Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Den bild Du fick var den som jag återställt och tycker är acceptabel. Tyvärr sparade jag ingen kopia på inställningarna när bilden blev förskräcklig. Man kan ju undra vad det var. Ska jobba mer med bilden och försöka lista ut vad som hände. Återkommer i ärendet när jag får tid att leka lite till med bilden. Har inte samma problem med andra bilder.Okej, då har jag testat med DPP 3.11.26.
Jag exporterade bilden direkt från rawfilen med skärpeinställningar så som du haft dem: 8.8.3.
Detta genererade en bra bild i JPG i storlek 2250 x 1500. Jag testade även att dra ut en JPG med dina inställningar till 1024 x 683. Något mjukare skärpa än när jag tittar på rawfilen.
Därefter testade jag även att sätta uppskärpningen på 0, exportera till TIFF 1024 x 683 för att därefter skärpa TIFF-filen i DPP och exportera till JPG vilket gav bäst resultat. Ingen av gångerna fick jag så pass överskärpning som du visar i ditt exempel.
Testade även med skärpeinställning 10.10.0. vilket är riktigt kraftig uppskärpning och exporterade därefter till 1024 x 683 JPG. Kom inte ens i närheten av sådan sönderskärpning som din första exempelbild visar.
Tack för att Du tog Dig tid att studera problemet.