Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dpreviews test av Nikon 70-200/2.8 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Ops ! Där dök det framtida värdet på den gluggen som en sten......

En updaterad version lär väl komma rätt snabbt, och jag skulle deffinitivt invänta den om jag vore spekulant, den lär väl bli utrustad med VRII och Nano-coating också.

/kent

Bokeh skrev:

En updaterad version lär väl komma rätt snabbt, och jag skulle deffinitivt invänta den om jag vore spekulant, den lär väl bli utrustad med VRII och Nano-coating också.

/kent

Nja, värdet är ju orubbat för 70-200/2.8 VR som DX-glugg och än så länge har ju de flesta DX-kameror. Annars lär vi väl få se en repris på 24-70 kontra 28-70 ifråga om pris och kvalitet när den nya varianten av 70-200-zoomen kommer. Själv skulle jag gärna se omfånget 50-200 mm med en betydligt bättre närgräns på 1 m. Men det lär ju bli 70 mm som tidigare.

Bokeh skrev:

/kent

Vad man har hört så ska Nikon presentera nya gluggar i juni någon gång. Skulle inte förvåna mig om en ersättare presenteras då..

Lite trist ändå. Någon gång kommer man gå över till fullformat (må det ta 5 år, men objektiven håller ju betydligt längre än så!) och då känns det trist att Nikons sk toppmodell inte fixar biffen.

Jag tänker då iaf inte köpa en 70-200 efter jag läst detta, särskilt inte med tanke på att andrahandsvärdet kommer sjunka ...

Hur ska man bedöma bilder som duktiga, kända fotografer redan gjort med sina 70-200 på D3 efter att läst detta? De lär väl egentligen mest bara vara skräp...

En del av dessa bilder hyllades som fantastiska när D3 var ny, men det var nog innan hörnen granskades i lupp.

Jag har testat min 70-200 på det sätt som beskrivs i de här testerna, d.v.s. på 200 mm och med fokus någonstans i närheten av oändligt, och ja, jag får samma "fel" - hörnen och kanterna blir inte skarpa.

När jag återgår till att använda min 70-200 som den var tänkt att användas, och till det jag köpte den för, blir den plötsligt skarp igen - märkligt fel det där :)

jonasy skrev:
Jag tänker då iaf inte köpa en 70-200 efter jag läst detta, särskilt inte med tanke på att andrahandsvärdet kommer sjunka ...

Om du tänkt dig köpa kameraprylar som investering tror jag du tänkt fel, oavsett vad du köper ;)

Just nu finns det i och för sig två objektiv som köps och säljs något så när regelbundet, och alltid sjukt dyrt - hade man köpt något av dem nytt hade man tjänat pengar.

Dessa är 58/1.2 NOCT Nikkor och 28/1.4 AF D. NOCT:en är unik tack vare sina fantastiska egenskaper på full öppning (och den är nästan bara bra på stora bländaröppningar sägs det).. 28:an är unik för att den är hyfsat skarp, och en vidvinklig Nikon med f/1.4.

Båda säljs för groteskt mycket pengar på ebay ...

I samma ögonblick som Nikon visar en 24/1.4 eller motsvarande (med lika bra prestanda som 14-24) kommer priserna på 28/1.4 falla som en sten, så passa på att handla :)

Senast ändrad:
AFE skrev:
Om du tänkt dig köpa kameraprylar som investering tror jag du tänkt fel, oavsett vad du köper ;)

Naturligtvis inte. Men om jag köper ett såpass dyrt objektiv, vill jag inte behöva byta ut det när jag byter till ett fullformathus. För när jag har råd med ett sådant, kommer många andra också ha det, och således kommer andrahandsvärdet att sjunka mer än vad det borde göra.

Jag tror Nikon har känt till problemet ett tag, de hade ju faktiskt ingen bra kamera att testa objektivet med när det utvecklades.

Eftersom så många byter till Nikon nu pga D3 måste de ha en zoom med omfånget 70-200 som är riktigt skarp över hela bilden och som inte lider av vinjettering.

Blir säkert dyrt för Nikon att tvingas konstruera om denna optik men det måste de nog göra om de nu vill ta chansen att sno marknadsandelar från Canon.

Nikon hade en fullformatskamera när de släppte 70-200 - F5, och senare också F6.

Det är många fotografer som säljer en jäkla massa bilder plåtade med 70-200 och D3, så den är nog inte så himla usel som en del plötsligt fått för sig.

Efter att ha tagit del av den här tråden monterade jag min 70-200 och tog en promenad med den. Den var lika bra som tidigare och är fortfarande min favoritglugg. Andrahandsvärdet må sjunka men det saknar betydelse för mig. Jag kommer nog aldrig att sälja den.

StenB skrev:
Efter att ha tagit del av den här tråden monterade jag min 70-200 och tog en promenad med den. Den var lika bra som tidigare och är fortfarande min favoritglugg. Andrahandsvärdet må sjunka men det saknar betydelse för mig. Jag kommer nog aldrig att sälja den.

Har du en D3? Enligt din profil har du en D300. Ingen har någonsin ifrågasatt prestandan på DX-kameror.

Återkom gärna när du testat den på en D3! Det som talar för 70-200 är att jag faktiskt inte sett någon klaga på bildkvaliteten med D3.

StenB skrev:
Ja men, vad är du för en fotograf. Du skall ju titta på bildernas hörn och kanter ju, i 1000% förstoring. Då ser du hur kass den egentligen är. Sedan kan du skicka den till mig, jag kan destruera den åt dig mot en smärre avgift (så ingen tar skada av den usla bildkvalitén).

Tack för erbjudandet. Jag ska fundera på det.
Sen har jag aldrig påstått att jag är någon bra fotograf. Det var gluggen jag tyckte var bra.

Skönt att det finns dstans till alla tester i alla fall :)

Undrar hur 80-400 VR som i mitt tycke är en riktigt bra lins på DX är på en D3? Den lär ju inte vara lika fin optiskt som 70-200.

Det lustiga är ju att dessa gluggar togs fram under "filmåldern", men då hade man inte samma möjlighteter att detaljstudera bilderna i full storlek på sin megaskarpa datorskärm.

Jag tror det kommer visa sig när dpreview testar vidare andra tillverkares 70-200 att Nikons glugg är den bästa.

mvh

Fredrik

-big kahuna- skrev:

Jag tror det kommer visa sig när dpreview testar vidare andra tillverkares 70-200 att Nikons glugg är den bästa.

Jag letade fram tidningen Fotos test av den gluggen från 2003 där den får omdömet Toppklass, med kommentaren att det är en av de skarpaste telezoomar de testat.

Intressant med dpreview-testet är att när man bläddrar igenom deras testbilder med den på D3 så slås man inte av problemen. Jag tror det ligger väldigt mycket i din kommentar om att man numera bedömer skärpa med en 100% crop av hörnet.

Nog för att det händer, men det är inte ofta man har kravet på att det yttersta hörnet ska vara knivskarpt. Kommer man bara in i höjd med kortsidorna på bilden och bländar ner ett halvt till ett steg ligger skärpan nära mätgränsen enligt testet. (Utanför det pekar MTF-kurvan rakt ner nästan.) Så för praktiskt fotografi verkar det enligt dpreviews test fortfarande vara ett riktigt skrapt objektiv.

-big kahuna- skrev:Jag tror det kommer visa sig när dpreview testar vidare andra tillverkares 70-200 att Nikons glugg är den bästa.

mvh

Fredrik

Nope !

Canons 70-200 åker i åttor runt Nikon gluggen på fullformat enligt DP's test :)

/kent

Och Nikons 70-200 åker i åttor runt Canons dito när det kommer till `DX´ formatet.

Om en ny glugg får bättre kantskärpa på FX men inga större förändringar på DX tror inte jag att priset kommer påverkas så dramatiskt.

Sänk däremot närgränsen till en meter och gör den lite mindre flarebenägen så kommer det hända saker.

Själv tillhör jag den ganska stora skara som inte vill förlora brännvidd genom att gå från DX till FX så vi är ganska många som kan hålla efterfrågan på DX-optik uppe

Tror på fortsatt utveckling av DX formatet med lägre brus, bättre AF, etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar