Annons

DSLR till seriös ungdom

Produkter
(logga in för att koppla)

AS365

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en DSLR till min dotter som fyller 18.
Hon har ett seriöst intresse för fotografering sedan flera år, har gått på kurs och går på kurs.
Jag hade tänkt mig nåt i stil med Nikon D60 eller D80, Olympus E520 eller nåt liknande från Canon, Pentax eller Sony.
Det är så många faktorer att väga in och för mig som novis är det svårt att se vilka faktorer som verkligen är viktiga. Tex:

AF, i huset, prestanda
Bildstabilisator i huset
Inställningsmöjligheter
LiveView
Utbud av objektiv till rimligt pris
Möjlighet att fjärrstyra blixtar
Stänkskydd
Användarvänlighet, menyer, reglageplacering
Format och vikt
Hantering av RAW
Processor
Programvara
Finesser
Tålighet
"Kvalitet"
osv

Alltså det är inte en kravlista, utan jag undrar vilka egenskaper som ska prioriteras, och som en följd av det, tips på vad jag ska välja. Prisläge 5-8000:-


1000 tack på förhand!
 
En sony A300 skulle jag vilja ha för den har snabb liveview, trådlösblixtstyrning och stabilisator, är nog bäst du frågar henne vad hon prioriterar.
 
En sony A300 skulle jag vilja ha för den har snabb liveview, trådlösblixtstyrning och stabilisator, är nog bäst du frågar henne vad hon prioriterar.

Hon kanske inte själv är helt klar över vad hon prioriterar då hon inte provat så många olika. Det hon hittills använt är skolans D50.
 
Om hon har ett seriöst fotointresse sedan flera år så tror jag det finns vissa faror med att köpa en viss kamera, det kanske inte är just den hon vill ha. Kan du inte helt enkelt köpa ett presentkort till någon bra fotobutik, så hon kan välja själv, alternativt med bytesrätt om hon inte packar upp den. Hon har kanske en bestämd uppfattning själv, eller hennes kompisar, och då är det lika bra att det blir rätt från början. Annars har väl alla märken sina för- och nackdelar, men alla ger nog bra bilder.
 
En sony A300 skulle jag vilja ha för den har snabb liveview, trådlösblixtstyrning och stabilisator, är nog bäst du frågar henne vad hon prioriterar.
Har en A700 & en A350 själv & en A900 på väg (frugan kör A350:an)
kan bara hålla med,,,, A300 & 350 är ruggigt bra kameror!!! VIVA Sony
 
Tänkte det skulle bli en överraskning....
Jag tror det är bättre om hon får den kameran hon vill ha. Presentkort som föreslogs är ju ett alternativ, men jag skulle nog hellre skriva ett eget, personligt "presentkort", så man inte binder sig vid en viss butik.
 
Ja ge henne lovorna bara,,,,, sådär en 8 lakan! Mycket personligt :)

Det var inte kontanter jag menade med personligt presentkort, utan en text på papper i stil med "Detta papper ger innehavaren rätt till valfritt systemkamerasystem inom prisklassan (vilken siffra man nu vill ha) och sen en varm hälsning och grattis.
 
Jag tror det är bättre om hon får den kameran hon vill ha. Presentkort som föreslogs är ju ett alternativ, men jag skulle nog hellre skriva ett eget, personligt "presentkort", så man inte binder sig vid en viss butik.

Jodå, klart hon ska ha det hon vill ha.
Jag bara tycker det är en viss känsla att oväntat få presenten i sin hand. Givetvis med full returrätt.Hon kan fundera i 30 dagar och välja en annan. Så friheten är lika stor som presentkort. Det är kul att anstränga sig lite med presenter och inte bara skjuta till pengar.
 
Jodå, klart hon ska ha det hon vill ha.
Jag bara tycker det är en viss känsla att oväntat få presenten i sin hand. Givetvis med full returrätt.Hon kan fundera i 30 dagar och välja en annan. Så friheten är lika stor som presentkort. Det är kul att anstränga sig lite med presenter och inte bara skjuta till pengar.
Okej, då hänger jag med, det verkar ju vettigt :)

Men då spelar det kanske inte så stor roll vilken modell du väljer, då hon iaf kan byta till den hon vill ha.

Alla kameramärken erbjuder bra system, det kan knappast bli helt fel oavsätt vilken du väljer.
 
Det var inte kontanter jag menade med personligt presentkort, utan en text på papper i stil med "Detta papper ger innehavaren rätt till valfritt systemkamerasystem inom prisklassan (vilken siffra man nu vill ha) och sen en varm hälsning och grattis.

Jodå, det är ett trevligt sätt att gratta. Men jag önskar helst ha kameran där det är ändå en viss känsla om det blir rätt. Blir det fel är det bara att byta. Ibland kan det vara skönt att slippa beslutsångesten också.

Hur som helst, Nikon D80 vs Canon EOS 450D vs Olympus 520.
Vilken vinner och varför?
Kanske Pentax eller Sony i motsv prisläge?
 
Vem är ledsen? Jag tycker dock inte ditt inlägg var mycket till hjälp för frågeställaren, det stod ju i princip bara att du gillade sony, inte särskilt informativt.
Jag ville bara lämna min synpunkt på sonys kameror eftersom jag har haft möjligheten att testa dom under en längre tid,,,,
 
Hur som helst, Nikon D80 vs Canon EOS 450D vs Olympus 520.
Vilken vinner och varför?
Kanske Pentax eller Sony i motsv prisläge?
Jag tycker det är omöjligt att svara på, alla har sina fördelar och nackdelar, men de har alla de gemensamt att de är utmärkta system.

Vilket man väljer är en fråga om personlig smak och vilka prioriteringar man gör som individ.
 
Köp en Nikon då om hon har använt det förut.

Jag fick en gång en dyr kamera men det var innan jag var intresserad av foto så jag hadde blivit jätteglad vad det än varit, men idag när jag vet vad jag vill ha så hadde det ju inte varit så kul att få en muppig canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.