Annons

DP Review recenserar Sony Alpha 100

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Det där med "tog bilden snabbare" låter som nys, ingen modern DSLR har en fördröjning som man märker av efter att AF hittat rätt & bilden tas, däremot så går sådant att mäta.

//Larsa


Instämmer. När jag testade Sonyn var det som väntat ingen fördröjning alls där.
 
Mr.Berg skrev:
Jag var inne på vår lokala Expertbutik häromdagen och diskuterade A100 vs 350d (som säljaren själv hade). Han hade varit på någon visnaing av A100 och tyckte att 350D:
-hade snabbare autofokus.
-"tog bilden snabbare", vad han nu menade med det....
-skrev snabbare till minneskortet.
-hade bättre färger.

Har han några belägg för dessa komentarer? Jag har för mig att jag såg någon test, kan varit på DP Review, att A100 skrev bilderna till minnes kortet betydligt snabbare än 350D, men jag kan ju ha fel.

"tog bilden snabbare" hm låter suspekt, men eftersom A100 fokuserar så fort man sätter ögat mot den så är det tvärt om! A100 har mycket snabb respons. AF beror ju sedan på objektivet!

DPs test visade väl att A100 var en av de snabbare kamerorna när det kommer till IO mot minneskorten.

"Bättre färger" Ja bedöm själv! finns månag bilder tagna med A100 på nätet nu!

Själv tycker jag A100 har hög HIFI (High fidelity) om man nu kan applicera det på kameror?
Dvs hög naturtrogenhet ... Dvs "korerkta" färger..

jämför mot tex 5D/7D som har lite högre färgmättnat, ser ofta lite "bättre" ut , starkare effekt ... men då kan man använda vivid som inställning i A100 ...
 
ondjultomte skrev:
Det vore intressantare med ett test mot D80, Canons nya, den nya pentax osv .. :)

Instämmer. Sony A100 är ju en av de första modellerna i "den nya generationen instegsmodeller" tillsammans med Nikon D80 och de nya Pentax-modellerna. Canon replikerar säkert snart de också. Det vore väl konstigt om dessa nya modeller inte vore betydligt vasssare åtminstone i en del avseenden än de modeller som i en del fall har nära 2 år på nacken. 2 år är ju "ljusår" i en del sammanhang.

Det verkar ju som om 10 Mp är den nya minsta gemensamma nämnaren för instegsmodellerna av den nya generationen men sen gliser det isär. Bildstabilisering i kamerahusen kommer i flera tillverkares kameror. Olika varianter av anti-dustfunktioner och andra smarta elektroniska bildprocessfunktioner kommer vi nog få se mer av i en del av de kameror som saknar bildstabilisering i själva kamerahusen. Verkar ju vara en del sånt nytt i Nikon D80 t.ex. Det blir en intressant höst. De som ska köpa nytt är bara att gratulera.

Vad man än väljer så är det ju fantastiskt fina kameror som man har att välja mellan :). Själv kommer jag passa. Jag väntar nog tills Sony släpper sitt nästa alster och knäpper vidare med min 7D, den håller bra ett bra tag till.
 
Sony A100 med kitobjektiv kanske. Kitet levereras ju i en speciell låda för både kameran och objektivet så det är därför kitet ibland finns i lager medan kamerahuset och objektivet kan vara slut som separata komponenter.
 
Nu har tidningen FOTO nr 9/2006 också recenserat kameran. Den fick omdömet "mycket prisvärd". Man ansåg att den hade högt färgbrus på ISO 800 och 1600.
 
I tidningen visas ett jämförande bildutsnitt, taget med en A100 och en D200. Sonyn har MYCKET mer brus.
 
DPreview's brustester visar också att Sonyn har mer färgbrus än D200 även om den också har mindre luminansbrus (jämför ISO1600 på Sonyn med ISO2000 på D200an eftersom DPreviews ISO test visar att Sonyn är 20% känsligare). Jag gissar dock att D200 har mycket bättre brusreducering i JPG än Sony.

Sony gjorde verkligen bort sig genom att inte implementera kraftigare brusreducering i JPG och kanske även genom att låta kameran exponera konservativt, båda faktorer som lett till att snabba recensenter genererat mer initialt buzz om brus än vad som kanske varit motiverat. Folk som kräver den där ytterligt maximala detaljskärpan kör väl ändå RAW och då spelar det inte så stor roll om brusreduceringen i JPG gyttjar till detaljerna lite (i alla fall så länge de håller sig i nivå med 10 Mp konkurrenterna).

Nikon har insett hur oproportionerligt stor uppmärksamhet såna här konfigurationsproblem kan få, och allt snack om det obetydliga moiré-problemet på Nikon D70 är kanske anledningen till att de tog till ett så kraftigt AA-filter på D200an att kameran får sämre skärpevärden än t.ex. A100.
 
Senast ändrad:
Svårt att utnyttja upplösningen

Om 18-70 kitobjektivet är "soft" på KM 5D, hur mycket mer soft är det då inte på 10 Mpixel?

Jag tror det är mycket svårt att se skillnad på 6MP (uppskalat till 10MP i photoshop) och äkta 10MP om man inte har ett nerbländat kvalitetsobjektiv.

Med ett 50 mm på stativ och bländare 8 är det säkert en höjdare med Sonyn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.