FotoZ
Aktiv medlem
Ja, där är pentax bättre, fortfarande väldigt liten fokusring dock.
Den verkar mindre än den är därför att den räfflade ytan endast upptar hälften av fokusringens storlek, men den verkliga storleken är dubbel än man kan tro.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, där är pentax bättre, fortfarande väldigt liten fokusring dock.
Den verkar mindre än den är därför att den räfflade ytan endast upptar hälften av fokusringens storlek, men den verkliga storleken är dubbel än man kan tro.
Ett 5000:- objektiv kan knappast räknas som kitobjektiv heller.
Aha, då var det andra grejer Då ser det ju betydligt bättre ut, då förstår jag vad du menar.
Visst, det finns kit med L-objektiv oxå, om vi ska räkna så, som har utmärkta fokusringar:Där tar du fel, eftersom just det objektivet säljs i kit med kameror, där man får en avsevärd rabatt på objektivpriset om man köper det ihop med kameran. Det är detta som kit är. Pentax har flera kitobjektiv.
Visst, det finns kit med L-objektiv oxå, om vi ska räkna så, som har utmärkta fokusringar:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF24105L
Det finns ingen möjlighet i världen att ett objektiv för 5000:- kan räknas som instegsobjektiv, lika lite som ett objektiv för 10 000:- Du kastar sten i glashus.
Nej och L-objektivet kostar inte 10 000:- när du köper det tillsammans med kamerahuset..(utan runt 5000 Så jag missade ingenting.Men det objektivet kostar inte 5 000 kr när du köper det ihop med kameran!
Det finns ingen möjlighet i världen att ett objektiv för 5000:- kan räknas som instegsobjektiv, lika lite som ett objektiv för 10 000:- Du kastar sten i glashus.
Nej och L-objektivet kostar inte 10 000:- när du köper det tillsammans med kamerahuset..(utan runt 5000 Så jag missade ingenting.
Aaahh... är det så det är... LMAO :-DDu har uppenbarligen missat att Pentax inte längre är Pentax. Pentax som företag upphörde att existera den 1 april detta år. Idag är Pentax ett varumärke som ägs av Hoya. Så det är inte Pentax som byggt DA-L med plastbajonett (eftersom Pentax som företag inte finns längre), utan det är Hoya. Uppenbarligen har Hoya en annan produktfilosofi än Pentax hade när de var sig själva.
För en mycket stor del av instegssegmentet har plast, eller inte plast, ingen som helst betydelse. Varför skulle inte den kvalitetsaspekten kunna vara segmenterad, när precis alla andra aspekter på byggkvlitet i hus och optik är det?Plastbajonett suger, precis som stativgänga i plast. Ett företag borde ha mer stolthet än så.
Svaret är ju fullständigt given, för att gängor slits på ett helt annat sätt än vad övriga grejer gör.För en mycket stor del av instegssegmentet har plast, eller inte plast, ingen som helst betydelse. Varför skulle inte den kvalitetsaspekten kunna vara segmenterad, när precis alla andra aspekter på byggkvlitet i hus och optik är det?
Jag blev inte ett dyft klokare av det där inlägget..Hade jag gett ett enklare objektiv till dig, där plastbajonetten var belagd med en tunn metallyta -- och du sedan använde det som den typiske kunden i instegssegmentet gör -- så hade du förmodligen aldrig märkt av vare sig bu eller bä.
Så svårt var det väl inte? Om du *inte visste* att det var plast under det där tunna metallhöljet, så hade du (om du använt objektivet som en typisk instegskund) förmodligen inte upplevt ett enda problem med den plastbajonett du lurats tro var en i metall.Jag blev inte ett dyft klokare av det där inlägget..
Så svårt var det väl inte? Om du *inte visste* att det var plast under det där tunna metallhöljet, så hade du (om du använt objektivet som en typisk instegskund) förmodligen inte upplevt ett enda problem med den plastbajonett du lurats tro var en i metall.