Annons

Dpi och pixlar??

Produkter
(logga in för att koppla)

mago

Aktiv medlem
Hej alla,

Har några små funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

Det är nämligen som så att jag i helgen tog några bilder med min 10D (i RAW). Dessa bilder ska nu gå i tryck. Tryckeriet som ska göra detta har sagt att de vill ha bilderna i 300 dpi. Hur ska jag lösa detta? Går det bra att skicka in bilderna i TIF format efter jag sparat dem på disk, eller måste man trixa till det på något sätt först?

Undrar även om man borde känna till tryckeriets färgprofil eller kan man köra med AdobeRGB?

För att krångla till det lite ytterligare är det funderingar på att använda bilderna till en kalender. Då ska bilderna in i ett layout program typ Pagemaker, Indesign eller något liknande. Är det något speciellt man behöver veta för detta?

Hoppas det finns någon/några som kan hjälpa mig lite på traven. Sett att det tidigare i forumet stått lite om dpi men är väl lite för trött för att greppa sammanhanget.. =^)

/mago
 
dpi= punkter per tum..man vill väl ha en pixel per punkt (samma ppi som dpi) så hur många pixlar det krävs beror ju på vilken storlek på bilden det ska vara...vilken storlek är det frågan om?
 
Då är det bara till att interpolera upp bilden till rätt antal pixlar, 30X20 cm blir exempelvis 3543x2362 pixlar...då blir det 300ppi..vilken ger en pixel per punkt vid tryck med 300 dpi.
 
Senast ändrad:
Följande steg bör man gå igenom innan en bild går i tryck.

Om du vill beskära bilden kan du börja med det först.

Under Bild/Ställ in
Kolla nivåerna på histogrammet så att pixlarna fördelar sig över hela skalan, sätt vitpunkten, justera kontrasten och kontroller att du är nöjd med färgmättnaden. Allt detta gör du medan du ligger i 16 bitars färgdjup.



Bild/Läge
När detta är klart bör du konvertera till 8 bitars färgdjup (förutsatt att du inte ska interpoliera upp bilden till större format än orginalet, för då bör du göra det först av allt.)

Om bilden ska monteras i layoutprogram tycker inte jag att du bör interpoliera ned den för storleken justerar man enkelt i layoutprogrammet. Kolla bara att bildens tekniska kvalitet räcker till.

Under Bild/storlek
Kryssa ur rutan längst ned Ändra bildupplösning. Då ska Bredd/Höjd under pixeldimensioner släckas.

Nu kan du skriva i värdet 300 i rutan Upplösning, utan att du förlorar kvalitet på bilden. Kolla nu om storleken som bilden har är lika stor eller större än den färdiga bilden ska vara. Om den är det är det ok.

Om du absolut måste storlekspassa bilden,så säg till så kan vi gå igenom det för det är viktigtatt det görs på rätt sätt.

Att byta färgrymd tycker jag att tryeriet själva bör göra, dvs du levererar bilden i RGB och de använder sin cmyk-profil för konvertering. Att överföra den till dig är lite överkurs för enstaka bilder.

Om de inte har någon profil och du måste cmyka bilderna själv bör du ta reda på vilket papper de ska använda och så bör de rekommendera vilken intällning du ska använda för konverteringen.

Tänk också på att en ljus bild alltid är lättare att trycka och få bra än en bild med mycket mörka partier. Om det är en low key-bild är det viktigt att cmykningen görs så att den totala färgmängden som pappret tål inte överskrids. Men detta bör tryckeriet alltså kunna ställa...


En kort vägledning som jag hoppas blir till hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.