Annons

Dom använder MIN bild i reklamsyfte utan min tillåtelse?!?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sierro

Medlem
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=125813&stc=1&d=1343469989

Jag är rasande! Jag surfade runt på facebook och helt plötsligt ser jag MIN bild användas i en av annonserna på sidan av. Jag blir förundrad och klickar in och ve och fasa dom använder MIN bild i reklam artikeln??? FÅR DEM GÖRA SÅ?

Första bilden i annonsen:
http://www.minimedia.se/xbeauty/kolla-bb-jennns-hemliga-knep

Låt mig tillägga att jag arbetar som fotograf och anser detta vara högst opassande. Vad gäller? Borde dem inte skriva ut "Foto: **** " eller köpa bilden av mig? Nej usch och fy jag vill ha bort den nu !
 

Bilagor

  • hrghs.jpg
    hrghs.jpg
    12.4 KB · Visningar: 3,120
"Din" bild ?

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=125813&stc=1&d=1343469989

Jag är rasande! Jag surfade runt på facebook och helt plötsligt ser jag MIN bild användas i en av annonserna på sidan av. Jag blir förundrad och klickar in och ve och fasa dom använder MIN bild i reklam artikeln??? FÅR DEM GÖRA SÅ?

Första bilden i annonsen:
http://www.minimedia.se/xbeauty/kolla-bb-jennns-hemliga-knep

Låt mig tillägga att jag arbetar som fotograf och anser detta vara högst opassande. Vad gäller? Borde dem inte skriva ut "Foto: **** " eller köpa bilden av mig? Nej usch och fy jag vill ha bort den nu !

OM de är en bild som du lagt upp på ditt Facebook konto så tror jag att du sitter där me lång näsa.
När man lägger upp bilder på Facebook så överlåter du i princip "äganderätten" på bilderna.
Kolla vad som gäller på Facebooks "regel" sida.

ThomasR
 
Nej alltså jag arbetar som fotograf och det där är en av mina kunder. Det är inte JAG på bilden. Utan det är en bild från en fotografering som vi hade. Det var en promo så hon fick använda bilderna endast på sin hemsida och inget annat, det klargjorde jag. Men nu är det ju inte HENNES fel. Jag ska ta kontakt med dem på måndag och lösa detta...

Så dåligt alltså!
 
Alla bilder du eller någon annan lägger upp på facebook får användas i riktad reklam till vänkretsen. Står klart och tydligt på samma ställe där man kan blockera det.
Så om du har bilder där så används dom också, men du ser det inte.
 
OM de är en bild som du lagt upp på ditt Facebook konto så tror jag att du sitter där me lång näsa.
När man lägger upp bilder på Facebook så överlåter du i princip "äganderätten" på bilderna.
Kolla vad som gäller på Facebooks "regel" sida.

ThomasR

Visa gärna vart i dessa villkor det står att ett fristående företag får publicera dina bilder i ett blogginlägg på en egen sida utan sammanhang med Facebook bara för att man laddad upp bilden på Facebook. För du HAR väl på fötterna för ett sådant uttalande?

För du menar väl ändå inte att om jag har en bild på en Volvo på facebook, och Volvo annonserar på Facebook så får de ÄVEN använda den bilden fritt för att FACEBOOK "äger" den och har SÅLT eller GETT TILLSTÅND till Volvo att änvända den i på en billbordreklam längs e4'an?
 
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=125813&stc=1&d=1343469989

Jag är rasande! Jag surfade runt på facebook och helt plötsligt ser jag MIN bild användas i en av annonserna på sidan av. Jag blir förundrad och klickar in och ve och fasa dom använder MIN bild i reklam artikeln??? FÅR DEM GÖRA SÅ?

Första bilden i annonsen:
http://www.minimedia.se/xbeauty/kolla-bb-jennns-hemliga-knep

Låt mig tillägga att jag arbetar som fotograf och anser detta vara högst opassande. Vad gäller? Borde dem inte skriva ut "Foto: **** " eller köpa bilden av mig? Nej usch och fy jag vill ha bort den nu !

Så du eller hon har inte laddat upp sidan till facebook eller annat socialt media som firman kan tänkas ha avtal med?

I så fall är det bara att fakturera, eller tom stämma om du vill bråka. Det är antagligen din modell som gett bort bilden till firman utan din tillåtelse men det är dock firmans ansvar att ha torrt på fötterna när de publicerar en bild.
 
Inget enligt mig, du då?

Nope. Nada. :)

Det står ju liksom klart och tydligt att man äger allt sitt innehåll, att man ger dem en enorm licens (som de måste ha fuor att kunna visa bilderna till andra, hur kul vore en Facebook där alla bara får se sitt eget innehåll?), att man aktivt måste ge sitt tillstånd för att de ska använda ens innehåll i reklam...

Ser verkligen ingenstans att man ger bort äganderätten som folk jämt ska tjafsa om... Blir så less.
 
Jag har INTE lagt ut bilden på facebook, har ingen aning om hon har gjort det. Vi hade ett avtal också att hon ALLTID skulle skriva "Foto Emmy Wahnberg" när bilderna las ut offentligt. Det här har alltså INGET med facebook att göra, och ändå sitter bilden där som annons!

Och som någon skrev så står det i avtalet att facebook INTE har äganderätt till våra bilder. Men det spelar ingen roll för jag har inte lagt ut den på min profil! Och om nu detta var fallet, så är det inte FB som har gjort annonsen, utan företaget som också publicerat bilden på sin hemsida.

Har kontaktat både en reklambyrå och en fotograf och frågat vad som gäller och tydligen har jag rätt till betalning för att bilden ligger uppe som reklam post. Och det är absolut olagligt att använda sig av någon annans bild i en reklam utan dess tillåtelse. Jag kommer absolut kontakta dem på måndag och be dem ta bort den eller betala mig för bilden, vägrar dem båda så tänker jag anmäla det, vad nu det hjälper i sverige men försöka går ju alltid :)

Tack för era svar :)
 
Nope. Nada. :)

Det står ju liksom klart och tydligt att man äger allt sitt innehåll, att man ger dem en enorm licens (som de måste ha fuor att kunna visa bilderna till andra, hur kul vore en Facebook där alla bara får se sitt eget innehåll?), att man aktivt måste ge sitt tillstånd för att de ska använda ens innehåll i reklam...

Ser verkligen ingenstans att man ger bort äganderätten som folk jämt ska tjafsa om... Blir så less.

Bra skrivet, håller med dig :)
 
En fråga om tolkning, kanske...

Visa gärna vart i dessa villkor det står att ett fristående företag får publicera dina bilder i ett blogginlägg på en egen sida utan sammanhang med Facebook bara för att man laddad upp bilden på Facebook. För du HAR väl på fötterna för ett sådant uttalande?

För du menar väl ändå inte att om jag har en bild på en Volvo på facebook, och Volvo annonserar på Facebook så får de ÄVEN använda den bilden fritt för att FACEBOOK "äger" den och har SÅLT eller GETT TILLSTÅND till Volvo att änvända den i på en billbordreklam längs e4'an?

"1. För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens)."

Jag läser ovanstående som att FB kan överlåta, vidarelicensiera till företag så att alla kan läsa den reklamen om du har en helt öppen sida, annars kan bara dom du tillåter läsa din sida också läsa reklamen som FB överlåter t ex bilder till.

För övrigt så vet vi väldigt lite om hur bilderna hanterats efter att modellen fått dom, så de är en hel del spekulationer i denna fråga.

ThomasR
 
Jag har INTE lagt ut bilden på facebook, har ingen aning om hon har gjort det. Vi hade ett avtal också att hon ALLTID skulle skriva "Foto Emmy Wahnberg" när bilderna las ut offentligt. Det här har alltså INGET med facebook att göra, och ändå sitter bilden där som annons!

Och som någon skrev så står det i avtalet att facebook INTE har äganderätt till våra bilder. Men det spelar ingen roll för jag har inte lagt ut den på min profil! Och om nu detta var fallet, så är det inte FB som har gjort annonsen, utan företaget som också publicerat bilden på sin hemsida.

Har kontaktat både en reklambyrå och en fotograf och frågat vad som gäller och tydligen har jag rätt till betalning för att bilden ligger uppe som reklam post. Och det är absolut olagligt att använda sig av någon annans bild i en reklam utan dess tillåtelse. Jag kommer absolut kontakta dem på måndag och be dem ta bort den eller betala mig för bilden, vägrar dem båda så tänker jag anmäla det, vad nu det hjälper i sverige men försöka går ju alltid :)

Tack för era svar :)

Kontakta Bildombudsmannen Staffan Teste så hjälper han dig. Detta är ju ett klockrent fall när vi nu har plockat bort Facebook från ekvationen. En annons var det dessutom...
 
Modellen har lagt upp den på sin sida på facebooksida, och riktad reklam går ut till dom som finns i vänlistan med bilder från modellens galleri, allt enligt användarvillkoren på facebook.
Modellen följer avtalet med fotografen då modellen lagt upp den på sin sida.

Fotografen kanske, bara kanske, skulle varit mer specifik och exkluderat facebook från tillåtna platser.
Jag menar någon som kallar sig yrkesfotograf borde ju ha lite koll på sånt här.
Särskilt som det finns artikel efter artikel i varenda mediaform man kan tänka sig om just den här situationen.

Säg till modellen att blockera den sortens annonser och problemet är löst.
Jösses.
 
För du menar väl ändå inte att om jag har en bild på en Volvo på facebook, och Volvo annonserar på Facebook så får de ÄVEN använda den bilden fritt för att FACEBOOK "äger" den och har SÅLT eller GETT TILLSTÅND till Volvo att änvända den i på en billbordreklam längs e4'an?

Det enda Facebook inte får göra är att hävda att bilden är deras, så länge dom inte gör det får dom göra i stort sett vad som helst med den inkl sälja den vidare till reklam. Det enda du kan göra är att stå där med stor näsa om det skulle hända.

/Karl
 
Det enda Facebook inte får göra är att hävda att bilden är deras, så länge dom inte gör det får dom göra i stort sett vad som helst med den inkl sälja den vidare till reklam. Det enda du kan göra är att stå där med stor näsa om det skulle hända.

/Karl

Menar du att om jag lägger upp ett porträtt så kan de använda sig av bilden i reklamsyfte utan medgivande från den avbildade?



/Stefan R. Nilsson
 
Menar du att om jag lägger upp ett porträtt så kan de använda sig av bilden i reklamsyfte utan medgivande från den avbildade?



/Stefan R. Nilsson

När du laddar upp en bild till facebook säger du att du har fulla rättigheter till bilden och ger dom vidare till facebook, så ja. I inlägg #14 så ser du vad som gäller, hela reglerna länkas det till tidigare.

En viktig passage i reglerna är i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar, dvs du kan i dina facebookinställningar säga att facebook inte får använda dina bilder i sitt eget eller andras reklamsyfte.

/Karl
 
När du laddar upp en bild till facebook säger du att du har fulla rättigheter till bilden och ger dom vidare till facebook, så ja. I inlägg #14 så ser du vad som gäller, hela reglerna länkas det till tidigare.

En viktig passage i reglerna är i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar, dvs du kan i dina facebookinställningar säga att facebook inte får använda dina bilder i sitt eget eller andras reklamsyfte.

/Karl

Då kan det alltså bli konstigt om jag hävdar att jag har tillåtelse men modellen hävdar det motsatta och det finns inget skriftliga belägg samt att facerape är vanligt.
Dessutom när man laddar upp bilder så behöver man inte bekräfta sin inloggninslösenord för att bekräfta de rättigheter man ger med bilderna.

Läste för några månader sedan en intervju med en facebook representant som säger likadant att man ger dom ganska fria händer med bilderna så länge bilderna finns tillgänglig i den personens bildbank. När man plockar bort bilden upphör rättigheterna som fb haft. Låter konstigt, men isåfall handlar det om hyperlänkar från fb som de "sålt" vidare.

Tror inte det är ett problem i verkligheten.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.