dwargert
Aktiv medlem
Det är just detta som är grejen. Det är inte alltid som fotografen lämnar över den till kameran. Det är inte alltid det är frivilligt.Kameran kan väl inte ta ifrån fotografen kontrollen - fotografen kan däremot lämna över den till kameran. Det är fritt val, inget tvång från utrustningen.
T.ex. nämnda funktion att canons kameror automatiskt nedkompenserar blixtstyrkan vid fotografering i befintligt ljus för att blixten i detta läge ska ge upplättningssljus och inte full styrka. Vill jag ha upplättningsljus så sätter _JAG_ blixten 1-2 steg lägre, jag vill inte att kameran "tänker" åt mig. Kameran kan omöjligt veta vad jag vill göra. Vill jag ha full styrka vill jag att blixten ska ge full styrka och inget annat. Om jag ska avfyra blixten med full styrka i befintligt ljus måste jag med canonkameror pluskompensera blixten istället. Hur mycket har jag ingen aning om eftersom att dokumentationen är så dålig. Jag vet t.ex. inte vid vilket ljus som kamerans "smarta" funktion börjar sänka blixtstyrkan och med hur mycket. Jag vet med andra ord inte med hur mycket jag ska kompensera och när jag ska göra det. Jag förlorar mycket tid och fotoglädje (och förstörda bilder som följd) på denna funktion som säkert hjälper andra som inte är så vana vid att använda blixt (och som förmodligen inte ens tänker på vilken styrka de vill ha på blixten, utan bara "smäller" av den utan förtanke). Därav det viktiga i valfrihet.
Denna funktion är valfri på eos 3 och uppåt (mao dyra proffskameror), men alltså inte på min eos 30 och billigare modeller (om någon har info om hur det är med dslr kameror så är detta av mycket stort intresse, speciellt gällande 20d/30d).