Annons

dSLR efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

eax

Medlem
Efter ett antal timmars forumläsning om digitala systemkameror och en beställning på en EOS D300 så har jag blivit lite nyfiken på vad folk menar med att man får lägga ner mer jobb på "post-processing".
Varför behöver man det?
Jag putsar alltid upp de bilder som blivit bra men vad är det för ändringar man behöver göra jämfört med en "point 'n shoot" kamera som jag sitter med nu (Olympus C4000z)
 
Default-läget i en 10D gör bilderna oskarpa och matta. 300D var lite mer skärpta enligt www.dpreview.com.

Du måste i regel, trycka i mer färg och lägga på oskarp mask. Det är det enda jag behöver med min 10D. Fördelen är att du har total kontroll över färg och oskarpa masken, vilket du inte har i en enklare kamera. Men den enklare kameran fungerar i 90-95% av fallen riktigt bra att bara plocka ur bilderna och använda dem som de är.

Hoppas det klarnade något.
 
Japp, jag hade ingen aning om vad efterbehandligen handlade om så detta var precis vad jag ville höra.

Tack ska du ha och hoppas att min kamera kommer snart, det har börjat klia ordentligt i fingrarna nu :)
 
Kan väl hålla med Martin till viss del. Min olympus c2100 presterar allt som oftast kanon bilder direkt även om man inte kör någon skärpning i kameran medan min 10D som sagt ofta är lite mattare i färgerna för att sedan bli helt grym efter lite justeringar i datorn. Därmed inte sagt att allt från 10D måste fixas till. Många bilder blir väldigt bra direkt. Sen tror jag också, i allafall för min egen del, att jag har mycket högre krav på 10D bilderna än andra bilder från enklare kameror och det gör också att man jobbar mer med bilderna.
/Stefan
 
Hej

det är mer än så... vill jag påstå...

ibland krävs korrigering av vitbalansen.. sedan är det så att ljusa partier lätt blir utfrätta med digital kamera, en metod är att underexponera och sedan lyfta fram de mörka partierna i ett bildbehandlingsprogram i värsta fall får man antingen framkalla en raw-fil 2 ggr en exponerad efter skuggorna o en efter ljusa parter och sedan lägg aihop dom..... eller göra 2 exponeringar och sedan fläta samman dem i efterhand...

till sist... färger o brus... det kan bli en del färgstick och vid längre exponeringar kan brus uppstå... det finns en del metoder för brusreducering - även detta hamnar i kategorin efterbehandling....

Lycka till...

Mvh
Johan
 
Hej,

Jag antar att alla i detta inlägg som har en 10D sparar bilderna som RAW? Själv fick jag min i fredags och är lyrisk över den. Men jag är lite osäker på om jag ska fortsätta spara som RAW eller köra med JPEG. Med mitt 512 Mb-kort blir det "bara" 68 bilder med RAW.

Är det någon som kör konsekvent med JPEG och exempelvis +2 i skärpa och tycker att de får bra resultat? Eller bör man kanske hålla sig till RAW?

Vh, Rikard
 
Rickard: jag avvaktar med spänning svar på din fråga. Jag har också beställt en 300d och känner mig kluven till raw-formatet. Att få in mer än dubbelt så många bilder på minneskortet lockar.
Att de redan har "rätt" färg och skärpa i kanske 95% av bilderna gör det hela än mer lockande.

Eller har jag helt fel?

(bildbyrån kräver jpeg...)
 
julgus skrev:


ibland krävs korrigering av vitbalansen.. sedan är det så att ljusa partier lätt blir utfrätta med digital kamera, en metod är att underexponera och sedan lyfta fram de mörka partierna i ett bildbehandlingsprogram i värsta fall får man antingen framkalla en raw-fil 2 ggr en exponerad efter skuggorna o en efter ljusa parter och sedan lägg aihop dom..... eller göra 2 exponeringar och sedan fläta samman dem i efterhand...


Går det ej att justera vitbalans i efterhand i jpeg?

Om det går (med kvalitetsförlust) - har du utfört praktiska test och analyserat hur mycket du tappar och vilken betydelse det får för slutprodukten?
 
Har hittils bara kört jpg och tycker att det är ok. Kanske skall testa raw för att se vad det kan tillföra mer än att man får köpa 3 ggr mer minne.
/Stefan
 
Jag blir bara lite paranoid när jag inser att RAW är überformatet och allt annat "bara" är en kompromiss. Men när jag kört ett tag kanske jag inser att jag ändå bara gör en viss typ av efterkorrigeringar hela tiden ändå. Och då finns det ju ingen större anledning att hålla på med RAW.

[off topic] Tyckte inte att USB-överföring var någon nackdel till en början, men ska man köra ner 512 Mb till datorn börjar det bli liiiiite segt...
 
Hej

raw-formatet är mycket bättre än jpg i de flesta avseenden.. 2 är väsentligen sämre... platskrävande och kräver mer tid att "framkalla"... har man jämnt belysta motiv, enkel vitbalans rel korta slutartider så är jpg helt ok...

mitt tidigare inlägg kanske tolkades som alla justeringar bara kan göras i raw.. naturligtvis inte men det finns mer utrymme i detta format att skapa de bilder som man önskar...

en fråga fö

ta en bild i RAW, ta fram 2 original, 1 exp efter de ljusa, ett efter de mörka partierna - lägg i hop i bildbehandlingsprogram.. original eller bildmontage? Det är ju inga problem att göra likaledes i ett mörkrum genom pjattning o liknande.....

Med vänlig hälsning
Johan
 
Bortse från vitbalans (kan endast justeras i raw-format?) i min efterföljande fråga!

Om jag har sparat mina filer direkt i kameran i jpeg och för över dessa till en dator. Öppnar filen i P.S. Bearbetar (beskär exempelvis). Sparar filen med samma namn.

Då antar jag att P.S. frågar efter nivå på jpeg-komprimering. Nästa steg är att justera bilden igen, exempelvis ytterligare en beskärning. Då frågar P.S INTE efter nivån på komprimeringen.

Är det endast när "ny" jpeg-bild skapas som komprimering utförs?
 
Komprimering sker varje gång man öppnar en bild i jpg-format och sparar om den i jpg-format.

Så här kommer ett litet tips i all välmening, avsett för dem som kanske inte tänkt på detta förut (ingen nämnd och ingen glömd). Om du har en bild i jpg-format från kameran så kan du spara bilden som tif eller psd i PS innan du gör något annat med den, och sedan utgå från detta ex av bilden. Givetvis så sparar man kopior av tif eller psd filen som jpg vid behov, t ex när du ska ladda upp kritikbilder på Fotosidan.

/AnnaKarin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.