Annons

dpi 10D-30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att en bildbyrå vill ha bilderna i 300ppi/tum är enklare för slutkunden. Dvs det fysiska måttet på bilden och 300ppi är en standard som medger att kunden kan trycka bilden med hög kvalitet på blankt papper och i 150linjer.

Misstag med bilden blir mindre, dvs om bilden skulle räknas ner eftersom ppi talet per tum är givet 300ppi/tum.

Det är därmed en vedertagen regel att lämna bilder i 300ppi vilket förenklar handhavandet.

Sedan kan kunden/användaren utifrån sina egna önskemål räkna om bilden till ett annat ppi tal för deras tryck eller utskrift. En dagstidning behöver inte ha mer än ca 180ppi/tum och för tryck av bilder.
Vissa tryck/trycksaker behöver högre ppi tal än 300ppi/tum för att uppnå bästa tryck och återgivning

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
...Det är därmed en vedertagen regel att lämna bilder i 300ppi vilket förenklar handhavandet...

Vad kan vara enklare än att be om en bild som har minst ett visst antal pixlar?
Uppenbart ställer dpi-värdet till strul för en del fotografer - och eftersom en bildbyrå på ett par minuter enkelt ändrar det värdet så anser jag att det är totalt ointressant.

EDIT: stavning
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
...300ppi är en standard som medger att kunden kan trycka bilden med hög kvalitet på blankt papper och i 150linjer...

Kunden får exakt samma kvalitet på en bild som har lika många pixlar men tex 50ppi.
Under förutsättning att kunden har grundläggande kunskaper i bildbehandling.
 
Kanske just för att okunskap finns bla hos fotografer samt att regeln finns sedan gammalt, dvs när tryckaren hade hand om bilden från orginal till tryck var det bekvämt att ha ett givet ppi tal per tum.

Mikael
 
Nej
Jag är med i två bildbanker.
Det är mer vedertaget att tala om en bilds fysiska storlek i cm och att bilden skall hålla för ett visst ppi.

Antalet faktiska pixlar är det som bestämmer bildfilens storlek, men att säga till någon vill du ha bilden i 3660 x 2450 pixlar är inte lika gångbart, vedertaget. Jag säger fortfarande att min bil har 260HK och inte Kw

Mikael
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla sidor så detta kan vara sagt någonstans tidigare... tag det då som nyttig repetition.

Som jag har lärt mig så sägs fotokvalitet ligga på 300 DPI. (dots per inch, men det är egentligen PPI = pixels per inch) Detta är ett mått på hur tätt pixlarna sitter och därför ett mått på kvaliteten på bilden. Ju tätare pixlar ju bättre kvalitet. Varför full fotokvalitet ligger på 300 DPI är för att där går gränser för vad det mänskliga ögat kan uppfatta, tätare pixlar än så uppfattar inte människan som "bättre"

I datorn finns standardupplösningen 72 DPI!! En skärm levererar inga 300 DPI! Min skärm är 12 x 15 tum och har upplösningen 1280 x1024 (dvs ca 85 DPI)

SVAR:
JAG TROR ATT 30D ÄR ANPASSAD TILL DATAVISNING AV BILDERNA DÄRAV 72 DPI. ÄVEN 20D GER 72 DPI.
 
Jag har nu läst "miperts" artikel om dpi,ipi och ppi och har nu fått en hel del förklaringar i ämnet.Mycket bra artikel....rekommenderas.
 
Alltså borde man kunna ändra sina bilder som läggs på hemsida till en låg dpi(ppi) för att den som vill skriva ut skall få sämre kvalitet,om personen inte vet hur man ändrar själv....inte till någon större nytta men då ser det bra ut på datan och blir"skit" när någon försöker skriva ut och måste jobba lite med bilden....rent hypotetiskt alltså
 
The Champ skrev:
Alltså borde man kunna ändra sina bilder som läggs på hemsida till en låg dpi(ppi) för att den som vill skriva ut skall få sämre kvalitet,om personen inte vet hur man ändrar själv....inte till någon större nytta men då ser det bra ut på datan och blir"skit" när någon försöker skriva ut och måste jobba lite med bilden....rent hypotetiskt alltså
He he... JA!
Ändra bildupplösningen till 5 dpi, så ska du får se på pixelerade bilder! ;-)
Men vet man hur man snor en bild från fotosidan vet man nog också hur man ändrar bildupplösning.

/Pontus
 
Pongu skrev:
He he... JA!
Ändra bildupplösningen till 5 dpi, så ska du får se på pixelerade bilder! ;-)
Men vet man hur man snor en bild från fotosidan vet man nog också hur man ändrar bildupplösning.

/Pontus
jovisst men det blir lite kul när personen slösar bläck på flera utskrifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.