Annons

Dom använder MIN bild i reklamsyfte utan min tillåtelse?!?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Då kan det alltså bli konstigt om jag hävdar att jag har tillåtelse men modellen hävdar det motsatta och det finns inget skriftliga belägg samt att facerape är vanligt.
Dessutom när man laddar upp bilder så behöver man inte bekräfta sin inloggninslösenord för att bekräfta de rättigheter man ger med bilderna.

Läste för några månader sedan en intervju med en facebook representant som säger likadant att man ger dom ganska fria händer med bilderna så länge bilderna finns tillgänglig i den personens bildbank. När man plockar bort bilden upphör rättigheterna som fb haft. Låter konstigt, men isåfall handlar det om hyperlänkar från fb som de "sålt" vidare.

Tror inte det är ett problem i verkligheten.

/Stefan

Det är mycket som kan bli konstigt på det viset. Om du har din mobil liggandes och någon skickar olämpliga email från den kan det säkert bli minst lika konstigt.

/Karl
 
Fakturera först, fråga sen. Enkelt fall. Det måste ju börja straffa sig nån gång att sno bilder, om alla fotografer bra nöjer sig med att stulna bilder tas bort då kan de ju bara fortsätta stjäla bilder utan konsekvenser. F A K T U R E R A - och gör det rejält.
 
Fakturera först, fråga sen. Enkelt fall. Det måste ju börja straffa sig nån gång att sno bilder, om alla fotografer bra nöjer sig med att stulna bilder tas bort då kan de ju bara fortsätta stjäla bilder utan konsekvenser. F A K T U R E R A - och gör det rejält.

Det är ju som att ge bort något och sedan kräva betalt för det. Känns ganska oseriöst.

Den enda som kan ha brytit mot något avtal är modellen i detta fallet och jag hade i det fallet sagt till och bett modellen att åtminstonde ändra sina facebookinställningar.

/Karl
 
Oavsett vad så är fb en av de absolut bästa sätt att nå ut till folk i reklamsyfte så för mig bryr jag mig inte om de använder mina bilder. Dessutom betalar man ju inget för att nå ut till folk som delar samma intresse/åldersgrupp.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag har INTE lagt ut bilden på facebook, har ingen aning om hon har gjort det. Vi hade ett avtal också att hon ALLTID skulle skriva "Foto Emmy Wahnberg" när bilderna las ut offentligt. Det här har alltså INGET med facebook att göra, och ändå sitter bilden där som annons!

Och som någon skrev så står det i avtalet att facebook INTE har äganderätt till våra bilder. Men det spelar ingen roll för jag har inte lagt ut den på min profil! Och om nu detta var fallet, så är det inte FB som har gjort annonsen, utan företaget som också publicerat bilden på sin hemsida.

Har kontaktat både en reklambyrå och en fotograf och frågat vad som gäller och tydligen har jag rätt till betalning för att bilden ligger uppe som reklam post. Och det är absolut olagligt att använda sig av någon annans bild i en reklam utan dess tillåtelse. Jag kommer absolut kontakta dem på måndag och be dem ta bort den eller betala mig för bilden, vägrar dem båda så tänker jag anmäla det, vad nu det hjälper i sverige men försöka går ju alltid :)

Tack för era svar :)

Varför Wahnberg när du heter Wahnlund enligt ditt nya konto här på fotosidan? Verkar skumt, man skriver väl inte sitt eget namn fel av misstag?
 
Jag har valt att inte lägga ut mitt namn här för att kunna vara någorlunda anonym när jag diskuterar :p Just sayin.

Oavsett om den är på facebook eller inte så säger jag detta igen, det är INTE facebook som har gjort annonsen så jag anser inte att det är rätt att ta min bild. Det är som att jag skulle ha en bild på min hemsida och fritidsresor bestämmer sig för att ta min bild till en av sina annonser, det är väl inte heller rätt?

Ni får det att låta som att bara för att folk lägger ut bilder på facebook så har företagen rätt att sälja dem som annonser, och så är ju inte fallet. Man får ju ta bilder för privat bruk men att visa dem offentligt i reklam syfte kan bara inte vara lagligt. Jag har som sagt pratat med både en reklambyrå och en fotograf som fotar åt samma reklambyrå och båda hävdar att det inte är rätt någonstans att ta någons bilder och använda i reklamsyfte.

Vi säger att FACEBOOK skulle annonsera sig själva, så kan dem antagligen använda våra bilder för det ja, eftersom vi själva valt att gå med i facebook och valt att lägga ut bilder på oss eller våra vänner på facebook. Har jag fel? Anyways... Jag kommer ändå be dem ta bort den eller betala mig.
 
Jag har valt att inte lägga ut mitt namn här för att kunna vara någorlunda anonym när jag diskuterar :p Just sayin.

Oavsett om den är på facebook eller inte så säger jag detta igen, det är INTE facebook som har gjort annonsen så jag anser inte att det är rätt att ta min bild. Det är som att jag skulle ha en bild på min hemsida och fritidsresor bestämmer sig för att ta min bild till en av sina annonser, det är väl inte heller rätt?

Ni får det att låta som att bara för att folk lägger ut bilder på facebook så har företagen rätt att sälja dem som annonser, och så är ju inte fallet. Man får ju ta bilder för privat bruk men att visa dem offentligt i reklam syfte kan bara inte vara lagligt. Jag har som sagt pratat med både en reklambyrå och en fotograf som fotar åt samma reklambyrå och båda hävdar att det inte är rätt någonstans att ta någons bilder och använda i reklamsyfte.

Vi säger att FACEBOOK skulle annonsera sig själva, så kan dem antagligen använda våra bilder för det ja, eftersom vi själva valt att gå med i facebook och valt att lägga ut bilder på oss eller våra vänner på facebook. Har jag fel? Anyways... Jag kommer ändå be dem ta bort den eller betala mig.

Konstigt att inte våga diskutera i sitt riktiga namn. Du har alltså åsikter du inte kan stå för?

Vad i detta är det du inte förstår?
du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda

För mig betyder det att dom kan ge den vidare till vem dom vill i vilket syfte som helst.

Facebook är ingen välgörenhetsorganisation, dom är ett börsnoterat företag som gör allt dom kan för att tjäna pengar och anledningen till att vi slipper betala för att använda tjänsten är att informationen vi matar in där är guld värd för deras sponsorer. Dvs det är vi som är råvaran för Facebook. Kan man inte leva med det skall man inte använda Facebook.

/Karl
 
Oavsett vad så är fb en av de absolut bästa sätt att nå ut till folk i reklamsyfte så för mig bryr jag mig inte om de använder mina bilder. Dessutom betalar man ju inget för att nå ut till folk som delar samma intresse/åldersgrupp.



/Stefan R. Nilsson

Givetvis är det så, jag är också en flitig facebookanvändare.

Problemet är att dom flesta inte riktigt har koll på alla licensavtal vilket givetvis är selberschuld (som man säger där jag bor, vilket är en substantivisering av "skyll dig själv") men i alla fall.

/Karl
 
"På Fotosidan är vi inte anonyma inför varandra, så du måste ange ditt rätta för- och efternamn. Men det visas aldrig för oinloggade och sökmotorer (tex Google), bara andra inloggade kan se det."


Svårt det där med avtal, hujedamig om man ska vara tvungen att läsa allting...
 
Hm det är väl inte det att jag inte kan stå för mina åsikter utan snarare har personer i min omgivning som försöker ta sig in i mitt privatliv, nu vart jag ändå tvungen att ändra för att jag var dum att säga det här. Men men, känner lite att jag har fått svar på det jag ville veta :)
 
Kontaktade företaget och dom bad om ursäkt och sa att dom givetvis ska skriva att det är jag som fotat och möjligen erbjuda mig fotojobb för artiklar i framtiden. Dock vet jag inte hur seriösa dem är på den fronten.

Mitt namn under bilden är åtminstonde en start. Får se vad jag svarar på det erbjudandet :p
 
Kontaktade företaget och dom bad om ursäkt och sa att dom givetvis ska skriva att det är jag som fotat och möjligen erbjuda mig fotojobb för artiklar i framtiden. Dock vet jag inte hur seriösa dem är på den fronten.

Mitt namn under bilden är åtminstonde en start. Får se vad jag svarar på det erbjudandet :p

" möjligen erbjuda mig fotojobb för artiklar i framtiden" ...

tror du på det?

Du kanske kan svara att du vill få fullt betalt för bilden nu men de kan få möjlig rabatt på framtida uppdrag.
 
Personligen skulle jag sagt åt dem att ta bort den omedelbums. Hellre det än att mitt namn står under en annons av den typen. Ogillar sån annonsering starkt.
De lär inte ge dig något "fotojobb".
 
Jag kontaktade bildombudsmannen. Jag skickade en faktura till företaget och tog betalt för godkännande av publicering. Om dem inte betalar för tiden den legat uppe så kommer jag lämna in en stämningsansökan.

Såhär skriver bildombudsmannen staffan teste om facebook:

Facebook tjänar på brott mot upphovsrätten

Du är upphovsman till dina bilder oavsett vad Facebook påstår. Du kan begära ersättning av de som utnyttjar dina bilder på Facebook. Har någon dessutom manipulerat bilden och tagit bort upphovsrättslig märkning kan du begära ytterligare skadestånd. Vad du kan göra är att fakturera användarna på Facebook som använder dina bilder på sin egen sida. Facebook tjänar pengar på att slippa befatta sig med upphovsrätten och göra det krångligt att beivra den på samma sätt som t.ex. YouTube. Vad du kan göra är att anmäla till Facebook att dina bilder har utsatts för upphovsrättsbrott och kräva att de tar bort dem. Sker inte detta är faktiskt Facebook själva ansvariga för att de inte vidtar åtgärder utan medverkar till upphovsrättsbrott och kan därigenom även de bli ansvariga för att betala skadestånd m m. Har du problem kan du alltid kotakta [email protected]
 
Kontaktade företaget och dom bad om ursäkt och sa att dom givetvis ska skriva att det är jag som fotat och möjligen erbjuda mig fotojobb för artiklar i framtiden. Dock vet jag inte hur seriösa dem är på den fronten.

Mitt namn under bilden är åtminstonde en start. Får se vad jag svarar på det erbjudandet :p

Ett simpelt försök att komma undan kostnaden som uppstår vid olovligt användande av annans material...
 
Jag har valt att inte lägga ut mitt namn här för att kunna vara någorlunda anonym när jag diskuterar :p Just sayin.
...vilket inte är OK enligt fotosidans regler!

"På Fotosidan är vi inte anonyma inför varandra, så du måste ange ditt rätta för- och efternamn. Men det visas aldrig för oinloggade och sökmotorer (tex Google), bara andra inloggade kan se det."
 
Det här var en både rolig och intressant tråd.

Då har man lärt sig lite mer om Facebooks villkorsformuleringar och lite om hur de kan tolkas och hur de bör tolkas vad gäller fotorättslig tillämpning .. tack alla för intressanta inlägg :)
 
Jag kontaktade bildombudsmannen. Jag skickade en faktura till företaget och tog betalt för godkännande av publicering. Om dem inte betalar för tiden den legat uppe så kommer jag lämna in en stämningsansökan.

Såhär skriver bildombudsmannen staffan teste om facebook:

Facebook tjänar på brott mot upphovsrätten

Du är upphovsman till dina bilder oavsett vad Facebook påstår. Du kan begära ersättning av de som utnyttjar dina bilder på Facebook. Har någon dessutom manipulerat bilden och tagit bort upphovsrättslig märkning kan du begära ytterligare skadestånd. Vad du kan göra är att fakturera användarna på Facebook som använder dina bilder på sin egen sida. Facebook tjänar pengar på att slippa befatta sig med upphovsrätten och göra det krångligt att beivra den på samma sätt som t.ex. YouTube. Vad du kan göra är att anmäla till Facebook att dina bilder har utsatts för upphovsrättsbrott och kräva att de tar bort dem. Sker inte detta är faktiskt Facebook själva ansvariga för att de inte vidtar åtgärder utan medverkar till upphovsrättsbrott och kan därigenom även de bli ansvariga för att betala skadestånd m m. Har du problem kan du alltid kotakta [email protected]

Facebook är ju mycket öppna med att dom använder bilderna på allsköns möjliga vis. Så det är väl den som lagt upp bilden på facebook och därmed givit facebook allsköns rättigheter över bilden som gjort något fel.

Det hela är ju som att stämma UFF för att dom givit bort dina skor till någon behövande efter att någon annan snott dina skor och lagt dom i någon av deras insammlingslådor.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.