själv mm.
Min sambo hade ett svalt intresse tidigare så det är ju förstås lättare att utveckla.

Annars är det väl ge och ta, häng med till Ullared en dag så får du pltåa en dag.

Håkan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.