Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Downgrading av systemet - vansinne?

Produkter
(logga in för att koppla)

QuickFlash

Aktiv medlem
Efter att jag fått min E-510 med kitlinserna 14-42 och 40-150 stulet, köpte jag i höstas en E-520 med 12-60mm och 70-300mm. Dock kom jag att sakna kitlinsernas litenhet och låga vikt - det var ju därför jag en gång i tiden bestämde mig för Olympus E-510. Funderar nu på att "Downgrada" mig, d.v.s sälja 12-60 och skaffa 14-42 och 40-150 igen. Behåller nog 70-300 för riktiga teletilfällen.

Efter att ha läst på detta forum om alla som lovprisar 12-60 och vilken kick det varit när det uppgraderat till denna, känns det dock som om jag missat något... Visst, 12-60 har ett trevligt zoomomfång och tar bra bilder, men jag var rätt nöjd med resultatet från 14-42 också.

Det är sällan jag går ut med kameran bara för att fota. Oftast tar jag med mig kameran när jag gör något annat och fångar de fototillfällen som ges. Det är då jag tycker att 12-60 objektivet känns som en jobbig tyngd kring halsen. Kan ju säga att jag kommer vara en het spekulant på det nya m43 systemet när det kommer.

Men kanske är det någon som kan tala mig tillrätta? Eller är det någon som känner igen sig?
 
12-60 känns bra mycket vidare i användningsområde. Mer vidvinkel (12mm älskar jag), mer tele, ljusstarkare och en fantastiskt kort närgräns gör att det fungerar för landskap, blommor, insekter, stadsfoto, fest m m m m.
Upplevde inte alls 14-42 så. Litet och lätt är ju kanon men då blir 14-42 ändå slaget av min Fujifilm F100fd just nu och senare kanske micro 4/3 som du säger...
 
Nu har ju inte jag Olympus men min tanke går nog bra att applicera på vilket system som helst.

Jag tycker att du ska följa din instinkt. Vi som inte förtjänar vårt uppehälle på foto kan ju vara lite friare och fota bara för att det är kul. Tycker du då inte att det är kul att bära på större och tyngre så ska du ju inte göra det heller.

Hur som så kanske en beggad kitlins inte kostar några större summor så du skulle ju kunna köpa en för att utvärdera.

M
 
Efter att jag fått min E-510 med kitlinserna 14-42 och 40-150 stulet, köpte jag i höstas en E-520 med 12-60mm och 70-300mm. Dock kom jag att sakna kitlinsernas litenhet och låga vikt - det var ju därför jag en gång i tiden bestämde mig för Olympus E-510. Funderar nu på att "Downgrada" mig, d.v.s sälja 12-60 och skaffa 14-42 och 40-150 igen. Behåller nog 70-300 för riktiga teletilfällen.

Efter att ha läst på detta forum om alla som lovprisar 12-60 och vilken kick det varit när det uppgraderat till denna, känns det dock som om jag missat något... Visst, 12-60 har ett trevligt zoomomfång och tar bra bilder, men jag var rätt nöjd med resultatet från 14-42 också.

Det är sällan jag går ut med kameran bara för att fota. Oftast tar jag med mig kameran när jag gör något annat och fångar de fototillfällen som ges. Det är då jag tycker att 12-60 objektivet känns som en jobbig tyngd kring halsen. Kan ju säga att jag kommer vara en het spekulant på det nya m43 systemet när det kommer.

Men kanske är det någon som kan tala mig tillrätta? Eller är det någon som känner igen sig?


Hejsan!
Tänker absolut inte tala dig tillrätta då du har den sunda inställningen " var rätt nöjd med....". Varför lägga ut slantar på prestanda man ändå inte behöver eller har behov av? Jag använder inte själv 12-42 men har förstått av omdömen/tester att det är ett väldigt bra kit-objektiv. Vem har sagt att det absolut bästa objektivet (eller kameran) är just det bästa för mig eller någon annan. Jag är fullt tillfreds med mitt eget 14-54 optiskt sett men anser det vara något tungt och klumpigt. Att jag inte byter till en lättare och mindre kit är att jag värdesätter väderskyddet i objektivet. Av samma anledning, dvs väderskydd, skulle jag tänka mig att byta upp mig från min E330 till en E3, absolut inte pga av bättre prestanda i övrigt då jag anser att min gamla E330 räcker till och blir över för mina behov. Att jag tvekar till bytet är snarare priset/vikt/storlek som är till E3;ans nackdel.
Så om du inte har behov av de extra mm, väderskyddet och känner att 12-60 är för tungt och klumpigt ser jag ingen som helst anledning varför du inte skall byta tillbaks till det smäckrare 12-42. Den ev. sämre optiska prestandan ser jag mer som hypotetisk skillnad. Vi betraktar väl bilder och inte pixelräkning?
MVH//Leif
 
Tycker det låter rätt sunt att kunna hålla sig mer "sämre" grejer helt enkelt för att man trivs bättre med dem.
Man har ju själv shoppat grejer som är helt magiskt överhypade och som i mitt tycke visat sig vara totalt skräp.
Du gör helt rätt, även om du kallar det en downgrade så är det väl en upgrade för själen när det känns rätt att använda dem.
 
sakna kitlinsernas litenhet och låga vikt


Det viktigaste är att du satsar på de fotoprylar du själv känner dig "mest nöjd" med.

Jag tycker att kitlinserna 14-42 och 40-150 duger bra i många situationer.

Å andra sidan har jag inte testat 12-60.
Antar 14-42 och 12-60 är antingen eller, antingen har man det ena eller det andra, för de har väl många likheter så de kanske inte kompletterar varandra.


Ett tips är Zuiko 50/2,0 att använda som komplement.
Den har ju ett annat användningsområde som kan komplettera kitlinserna 14-42 och 40-150.
http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-50m.html


MVH
-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.