Annons

Dreamweaver MX

Produkter
(logga in för att koppla)

nordenmark

Ny medlem
Hejsan!

har ett litet problem..
på min hemsida i bildgalleriet, har jag små tumnaglar man kan klicka på, så kommer dom upp i större format.
har just nu något popup liknande, som spärras av många brandväggar..
någon som vet hur man gör för att göra en länk, öppna nytt fönster utan adressfältet och så vidare..
så det ser exakt ut som på min hemsida nu..
fast att det inte spärras av brandväggar??

www.kristinanordenmark.com
är min sida nu... titta och berätta hur jag ska göra...

snälla hjälp mej!!
mvh/kristina

Jag har inte kollat din kod, men generellt gäller detta:

Det är inte brandväggar som spärrar popup-fönster utan en inställning man gör i webbläsaren.

Det som brukar spärras är popup-fönster som poppar upp när sidan visas, alltås utan att man klickar på en länk.

Det är få webbläsare som spärrar popup-fönster som öppnas när man klickar på en länk.

Om du har problem med att popup-fönstret inte visas trots att man klickar på en länk så är det nog fel koden som öppnar fönstret. Kolla andras koder och jämför med din egen.

Lycka till!

Hej Kristina! Tog en snabb-koll på din kod, med reservation för att jag varken kan DX eller javascript så har du en metatag på dina bildlänkar; onMouseDown="MM_openBrWindow... som jag så kvalificerat jag vågar gissa är pop-up problemet.

Det är ovanstående kommando som reglerar hur kommandot funkar, i plain-html så kan man t.ex. öpnna länken i samma fönster som man står i, samma frame (vem som nu använder frames längre) eller i ett nytt fönster, det intressanta hade varit att testa om alla 'öppna-nytt-fönster-kommandon' ses som en pop-up eller om MM_openBr.... gör något extra speciellt (I plain knackar man dit du vill T.E.X. som <a href="...." target="blank"> där du även har möjlighet att fördefiniera hur stor det flnstert ska vara o en massa... Ta en koll i MX eller i javascriptet "MM_openBr..." o se om du hittar något som kan tyckas reglera detta.

Hör av dej om du inte hänger med!

F.ö. håller jag fullständigt föregående talare om LightBox, de e ju så snyggt! ;issa inte tillfället att använda inna varrenda surfare världen över har toktröttmnat om ett halvår! =D

rullist

tack alla för svaren!! ska testa detta!!

kan ni kanske hjälpa mej med ett nytt problem..
någon som vet hur man inom samma ruta skriver en text utan att ramarna blir större.. ?

alltså en sån där rullist eller vad dom heter?
vet hur man gör en sån i dreamweaver...
men hur gör man bakgrunden genomskilnig och inte vit? och hur ändrar man så man så css-stilmallen på den texten i rullistrutan också?

förstår ni?

tacksam för svar!!

/Kicki

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar