Annons

Dokumentära bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekorrism

Medlem
Hejsan på Fotosida,

Tänkte kolla lite med er som sitter här om ni tycker det är okej att arrangera dokumentära bilder. Altså saker som kan hända i verkliga livet även om de är riktigt brutal. Tex bygga upp brutala scener och fota ner dem. Altså att göra nått bildligt dokumentärt som ungefär filmen "Irreversible för er som sett den (om filmen nu stavas så är jag inte 100% säker på)". Att verkligen visa en skruvad värld. Sånt vi ofta vägrar tänka på att det förekommer i våra samhällen.

Kommer bli ett projekt som jag senare antagligen kommer göra en utställning av.

Svara gärna om det är rätt eller fel att göra sånt här projekt med arrangerade bilder för dokumentärt foto och om ni vill lämna gära lite tips på hur jag kan göra det på bästa sätt.
Har jag rätt att gå hur långt jag vill när det gäller att visa såna bildet från mitt egna skruvade perspektiv om hur saker kan förekomma?
Kan jag gå för långt när det gäller brutalitet?
Finns det nått jag ska försöka att undvika?

Tacksam för svar och tankar:)

Mvh Oskar Thomasson
 
Om du arrangerar bilderna är de väl knappast dokumentära längre. Hur långt du vill gå i utförandet av bilderna är nog upp till dig, så länge du inte gör något olagligt när du gör dem.

Något jag tycker du ska undvika är att publicera bilderna utan att ange att de är arrangerade. Bilder har en tendens att sprida sig snabbt nu för tiden, och om det inte är tydligt från början vilket syfte de har, eller om de är fejkade, kan det ställa till det för alla inblandade.

Är bilderna tillräckligt "skruvade" lär det väl framgå att de är arrangerade ändå ;)
 
Anders F Eriksson:
Njae jag vet inte det riktigt. Det blir ju en fejkad dokumentär på hur verklighetens våld kan se ut. Om jag nu inte är ute och cyklar helt vilsen.
Näe självklart kommer inget olagligt göras under fotandet *fast det som är i bilderna kommer vara sånt som är olagligt att göra IRL om man nu säger så*. Det kommer att framgå tydligt vid visning att de är arrangerade.

Hehe kommer försöka att få allt att se "verkligt" ut men kommer försöka visa en stark mening i sig. Att sakerna kan hända runt oss och att vi inte ska låsas som de inte kan hända just oss.
Men som jag tidigare sa så kommer jag självklart att skriva tydligt de är arrangerade.
Fast kan nästan garantera det kommer finnas visa överdrivet skruvade saker med.
 
Tja, det är väl inte annorlunda än t.ex. nästan vilken film som helst. Det ser verkligt ut, men är det inte.

Så länge det du gör inte är olagligt, och de medverkande är med på noterna kan du nog göra vilka "dokumentära" bilder du vill :)
 
Kanske är det något i stil med Elisabeth Ohlson-Wallins In Hate We Trust du menar? Hon har gjort en utställning med arrangerade våldshändelser mot homosexuella som inträffat i verkligheten och lagt sin egen personliga prägel i bilderna med en stil typ renässansmålningar.
 
Nils Bergqvist:
Ja precis fast en mer utsträckt "dokumentärt" område innom de flesta våldshändelser som förekommer i våra samhällen på alla platser världen runt. Allt från saker som våldtäcker till avrättningar till folk som blivit så utsatta de begår självmord. Att försöka få fram en tanke bakom allt som jag tänker fota och få det att visa allt vi igentligen inte tänker på exister i våran värld. Vill göra en egen "tankegång" bland allt våld och öppna den dolda ytan som vi kanske inte ser så ofta mest bara hör små delar av på tv-radio osv. Men samtidigt visa att det är folk som bryr sig och vill förhindra dessa handlingar som görs av människor.

Ja, hoppas du förstår min tankegång. Är väldigt kass på att beskriva ner projekt direkt i ord såhär men försökte så gott jag kan iaf:)
 
Ekorrism skrev:
´´´´´´´´´´´´Har jag rätt att gå hur långt jag vill när det gäller att visa såna bildet från mitt egna skruvade perspektiv om hur saker kan förekomma?
Kan jag gå för långt när det gäller brutalitet?
Finns det nått jag ska försöka att undvika?

Tacksam för svar och tankar:)

Mvh Oskar Thomasson
´

I en av EO:s bilder finns ett avhugget huvud och du kan säkert gå längre än det också om du vill. Kräver syftet att visa något brutalt så är det helt ok, EO gör ju det inte (och inte heller du)för att förhärliga våldet utan tvärtom.
 
Lät kanske lite brutalt i mitt föregående inlägg, ganska komiskt när man läser det.....men jag menade givetvis inte att det är ok att hugga huvudet av någon för att visa att det förekommer och att skapa opinion mot våldet. Här får man använda datorn, vaxdockor eller vad det nu är för teknik man kan använda...börjar bli sent nu, har jobbat till midnatt och ska sova....
 
Nils Bergqvist:
haha jo det lät ganska brutalt när jag läste det och såg sedan ditt andra inlägg:p
Jag vill igentligen inte överdriva fullt ut heller. Vill försöka skapa ett tänkande kring varför folk gör som de gör och varför de gjort som de gjort och varför det fortfarande förekommer.
Att sedan visa bilder på såna våldshändelser är i mitt syfte att kunna beskriva nått jag ej kan beskriva med ord. Man måste se en hemsk sak för att förstå hur hemsk den verkligen är. Sen att starkt visa att det finns folk som verkligen jobbar med att försöka få slut på dessa våldshändelser existerar och verkligen kämpar hårt med det.
Att bara visa ett avhugget huvud ger mig inte direkt en kopling till nått utan en text som beskriver vad som hänt med denna person som blivit halshuggen. Att man visar med bild på händelsen om beskriver den i sitt eget tänkande. Känns för mig som en sak som kan öppna ögonen för att hemska saker verkligen finns.

Gaash hoppas jag inte skrev ihop det där aldeles för skumt nu:)
 
Du kan nog gå ganska långt i effektsökeri. -Risken är bara att folk är otroligt trötta på att se våld i många sammanhang! Använd inte ordet dokumentärt i onödan bara....
 
peter6611 skrev:
Jag skulle kalla bilderna arrangerade och ev stötande. Så fort du nämner dokumentärt så får de en helt annan innebörd..

aah okej, förlåt för mitt dåliga vetande kring detta. Men tack för du upplyser mig lite på traven så jag inte gör nått aldeles tokigt:)
 
Det finns ju "dramadokumentärer" på film. kanske kan man kalla även detta "Dramadokumentärt foto"?
 
Ok tycker jag om det har ett syfte och ett mål men inte minst så är kraven rätt stora på att det är välgjort.

Om inte får du väl köra splatterstuket på dina bilder.

Jag har själv haft en liknande ide. Men är tveksam, blir rätt "utelämnande" för de medverkande. Alltså kan få konsekvenser för personerna på bilderna. Funderat nu i tv år på detta men inte gjort något åt det av ovannämnda skäl.
 
Varför inte kalla det för gestaltande eller berättande bild? Det är nog termen på skolor och liknande iaf, tror jag.

/Maverick
 
En dokumentär bild kan inte vara arrangerad, eller

Det pågår just nu en spännande diskussion på Adam Haglunds blogg om huruvida dokumentära bilder kan vara fiktiva. Ett mycket spännande ämne som visade sig vara ganska svårknäckt.
Jag har även själv skrivit ett inlägg på min blogg om huruvida en dokumentär bild kan vara subjektiv.
Läs gärna inlägget på:
http://mattiasjohanssonphotography.blogg.se/1195430218_mycket_intressant_dis.html

Adam Haglunds blog hittar du här:
http://www.adamhaglund.se/blogg/


Hur eller hur skulle jag vilja säga att man kan aldrig arrangera en dokumentär situation. Så fort man arrangerar någon eller något upphör det eller den att vara just dokumentär. Vi bildjournalister får ofta kännas vid att en situation förändras så fort vi tar upp kameran. Folk regisserar sig själva eller andra runt omkring och händelsen vi såg har plötsligt ändrat karaktär och är inte längre dokumentär. Eller? Det händer ju trots allt. Ja, det är sanneligen ingen lätt sak att bena ut...

/mattias johansson
 
ANNONS