Annons

Driftsäker 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Ur med kortet från kortläsaren, in med det i kameran, på med strömmen och sen.. tvärdött. Inte ett liv någonstans i displayen. Hände mig i dag, då jag upprepade en procedur jag gör flera gånger i veckan. Går så automatiskt numera så jag behöver knappt tänka på det.
Det konstiga, eller rättare sagt jobbigt oroande, var att jag bara tagit två bilder efter att ha laddat batteriet fullt någon timme tidigare.

Blev förresten överraskad även i går när batteriet plötsligt var slut, och kameran var lika livlös. Men då trodde jag att det snabba energifallet berodde på att jag bara laddat batteriet till 75 procent innan jag tog ur det ur laddaren.

Efter att ha laddat batteriet fullt ännu en gång så verkar kameran vara helt okej. Men jag frågar mig ändå hur driftsäker en 300D är. Och om jag kan tänkas ha gjort något fel.
 
Har visserligen inte kvar min 300D, men under den tid jag hade den visade den aldrig dessa tendenser. Det första jag kommer att tänka på är fel på batteriet. För mig är det troligare än fel på kameran. Även om du bara laddat till 75% ska det hålla betydligt längre. Förutsatt att du inte laddat ur den på annat vis.
 
Batterier kan tvärdö närsomhelst. Ju bättre kvalité på batteriet desto ovanligare är det, men det kan hända vilket batteri som helst. Ofta beror det på interna läckströmmar eller intern kortslutning. Det har alltså inte så mycket med kameran att göra, men för säkerhets skull kan du väl prova med ett annat batteri i kameran.
 
Detta kan låta lite löjligt - men kollade du att batteriluckan var stängd?

Det har hänt mig 2-3 gånger att luckan inte stängts ordentligt. Kameran kan fungera fint ett tag men sedan tvärdör den när luckan skakar upp en bit. Luckan öppnas då ca 0,5 mm i ena änden - trycker man ner den så klickar det till och luckan stängs ordentligt.

Första gången det hände blev jag riktigt orolig - jag vände på kameran och luckan såg stängd ut. Men det visade sig att luckan inte var helt stängd ändå.

Med tanke på din beskrivning så låter det väldigt troligt att luckan var "halvöppen" utan att du märkte det.
 
Värt att kolla...

Den enda gång som jag har drabbats av konstigheter med min 300D berodde på att batteriluckan inte var helt stängd...

Jag höll på att få hjärtslag innan jag insåg hur enkelt fel det var...:)

--jalle

martin3 skrev:
Detta kan låta lite löjligt - men kollade du att batteriluckan var stängd?

Det har hänt mig 2-3 gånger att luckan inte stängts ordentligt. Kameran kan fungera fint ett tag men sedan tvärdör den när luckan skakar upp en bit. Luckan öppnas då ca 0,5 mm i ena änden - trycker man ner den så klickar det till och luckan stängs ordentligt.

Första gången det hände blev jag riktigt orolig - jag vände på kameran och luckan såg stängd ut. Men det visade sig att luckan inte var helt stängd ändå.

Med tanke på din beskrivning så låter det väldigt troligt att luckan var "halvöppen" utan att du märkte det.
 
martin3 skrev:
Detta kan låta lite löjligt - men kollade du att batteriluckan var stängd?

Inte ett dugg löjligt. Hade problem med föregångaren, en Olympus, som jag fick ta spjärntag med tummen med på slutet för att behålla spänningen i kameran. Men med Canonen tyckte jag att var så noga med att stänga till batteriluckan ordentligt. Mjukt och fint.


Med tanke på din beskrivning så låter det väldigt troligt att luckan var "halvöppen" utan att du märkte det.

Jag utesluter ju förstås inte att du och Jalle S har rätt. Ska vara ännu mer noga i fortsättningen.
Tack för alla svar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.