Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG converter + metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

norderman

Ny medlem
Jag använder Adobe DNG Converter för att omvandla mina rawfiler från Nikon D600 till DNG filer så att jag kan öppna dem i Photoshop CS5. Jag skulle dock samtidigt vilja få in min metadatamall i DNG-filerna. Går det? Hur gör man?

Hej,

Osäker vad du menar med metadatamall, det är kanske fotografinformation du menar.

Vad jag förstår fyller man i metadata med något annat program. DNG converter tar en RAW fil och ev XMP-fil (med metadata) och kombinerar det till en DNG-fil.

Sedan kan du i bridge eller PS5 lägga till metadata. Själv använder jag LR, tycker det är suveränt och ger en bra överblick.

Har du ett personligt utformat urval av metadata som inte 'följer med' när du använder adobes sng converter?

Jag brukar hämta alla filer via Bridge och samtidigt konvertera dem till DNG och lägga till en metadatamall som jag har gjort i Bridge.

Det fungerade med min Nikon D700, men med min D600 så går det inte att göra det i Photoshop CS5. Det går säkert att göra det i CS6 eller nya CC men jag har för tillfället inte råd med att köpa nytt Photoshop.

Jag kan ju naturligtvis lägga till metadatamallen i Bridge i efterhand men det skulle underlätta om man kunde göra det i samband med konverteringen till DNG.

Jag tror att du får konvertera till DNG först, men blir det egentligen så stor skillnad om du lägger på metadata i bridge efteråt? Intresserad av att höra hur det går för dig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto