Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Do Smarter Cameras make Dumber Photogs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameran kan väl inte ta ifrån fotografen kontrollen - fotografen kan däremot lämna över den till kameran. Det är fritt val, inget tvång från utrustningen.
Det är just detta som är grejen. Det är inte alltid som fotografen lämnar över den till kameran. Det är inte alltid det är frivilligt.
T.ex. nämnda funktion att canons kameror automatiskt nedkompenserar blixtstyrkan vid fotografering i befintligt ljus för att blixten i detta läge ska ge upplättningssljus och inte full styrka. Vill jag ha upplättningsljus så sätter _JAG_ blixten 1-2 steg lägre, jag vill inte att kameran "tänker" åt mig. Kameran kan omöjligt veta vad jag vill göra. Vill jag ha full styrka vill jag att blixten ska ge full styrka och inget annat. Om jag ska avfyra blixten med full styrka i befintligt ljus måste jag med canonkameror pluskompensera blixten istället. Hur mycket har jag ingen aning om eftersom att dokumentationen är så dålig. Jag vet t.ex. inte vid vilket ljus som kamerans "smarta" funktion börjar sänka blixtstyrkan och med hur mycket. Jag vet med andra ord inte med hur mycket jag ska kompensera och när jag ska göra det. Jag förlorar mycket tid och fotoglädje (och förstörda bilder som följd) på denna funktion som säkert hjälper andra som inte är så vana vid att använda blixt (och som förmodligen inte ens tänker på vilken styrka de vill ha på blixten, utan bara "smäller" av den utan förtanke). Därav det viktiga i valfrihet.
Denna funktion är valfri på eos 3 och uppåt (mao dyra proffskameror), men alltså inte på min eos 30 och billigare modeller (om någon har info om hur det är med dslr kameror så är detta av mycket stort intresse, speciellt gällande 20d/30d).

Kanske har missat något vad gäller blixt, jag använder inte det speciellt mycket. Det finns ju kompensation för blixten, jag sätter vanligen ner den en hel del för att inte få "blixtbilder". Att kameran sätter själva grundintensiteten med någon form av automatik är väl helt nödvändigt, hur skulle man kunna hantera helmanuell blixt för upplättning i praktiken?.

Pratar ni om inbyggda blixten? Annars går väl E-TTL-automatiken att stänga av om man skulle vilja det.

jag sätter vanligen ner den en hel del för att inte få "blixtbilder"
Det är just detta som kameran gör automatiskt när man fotar i befintligt ljus. Jag vill kunna göra det själv, genom att precis som du säger, ställa ner blixten ett par steg. Detta är alltså fallet när man fotar med TTL, spelar ingen roll om det är den interna eller externa blixten.
Säg att du fotar ett motiv som står mot en ljus himmel. Du vill få med teckning för himlen och exponerar därför efter den. För att motivet inte ska bli mörkt lägger du då på en blixt på motivet. Blixten fungerar i detta fall som den huvudakliga ljuskällan för motivet och skall ha ge en korrekt exponering för motivet...med en canon kamera kommer i detta fall den att bestämma att blixten är en upplättningsblixt....för himlen(!) och drar då ner blixten några steg, mot din vilja!

Ett annat exempel kan vara när du vill frysa rörelser med blixten vid exempelvis panoreringar, även här vill man själv ha kontroll på blixtstyrkan, kameran har ju ingen aning om att man försöker frysa rörelser utan utgår självklart som vanligt från att "det du vill göra fast du inte förstår det är att lätta upp skuggor".

Hela denna mentalitet av canon att utgå från att ALLA som använder deras icke-proffesionella kameror är okunniga och inte kapabla tänka själv tycker jag är mycket tråkig. Det är en sak att de har en funktion för att underlätta för många mindre avancerade fotografer att inte få "blixtbilder" (det är ju fantastiskt bra)...men det är en helt annan att inte ge möjlighet att välja bort det.

Återigen, det är ju automatik (med vissa egenskaper) som du valt att använda... stäng av den och kör blixten manuell då?

Det jag valt att använda är TTL-blixtmätning, det jag inte valt är automatisk blixtkompensering. TTL-mätning vill jag hemskt gärna använda men den automatiska blixtkompenseringen vill jag hemskt gärna slippa. Det är alltså inte en fråga om manuell blixt vs. ttl-mätning utan en fråga om automatisk blixtkompensering vs. manuell blixtkompensering. Det är det som inte går att koppla bort. Är du med?

OK, då är jag med, kände inte till den "hjälpen" från blixtautomatiken... har sökt runt på nätet lite och vad jag förstår så är beteendet att kompensationen ökar med starkare ljus kopplad till high-speed sync (?), så kanske det finns en (teoretisk) möjlighet att dra ner slutartiden och då få full styrka?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar