Annons

Dslr till nikon e series objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andriijas

Aktiv medlem
Har lite äldre nikon objektiv från mina föräldrar. Använde dem på en nikon d7000 för ett par år sen men har inte kvar den. Sparade objektiven dock. Vet inte om de är värda något men tycker den är rätt najs. Vilken kamera skulle ni köpt till dem idag?

Nikon af 85mm/1.8, nikon e series 135mm /2.8, nikon e series 100mm/2.8

Tack
145B7802-C816-4939-8875-DB791994991A.jpeg
 
Nikon D2X funkar perfekt. D3 gillade inte Ai-s något vidare. Inte D810 heller utan svarade med Error när man tryckt av bilden. Series E och andra Ai-s kan fungera på andra modeller också men jag har inte provat. Troligen fungerar det inte bra på nyare kameror.
 
Nikon D2X funkar perfekt. D3 gillade inte Ai-s något vidare. Inte D810 heller utan svarade med Error när man tryckt av bilden. Series E och andra Ai-s kan fungera på andra modeller också men jag har inte provat. Troligen fungerar det inte bra på nyare kameror.
Va? Varför skulle inte D3 och D810 gilla AI-S? Då har du gjort något fel, de ska vara helt kompatibla.
 
Är du intresserad så har jag en D7000 med ny slutare. Den hade inte gått mycket innan reparationen och inget efter.
2500:- + ev frakt
 
100/2,8 har jag haft till D300s och D7200..ett riktigt trevligt och skarpt objektiv, litet och behändigt..kostar ca 500-800 på tradera..
/G
 
Någon som vet om det är någon skillnad att ha dessa äldre objektiv på fullformat jämfört med typ d7xxx serien? Mer än crop faktorn då alltså
 
D7500, D5xxx, D3xxx samt D40-D100 ingen exponeringsmätning.
D1 ingen matrixmätning.
D2-D5, D200-D850, D7xxx (utom D7500), Df full funktion.
 
utgår från att man inte får exponeringsmätning om man använder adapter och annat brand på huset heller. annars kanske de skulle va najs att sätta på en fuji eller dyl som ser lite retro ut.
Generellt sett så brukar adaptrar för gamla objektiv vara konstruerade så att automatbländaren är triggad hela tiden, dvs om man vrider på objektivets bländarring så stängs bländaren ner vartefter man vrider.

Det brukar innebära att man kan få ljusmätning vid arbetsbländare (s.k. "stop down metering"). Det medför förstås att sökaren i en spegelreflexkamera blir mörkare ju mer man bländare ner, medan en kamera med elektronisk sökare kan kompensera för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.