Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dom olika objekten

Produkter
(logga in för att koppla)

mattaljano

Medlem
dom olika objektiven

vad fotar man med de olika objektiven?
vad e skillnaden på t ex ett 100-300 mot ett 28-300 eller ännu mindre?

jag har ett 18-55 som föjde med min canon 350d
jag vill ha ett som jag kan ha all-around.

jag vill kunna zooma bra mycket men ändå vara sjukt nära..
ni förstår säkert.
hjälp mig
 
Senast ändrad:
problemet med att göra det objektiv du och många andra önskar är att det är svårt att få med följande faktorer i ett och samma objektiv

*ej för liten bländaröppning
*ej för hög vikt
*Stort zoom omfång
*ett pris som någon har lust att betala
*tillräckligt bra optiska prestanda.

så har man obegränsat med pengar ex och inte bryr sig om storlek eller vikt så kan man nog få det objektiv du eftersöker.

det billigare alternativet är att man har 2 kanske 3 olika gluggar att byta mellan.

själv kör jag 24-70 + 70-200 och en fast 85mm, en kombination som funkar för mitt fotande.. fast en macro står med på önskelistan ...
 
Ursäkta den något elaka kommentaren, men vad är det för fel på att gå till biblioteket och låna några grundläggande fotoböcker?
Inte bara riktat till trådstartaren utan till alla som söker svar som finns i alla fotoböcker.
Jag lovar att ni lär er massor genom att läsa några böcker :)
 
mattaljano skrev:
men vad e skillnaden på 24-70 mot mitt 18-55?

brännviddsmässigt ger det ungefär samma effekt på din kamera som på min. jag har i mitt fall oxå prioriterat ljusstyrka och bildkvalitet. som i sin tur ger ett högre pris. Har inte prioriterat det högre priset men det var något man fick på köpet.

Större bländar öppning ger större flexibilitet med att jobba med kortare skärpedjup och i mörkare förhållanden utan att behöva använda blixt.
 
Re: dom olika objektiven

mattaljano skrev:
vad fotar man med de olika objektiven?

vad e skillnaden på t ex ett 100-300 mot ett 28-300 eller ännu mindre?

jag har ett 18-55 som föjde med min canon 350d
jag vill ha ett som jag kan ha all-around.


jag vill kunna zooma bra mycket men ändå vara sjukt nära..

ni förstår säkert.
hjälp mig


Det finns ingen begränsning VAD man ska fotografera med ett specifikt objektiv.
Du kan med fördel fotografera blommor,insekter, svampar m.m. med ett 300 mm teleobjektiv lika gärna som med ett 24 mm och en 2 x teleconverter.

Jag vill slå bort "all-round" beteckningen även om jag vet vad som åsyftas. Dom flesta brännvidder kan passa till "all-round".Tycker det passar bättre med vidvinkel,normal och telezoom istället.

Det blir en fråga om kompromisser i kvalite om du ska trycka in hur mycket som helst i ett "all-round"..

Hört talas om ben och fötter och dess utsökta funktioner ? ;)
Mvh/Gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.