Annons

dreamweaver, bygga hemsida för foto?!

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Jag sitter o sliter med att försöka bygga en hemsida där jag kan visa mina bilder på ett snyggt sätt, hela designen har jag klar för mig, men att sätta den i verk...usch! lika svårt som utmanande!

SÅ jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med!

1. bakgrund. Jag har ett foto som jag vill ha som bakgrund på alla sidor på hemsidan, jag vill att den ska täcka hela webläsaren, men inte att besökare ska behöva skrolla i den, kan jag bearbea hela bakgrunden med text och liknande i photoshop och sedan importera in den i dreamweaver och där bygga menyer och sånt?

mer frågor kommer säkert! ;)




Jättetack för all eventuell hjälp!
 
henrikgbg skrev:
1. bakgrund. Jag har ett foto som jag vill ha som bakgrund på alla sidor på hemsidan, jag vill att den ska täcka hela webläsaren, men inte att besökare ska behöva skrolla i den,
Det där går väl inte, eller också fattar jag inte hur du menar.

Olika användare har ju olika skärmupplösning och olika stora webbläsare, men en digital bild har ju en speciell storlek i pixlar. T ex om din bild är 1280x1024 så får den ju precis plats på min skärm, men inte på min pappas eftersom han har 1024x768, och på brorsans bredbildsskärm med 1920x1200 kommer den inte att täcka upp hela skärmen.
Att olika webbläsare dessutom använder olika mycket plats till verktygsfält och menyer, så att hela skärmytan inte är tillgänglig, gör ju inte saken enklare.

Bästa lösningen är att du bestämmer dig för en lämplig storlek (t ex 800x600) på din bakgrundsbild som passar din layout och sedan fylla ut resten av bakgrunden med en lämplig färg.
 
Jag skulle inte rekommendera att du har ett foto som bakgrund. Anledningen är ganska enkel: vad händer med den text du lägger framför? Kommer den att vara läslig eller kommer den att försvinna in i bakgrunden? Om du har mycket text kan du behöva retuschera bilden så texten framgår tydligt, och då tycker jag du lika gärna kan använda ett upprepande mönster.

Och, om du väljer att använda ditt foto som bakgrund, hur kommer en besökare till din sida att uppleva det, när han/hon tittar på dina övriga bilder, och det ligger ett annat foto bakom? Jag tror det finns en risk att sidan kommer att upplevas som rörig/störande.
 
hej!
Bakgrundsfotot kommer vara ett par löv som är helt i vit siluett och ligger i ena hörnet av sidan. Bilderna kommer jag lägga i separata gallerier och ska ha neutrala bakgrunder till det!

Dom enda bilderna som kommer ligga på själva sidan är ett litet "exempel galleri"

Hoppas det inte kommer störa, men misstänker att jag kommer arbeta om iden ett par gånger innan jag är helt nöjd!

men tacksam för kommentaren iaf!
 
Jag jobbar inte i dreamweaver men jag tror jag förstår hur du vill ha det och de låter som en sjyst ide.

Men om du skriver i html så kan jag hjälpa dig för där finns en kod som gör att bilden anpassar sig efter besökarens upplösningsval.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.